reinterpretacija legende

Škoda 1000 MBX coupé studija: Imaginarna transformacija 1000 MB iz 1960-ih u futuristički koncept

27.10.2025 u 12:13

Bionic
Reading

Što ako bi se jedan od najrjeđih Škodinih serijskih automobila danas ponovno rodio u dizajnerskom jeziku marke Modern Solid? Inspirirani bogatom baštinom Škoda Auta, dizajneri tvrtke stvorili su moderne interpretacije nekoliko legendarnih modela - uključujući iznenađujuće zabavnu i praktičnu viziju 1000 MBX coupéa

Škoda 1000 MBX je bio jedinstveni coupé koji se kratko proizvodio 1960-ih, zračeći bezbrižnim duhom svog vremena. Njegova elegantna karoserija s dvoja vrata kombinirala je stil sa svakodnevnom upotrebljivošću, umjesto da se fokusira na čistu sportsku privlačnost. Ta je suština poslužila kao inspiracija dvojici dizajnera Škoda Auta, koji su razvili modernu reinterpretaciju MBX coupéa.

Dva dizajnera kreirala imaginarni koncept

Prvi, dizajner eksterijera Antti Mikael Savio dolazi iz Finske, a radi u Mladoj Boleslavi već oko 17 godina. Drugi, vadesetčetverogodišnji dizajner eksterijera David Stingl studirao je dizajn na Akademiji umjetnosti, arhitekture i dizajna u Pragu. Počeo je raditi u dizajnu s 15 godina kao dizajner proizvoda. Brzo je razvio strast prema 3D modeliranju. Zahvaljujući tome, već je tri godine dio dizajnerskog tima Škoda Auta.

Njih dvoje radili su na viziji 1000 MBX oko tri do četiri tjedna. 'Sastajali smo se barem dva puta tjedno kako bismo razgovarali o tome kako bi se unutrašnjost i eksterijer trebali povezati, osiguravajući da dizajn odražava trenutnu Škodinu filozofiju', prisjeća se Antti. Rane skice doslovno su crtane na komadićima papira - jedna ključna ideja sinula mu je uz čašu vina u baru: 'Zamolio sam konobara za papir i olovku te brzo nacrtao koncept', smije se.

Odatle se ideja razvila u 3D digitalni model. David je, u međuvremenu, počeo izravno u 3D okruženju, svom području stručnosti. 'Počeo sam oblikovati arhitekturu interijera, a zatim sam prešao na detaljno razradu vizualnog stila', kaže. Rezultat je upečatljiv interijer koji na neviđen način spaja sportsku eleganciju s praktičnošću - pravi moderni solidni crossover. Serija Ikone dobivaju preobrazbu odaje počast legendarnim modelima iz Škodine povijesti i proslava kreativnosti današnjih dizajnera. Njihove reinterpretacije povijesnih vozila stvorene su isključivo za ovu seriju i ne predstavljaju buduće Škodine modele.

'Naš koncept je općenito sportskiji, no ipak ima 'friendly' izgled. Moderni sportski automobili često djeluju pretjerano agresivno, dok su oni iz 60-ih i 70-ih nosili određenu eleganciju, čak i simpatičan šarm - i to je ono što sam želio sačuvati', kaže Antti, odgovoran za vanjski dizajn. 'Željeli smo zadržati bit automobila - ono što je predstavljao u svoje vrijeme. Nije bio sportski stroj, već elegantni automobil za aktivan način života', dodaje David, koji je bio prvenstveno odgovoran za dizajn interijera.

Prenoseći taj duh u današnjicu, Škoda 1000 MBX Modern Solid stila postaje svojevrsni crossover - iako na prvi pogled možda ne izgleda tako. David Stingl je osmislio prepoznatljiv raspored interijera s konfiguracijom sjedala 2+2. Električna platforma s ravnim podom, zamišljena za ovaj koncept, omogućuje spajanje prednjih sjedala u široku, udobnu klupu, dok dva pojedinačna stražnja sjedala imaju sklopiva sjedala u kino stilu. Dizajn također uključuje vrata sa stražnjim šarkama koja osiguravaju izvrstan pristup kabini.

