test automobila

Vozili smo Citroën ë-C3: Moderan, praktičan i udoban gradski električni hatchback B-segmenta

17.07.2025 u 09:23

Bionic
Reading

S elektromotorom od 83 kW (113 KS) i 120 Nm okretnog momenta naš testni model ubrzava od 0-100 km/h za 11 s, uz najveću brzinu od 135 km/h. To znači da pruža više nego dovoljno snage i performansi za svakodnevnu vožnju i promet, osobito u gradskim i prigradskim sredinama

Nova, četvrta generacija Citroëna C3 svoju je svjetsku premijeru imala sredinom listopada 2023. i to u potpuno električnom obliku pod nazivom ë-C3. Sam proizvođač je naveo kako je ovaj model nešto je potpuno novo u vrlo propulzivnom B-segmentu europskih automobila.

Ono što karakterizira cijelu liniju modela C3 je veliki izbor pogonskih sklopova, pa tako će različite preferencije budućih kupaca odrediti hoće li se odlučiti za benzinsku, hibridnu i potpuno električnu opciju pogona. I da, C3 je nedvojbeno usko povezan sa svojom 'terenskom' verzijom crossover/SUV modelom C3 Aircrossom koji je nedavno predstavljen i kod nas. I taj model, kao i izvorni gradski hatchback C3, dolazi u nekoliko verzija pogona. Tako su na raspolaganju za model C3 Aircross uz turbobenzinski motor snage 101 KS (74 kW) i dva elektrificirna sklopa: hibridni 48V pogonski sklop od 136 KS (100 kW) i potpuno električna verzija od 83 kW (113 KS). Električna verzija u startu dolazi s baterijom kapaciteta 44 kWh i dosegom od 300 km, a stiže i Extended Range verzija s dometom od 400 km. Za razliku od C3 Aircrossa model C3 ima nešto slabiji hibridni pogonski sklop Hybrid 110 Automatic snage 110 KS (81 kW).

Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Modeli C3 i C3 Aircross su dizajnirani u Europi u Citroënovom studiju pokraj Pariza, a njihova proizvodnja za sve tri varijante pogona odvijati će se u Europi u tvornici Stellantis Trnava u Slovačkoj. Mi mislimo da je C3 pravo rješenje povratka ove francuske tvrtke na staze stare slave, a pod time podrazumijevamo i njegov izvedeni model C3 Aircross.

Mi smo C3 s klasičnim motorom s unutarnjim izgaranjem već imali u veljači ove godine na svom testu i to verziju točne oznake C3 MAX Turbo 100 S&S BVM6. Bila je to najviša razina opreme s 3-cilindričnim 1,2-litrenim Turbo motorom snage 101 KS i 6-brzinskim ručnim mjenjačem. Sada na testu imamo njegovu potpuno električnu izvedbu točne oznake ë-C3 MAX električni motor 113 KS.

Potpuno električni ë-C3 predvodi liniju četvrte generacije najpopularnijeg automobila Citroën, koji je prodan u više od 5,6 milijuna primjeraka od lansiranja prve generacije 2002. godine. C3 predstavlja 29 posto Citroënove europske prodaje. Godine 2022. C3 je osvojio 11 posto ukupnog tržišta europskog B-segmenta. Naravno, ne treba očekivati kako će potpuno električna verzija ë-C3 držati primat u odnosu na ostale verzije pogona C3 modela. Realno je očekivati kako će to u početku biti verzija Turbo 100 S&S BVM6, a vrlo ubrzo elektrificirana verzija Hybrid 110 Automatic sa 110 KS (81 kW).

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Modeli C3 i ë-C3 su svojim vanjskim izgledom puno više od uobičajenog B-hatchback modela, i bez obzira na njihovu SUV izvedbu C3 Aircross, C3 i ë-C3 već na prvi pogled uživo nude atraktivni crossover/SUV-ovski izgled. Četvrta generacija linije C3 potpuno je obnovljena sa svježim, samouvjerenim izgledom koji utjelovljuje hrabri novi dizajnerski potpis Citroëna.

Prvi put prikazan u konceptu Citroën Oli iz 2022., novi potpis ponosno suprotstavlja okomite i vodoravne elemente na hrabar, tehnički način. S prednje strane, viša, okomitija prednja strana uključuje veliki novi ovalni 'chevron' logotip. Zapravo, između C3 i ë-C3 i nema neke vidljive razlike, osim oznake 'ë' i naziva modela 'ë-C3' na vratima prtljažnika ptpuno električne verzije.

Glavni element je prepoznatljivi novi dizajn prednjih i stražnjih svjetala koji je prvi put viđen nagore spomenutom konceptnom vozilu Citroën Oli, a koji ima jedinstveni trorazinski svjetlosni potpis s jednom okomitom i dvije vodoravne leće koje gotovo izgledaju poput oštrica.

Kratki, visoki i vodoravni poklopac motora ima tehnički oblikovane površine, koje hvataju svjetlost i kontrastiraju s okomitijim prednjim profilom, uvlačeći se u veći, uspravniji vjetrobran i dajući automobilu više volumena naglašavajući osjećaj zaštite.

U bočnom profilu vidljive su prednje i stražnje tehnički oblikovane udubljene linije koje teku kroz liniju pojasa u nove prepoznatljive rasvjetne grupe i suptilne nabore na pločama vrata, a sve to privlači svjetlost i dodaje vizualni interes. Naša testna MAX verzija ima dodatno zatamnjena stražnja bočna stakla, kao i stražnje staklo.

Identitet potpisa nastavlja se na stražnjoj strani s tehničkim skulpturama u donjem dijelu stražnjih vrata prtljažnika, iznad kojih se nalazi horizontalna sjajna crna ukrasna traka s istim tehničkim uzorkom inspiriranim ševronom koji se koristi na okomitoj prednjoj strani i obrubljuje veliki, središnje postavljen novi ovalni logo Citroën.

Novi prepoznatljivi sklopovi stražnjih svjetala pomaknuti su u kutove vozila i sastoje se od dvije vodoravne i jedne okomite leće koje odražavaju prednje sklopove. Ispod otvora za otvaranje, jaki branik je zaobljen na vanjskim uglovima kako bi pomogao aerodinamici i dodatno pojačao uporni stav automobila.

Naša MAX verzija ima prednja Citroën LED Vision svjetla (od razine PLUS standardna), a straga 3D LED svjetla (specifična za MAX razinu opreme).

Kad je riječ o strukturi novog C3, Citroën je po prvi put u Europi konstruirao potpuno novi ë-C3 i njegove ostale izvedbe oko platforme koja je od samog početka dizajnirana za prilagodbu potpuno električnog pogonskog sklopa. Temelj automobila je verzija vrlo fleksibilne globalne platforme Stellantis 'Smart Car', a to je omogućilo Citroënu da potpuno novi ë-C3 učini dostupnim kupcima po vrlo korektnim cijenama.

Što se vanjskih dimenzija novog ë-C3 (C3 ima identične dimenzije) tiče, one su sljedeće: duljina 4015 mm, širina 1755 mm (s otvorenim retrovizorima 2017 mm), visina 1567 mm (1577 s krovnim nosačima), međuosovinski razmak 2540 mm, visina od podloge 163 mm za potpuno električnu verziju (u našem slučaju) ili 197 mm za verziju s motorom s unutarnjim izgaranjem. Krug okretanja između rubnika je 10,6 m.

Težina našeg vozila ë-C3 je 1419 -1560 s vozačem od 75 kg, no to je težina koja ovisi o dodatnoj opremi. Treba reći da je i naš potpuno električni model pogodan za vuču prikolice do 550 kg (kočena i nekočena do 12 posto uspona).

Kad je riječ o prtljažniku, naš ë-C3 ima volumen od 310 l ispod police. No kad se preklope nasloni stražnjeg reda sjedala (u omjeru 60-40, što je standard na verziji 'MAX') volumen raste do 1188 l. Treba napomenuti da je širina između stražnjih lukova kotača 1013 mm.