Škoda 1000 MBX coupé iz 1960-tih

Elegantni Škoda 1000 MBX coupé izveden je iz limuzine 1000 MB - prvog Škodinog automobila sa samonosećom karoserijom i revolucionarnim aluminijskim blokom motora proizvedenim lijevanjem pod tlakom. Dvovratna 'tudor' varijanta, s vratima bez okvira i bez B-stupa, ušla je u proizvodnju 1966. kao 1000 MBX s motorom od 988 cm³ snage 42 KS. Jača verzija 1100 MBX uslijedila je 1968., s motorom od 1107 cm³ i 52 KS. Proizvodnja, s vrlo ograničenom dnevnom proizvodnjom, završila je samo godinu dana kasnije, s ukupno 2517 proizvedenih jedinica - što ga čini jednim od najrjeđih Škodinih proizvodnih modela. Varijanta 1100 MBX ostaje posebno rijetka.

Praktična elegancija

'Naš koncept MBX je 2+2 coupe koji se lako može transformirati u dvosjed s izvanrednim teretnim kapacitetom', objašnjava David. Kada se stražnja sjedala preklope prema gore, ima dovoljno mjesta za prtljagu - ili čak bicikl ili drugu sportsku opremu. 'Ovaj automobil bi trebao potaknuti svoju posadu na istraživanje bez trenutka oklijevanja. Nije zamišljen kao samo zabavni vikend coupe koji će biti drugi automobil u obitelji, već kao vozilo s iznimnom svakodnevnom upotrebljivošću', nastavlja.

Škoda 1000 MBX koncept
  • Škoda 1000 MBX koncept
  • Škoda 1000 MBX koncept
  • Škoda 1000 MBX koncept
  • Škoda 1000 MBX koncept
  • Škoda 1000 MBX koncept
    +8
Škoda MBX koncept Izvor: Promo fotografije / Autor: Škoda Auto

Koncept čak ima i zračni ovjes koji omogućuje podešavanje razmaka od tla: nisko za sportski stav ili visoko za savladavanje neravnih staza i lakši utovar tereta. David Stingl je dizajnirao armaturnu ploču kao ovalni modul prekriven staklom u koji se projiciraju slike. Ovalni motiv dosljedno se ponavlja u cijeloj unutrašnjosti - vidljiv je, na primjer, na upravljaču i prepoznatljivim naslonima za glavu. Ovaj koncept izravno je inspiriran dizajnom instrumentne ploče originalnog automobila. Poput svog povijesnog prethodnika, moderni 1000 MBX vision nema središnju konzolu. Kromirani akcenti originala zamijenjeni su čistim grafičkim detaljima istaknutim ambijentalnom rasvjetom, u skladu s trenutnom Škodinom filozofijom dizajna Modern Solid.

Inspirirano arhitekturom

Ista filozofija proteže se i na eksterijer. 'Jako volim dizajn proizvoda i brutalističku arhitekturu, pa sam dok sam razvijao ovu viziju proučavao nekoliko zgrada i objekata u tom stilu', kaže Antti. Rezultat je koncept sa smjelim, samouvjerenim i neobičnim oblicima koji izražavaju snagu i karakter. Iako nije retro dizajn, automobil i dalje ima suptilne aluzije na original - poput podignutih prednjih svjetala iznad linije poklopca motora, karakternog nabora duž bokova do pola bočnih strana i prepoznatljivog tretmana C-stupa.

'Koncept nema konvencionalno stražnje staklo, što pruža dodatni prtljažni prostor i daje automobilu sportskiji, kompaktniji izgled. Kamera za vožnju unatrag zamjenjuje staklo', objašnjava Antti, opisujući sebe kao obožavatelja kompaktnih trovolumenskih vintage coupéa iz 60-ih i 70-ih. '