Naš testni model razine opreme MAX ima 17-colne naplatke od lagane legure ATACAMITE u sjajnoj srebrno-crnoj boji. Imali smo zimske gume Pirelli Winter 2 dimenzija 205/50R17 93V M+S, a umjeto rezervnog kotača smo imali set za popravak guma s kompresorom.

Naš testni ë-C3 je bio vanjske boje Monte Carlo plave, s Opale bijelim krovom. Dvobojna boja u ponudi je kao standardna oprema u crnoj ili bijeloj boji na verziji MAX, s odvajanjem na C-stupu koji uredno prati oštru liniju oblika.

Unutrašnjost

Prostrana unutrašnjost izrađena je oko jednostavnih, ali profinjenih površina kako bi putnicima pružila ugođaj sličan onom u njihovoj kućnoj dnevnoj sobi ili salonu. Naš testni model i je imao atraktivno uređenje Metropolitan Grey sivo s Advanced Comfort sjedalima. Tu je i svjetlo siva ukrasna letvica boje 'Sidérite' na gornjem dijelu kontrolne ploče te na prednjim i stražnjim vratima.

Spomenuta potpuno nova ë-C3 sjedala s novim uzorkom Citroën Advanced Comfort® prilagođena su automobilu i koriste dodatnu pjenu za pružanje ugodnog i mekog osjećaja od prvog kontakta i pružanje podrške u vožnji bez obzira na udaljenost.

Nastavlja se s potpuno novim dizajnom koji putnicima na prednjim sjedalima pruža 30 mm više prostora za glavu za viši, upravljajući položaj u vožnji s poboljšanim osjećajem kontrole i sigurnosti. Svatko ima koristi od veće vidljivosti prema van, što pomaže u povećanju osjećaja dobrobiti dok se nalazite u vozilu. Zapravo, potpuno novi ë-C3 iznutra je prostraniji u gotovo svim dimenzijama od svog prethodnika, unatoč tome što je samo 19 mm duži i 6 mm širi. Prostor za laktove stražnjih sjedala veći je za 19 mm, a ispred za 21 mm u odnosu na prosječno tržište, dok je razmak od koljena na stražnjim sjedalima najbolji u klasi, barem 20 mm veći od prosjeka.

Prenošenje stvari i prtljage u ë-C3 je jednostavno. Njegova viša unutrašnjost ispunjena je korisnim i pametnim prostorima za odlaganje na pločama vrata, središnjoj konzoli i ispod središnjeg naslona za ruke, dok je podloga za bežično punjenje dostupna za središnju konzolu (standardno za verziju 'MAX').

Po prvi put u povijesti modela C3 hatchback, Citroën ugrađuje svoj inovativni i ekskluzivni ovjes Citroën Advanced Comfort® kao standardnu opremu za sve verzije potpuno novog, potpuno električnog ë-C3.

Nevidljivi za vozača i putnike, Progressive Hydraulic Cushions® osiguravaju da putnici u vozilu uživaju u jedinstvenom osjećaju udobnosti 'magic carpet ride' (magični leteći tepih) na cesti zahvaljujući upotrebi progresivnih hidrauličkih zaustavljača neravnina, što inženjerima omogućuje veću slobodu u podešavanju potpuno novog ë- C3 ovjes koji ostavlja dojam da automobil klizi kada se vozi po neravnom terenu. Dva graničnika koriste se na svakom uglu vozila u kombinaciji s amortizerom i oprugom umjesto mehaničkih graničnika – jedan za kompresiju, drugi za dekompresiju (ili povrat).

Hvaljeni sustav radi u dvije faze. Za lakšu kompresiju i dekompresiju, opruga i amortizer zajedno kontroliraju vertikalne pokrete, bez potrebe za pomoći hidrauličkih graničnika. Za veće udare, opruga i amortizer rade zajedno s hidrauličkim graničnicima, kako bi postupno usporili kretanje i ublažili trzaje na kraju raspona. Za razliku od mehaničkog graničnika koji apsorbira energiju i zatim vraća dio kao udar, hidraulički graničnik apsorbira i raspršuje tu energiju.

Udobnost

Osiguravanje udobnosti vodeće u klasi i spokojnog okruženja za sve u vozilu jasni su prioriteti dizajnerskih i inženjerskih timova potpuno električnog ë-C3. Međutim, ovo je tek početak priče, jer je jednako važno ovom B-hatchbacku dizajniranom i izrađenom u Europi dati iznenađujuće sveobuhvatan niz opreme i pametnih rješenja koja će zadovoljiti sve potrebe kupaca.

Postavljanje novih standarda za dizajn interijera bio je glavni cilj. Potpuno novi ë-C3 ima C-Zen salon, inovativnu, prostranu i dobro opremljenu unutrašnjost, koja – kao što se može očekivati od Citroëna – ponovno osmišljava tradicionalnu kontrolnu ploču i pruža iznimno visoku razinu udobnosti.

Uvođenjem C-Zen Loungea, vozač i suvozač imaju čist i čist pogled prema naprijed kao da gledaju kroz široki luk, zahvaljujući velikom vjetrobranskom staklu i horizontalnoj maski koja se grafički proteže preko cijelog vozila i bočno je postavljena karakterističnim Citroënovim vertikalnim ventilacijskim otvorima. Prednja ploča je podijeljena u dvije različite razine, s tehničkim elementima iznad i ugodnim dijelom omotanim tkaninom u stilu 'Sofa Design' ispod.

Pravo odstupanje od gornje razine maske je nedostatak tradicionalne instrumentne ploče. Potpuno električni ë-C3 prvi put koristi novi Citroën Head Up Display koji odražava informacije o vozilu na sjajnom crnom dijelu između vrha ploče s instrumentima i dna vjetrobrana. Ovo pametno rješenje osigurava da nema dupliciranja informacija kao što bi tradicionalno bilo između Head Up Display sustava i instrumentne ploče i osigurava da vozači mogu lako pristupiti svim ključnim informacijama koje su im potrebne bez skretanja pogleda s ceste.

Kompaktni višenamjenski upravljač malen je i lagan za rukovanje, podesiv je po dohvatu i nagibu što pomaže osigurati da Citroën Head Up Display nije zaklonjen dok radi.

U središtu maske lebdi 10,25-inčni infotainment zaslon u boji, blago nagnut prema vozaču, dok se 'My Citroen Play with Smartphone Station' s namjenskom aplikacijom nudi kao standardna oprema za pristup vlasnicima modela 'You' glazbu, radio, pozive i navigaciju putem vlastitog uređaja.

Tkaninom omotan i nježno zakrivljen horizontalni dio 'Stil dizajna kauča' ispod je dizajniran da doda toplinu i vizualni karakter kokpitu, dok pojačava osjećaj udobnosti i spokoja.

Besprekidna povezanost

Unatoč tome što je relativno kompaktan automobil, potpuno električni ë-C3 pridaje veliku važnost izboru povezanog infotainmenta, a svi su usmjereni na jednostavnost korištenja od strane putnika i brz pristup pametnim, korisnim značajkama koje su kupcima potrebne za jednostavno putovanje i život povezanog živi besprijekorno.

Instinktivne kontrole na upravljaču plus tipka 'Home' na svim verzijama osiguravaju vozaču iskustvo bez stresa dok je za upravljačem. Dostupne su dvije razine infotainment sustava:

My Citroën Drive s 10'' zaslonom na dodir standard je na 'MAX'-u. Središnji, ergonomski dizajniran zaslon u boji od 10,25 inča koristi arhitekturu widgeta inspiriranu pametnim telefonima kako bi omogućio pristup putem virtualnih prečaca do ključnih funkcija navigacije, telefona, radija, aplikacija i medija. Mogućnost bežičnog WiFi-a omogućuje zrcaljenje pametnog telefona i kompatibilnost s Apple CarPlay i Android Auto.

Korisnici se mogu prijaviti na jednu ili obje razine pretplate na povezane usluge kako bi maksimalno iskoristili svoj sustav putem svog MyCitroën računa dok koriste internet ili aplikaciju MyCitroën.

‘Connect One’ nudi trenutni pristup e-pozivu i Citroën asistenciji, uslugama daljinskog održavanja i digitalnoj knjižici.

Za skromnu mjesečnu naknadu nakon jednogodišnjeg probnog razdoblja, 'Connect Plus' nudi informacije o prometu u stvarnom vremenu kako bi se osiguralo da vozači mogu odabrati optimalnu rutu za putovanja, budući da se alternative izračunavaju i predlažu na temelju predviđenih tokova prometa i tekućih gužvi ili zastoja.

Sve dvije verzije novog ë-C3 i njihove standardne razine infotainment sustava (My Citroën Play sa Smartphone Station, My Citroën Drive sa 10-inčnim zaslonom osjetljivim na dodir) kompatibilni su s aplikacijom Citroën e-ROUTES.

ADAS sustavi pomoći vozaču

Sveobuhvatna kolekcija najnovijih Citroën tehnologija za pomoć u vožnji potpuno novog ë-C3 dizajnirana je za brigu o umovima i tijelima svakog putnika, prije svega vozača, a uključuje:

Active Safety Brake je sustav kočenja u nuždi koji radi od 5 do 135 km/h, danju i noću, kako bi se smanjile ozljede putnika u vozilu, kao i pješaka i biciklista.

Aktivni sustav upozorenja o napuštanju prometne trake pomaže vozaču da zadrži ispravan položaj između oznaka prometnih traka tako što lagano ispravlja upravljanje dok automobil izlazi iz svoje trake ili upozorava vozača na zanošenje pri nižim brzinama. Radi između 60 i 180 km/h, a deaktivira se kada se koriste pokazivači smjera.

Upozorenje za pozornost vozača obavještava vozača ako je putanja vozila neprikladna unutar njegove trake. Ovo upozorenje u dva koraka prvo detektira njihanje vozila i upozorava vozača zvukom i porukom 'Pažljivo vozite', zatim se oglasi dodatnim upozorenjem i porukom koja savjetuje 'Opasnu vožnju' nakon što se otkriju četiri njihanja. Upozorenje o pauzi za kavu savjetuje vozaču da uzme pauzu nakon 2 sata neprekidne vožnje brzinom većom od 65 km/h i ponavlja se svakih sat vremena nakon toga ako nema pauze.

Prepoznavanje ograničenja brzine čita znakove ograničenja brzine i prikazuje ih na Citroënovom Head Up zaslonu kako bi informirao vozača. Ovaj pametni sustav koristi podatke o ograničenju brzine koji se čuvaju u navigacijskom sustavu, a također može čitati privremene znakove ograničenja brzine. Tempomat s ograničenjem brzine omogućuje vozaču da ograniči svoju maksimalnu brzinu kako bi osigurao usklađenost.

Električna parkirna kočnica (EPB) aktivira se automatski kada se motor zaustavi, a otpušta automatski kada se pritisne gas. Vozač može ručno upravljati EPB-om putem upravljačke poluge na središnjoj konzoli. Uz to, pomoć pri kretanju na uzbrdici drži vozilo nekoliko sekundi na nagibima većim od 3 posto kako bi vozač spriječio neželjeno kretanje.

Inteligentna prednja svjetla koriste kameru postavljenu na vjetrobransko staklo za automatsko prebacivanje između kratkih i dugih svjetala kada se otkriju nadolazeća vozila i sigurno prođu.

Stražnji senzori za parkiranje zvučno upozoravaju vozača na blizinu prepreka, uključujući djecu, tijekom manevara vožnje unatrag. Stražnja kamera se aktivira kada je uključen stupanj prijenosa za vožnju unatrag kako bi se omogućio pregled iza vozila i upozorilo vozača na moguće prepreke putem zaslona u boji od 10,25 inča.

Recimo i to kako Citroën ë-C3 ima šest zračnih jastuka.

Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
  • Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
  • Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
  • Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
  • Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
  • Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS
    +49
Citroën ë-C3 MAX električni motor 113 KS Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Električni pogonski sklop

Sa svojim motorom od 83 kW (113 KS) i 120 Nm okretnog te potpuno automatskim mjenjačem koji ubrzava automobil od 0-100 km/h za oko 11 sekundi, i najvećom brzinom od 135 km/h, ë-C3 pruža više nego dovoljno snage i performansi za svakodnevnu vožnju i promet, osobito u gradskim i prigradskim sredinama. Pogon je na prednja dva kotača.

Prva u Stellantisu, troškovno učinkovita, izvorna BEV platforma koristi LFP (litij željezo fosfat) bateriju od 44 kWh za isporuku do 320 km WLTP dometa vožnje, a mogućnost brzog punjenja od 100 kW DC omogućuje ponovno punjenje od 20 do 80 posto kapaciteta za 26 minuta. U kombiniranim uvjetim potrošnja električne energije je 16,4 kWh/100 km (WLTP).

Standardno punjenje izmjeničnom strujom, od 20 do 80 posto traje oko 4 sata i 10 minuta uz upotrebu snage od 7 kW, ili 2 sata i 50 minuta ako je dostupno 11 kW (u našem slučaju imali smo ovu doplatnu opciju). Pristup kućnim i javnim AC punionicama jednostavan je pomoću standardno isporučenog kabela Mode 3 koji je idealan za redovito punjenje kod kuće pomoću zidne kutije, kao i vani na javnim stanicama za punjenje. Kabel se može puniti s jednofaznom zidnom kutijom od 7,4 kW ili trofaznom od 11 kW.

Isto tako, vlasnici mogu planirati putovanja, kao i pratiti status napunjenosti i razinu baterije u stvarnom vremenu te uživati u potpunom iskustvu navigacije zahvaljujući novoj aplikaciji e-ROUTES. Ovo je posebno dizajnirano za električna vozila Citroën kao dio pretplate na povezane usluge tvrtke 'Connect Plus'. Pomoću aplikacije MyCitroën, vozači ë-C3 također mogu upravljati rasporedima punjenja, kao i prethodno zagrijati ili prethodno ohladiti vozilo te provjeriti razinu baterije i lokaciju.

Vozači potpuno električnog Citroëna ë-C3 koji odaberu opciju 'Connect Plus' će imati koristi od skupa namjenskih novih alata kako bi im iskustvo vlasništva bilo bez stresa. To uključuje:

Aplikacija Citroën e-ROUTES posebno je razvijena za električna vozila Citroën i vozačeva je putovnica za najučinkovitije planiranje rute, jednostavno praćenje razine baterije i mrežne podatke za punjenje uživo. Uz ovu integriranu aplikaciju, vozači mogu biti sigurni da će vrijeme putovanja biti skraćeno, najbolji i najpouzdaniji 'živi' mrežni podaci za punjenje dostupni su, uvijek će znati koji će postotak napunjenosti baterije ostati po dolasku i doći će do promjene rute automatski ako je potrebno.

E-Remote omogućuje vlasnicima da koriste svoju aplikaciju MyCitroën kao daljinski upravljač za svoj ë-C3 kako bi prethodno zagrijali ili rashladili vozilo prije polaska, upravljali rasporedima punjenja, pratili status punjenja i prikazali lokaciju vozila.

Automobil je automatski uparen s e-ROUTES kada vlasnici unesu njegove podatke u svoj MyCitroën račun.

Za kraj, naš testni ë-C3 MAX električni motor 113 KS s dodatnom opremom (samo OBC (on-board charger) pretvarač na vozilu 11 kW, 3-fazni koji stoji 500 eura)) stoji ravno 30.000 eura do registracije.