Manje emisija CO2

Renault Clio TCe 100 LPG; zelenije rješenje s novim benzinsko-plinskim motorom

10.06.2020 u 13:11

Bionic
Reading

Integracija plinskog pogona u automobil obavlja se izravno u Renaultovoj tvornici, a ovaj motor nudi bolje performanse uz istodobno smanjenje potrošnje goriva i emisija CO2

Renault je objavio kako početkom lipnja u Hrvatskoj kreće s prodajom modela Clio s novim benzinsko-plinskim motorom TCe 100 LPG. Zanimljivost ovog vozila je u tome što se može pokretati na benzinski ili plinski pogon, a opremljeno je dvama odvojenim spremnicima, jednim za benzin i jednim za plin. Vozilo uz oba napunjena spremnika može prijeći više od 1000 km. Gotovo 15 milijuna vozila u Europskoj uniji ima plinski pogon, dok je takvih vozila u svijetu 26 milijuna. Renault nudi pogon na plin još od 2010.

Takav način rada omogućuje gotovo neograničenu vožnju: benzin je dostupan na svim benzinskim postajama, dok je plin u Europi dostupan na svakoj četvrtoj benzinskoj postaji te na sve brojnijima u Hrvatskoj. Povrh toga, vozila s plinskim pogonom mogu pristupiti podzemnim garažama zahvaljujući ugrađenim sigurnosnim značajkama (zaštitni ventil, nepovratni ventil i ograničeno punjenje spremnika do najviše 80 posto).

Dokazana i sigurna tehnologija, usavršavana godinama

Integracija plinskog pogona u automobil obavlja se izravno u Renaultovoj tvornici. Za kupce to znači jednostavno naručivanje bez dodatnih kašnjenja te komunikacija sa samo jednom stručnom osobom u Renaultovoj mreži, zaduženom za jamstvo i održavanje vozila. Benzinski motor od početka je konstruiran tako da omogući pogon na plin. Dodatan spremnik za plin izrađen je od čvrstog čelika i ugrađen na mjesto rezervnog kotača kako ne bi dolazio u doticaj sa spremnikom za benzin. Nepovratni ventil, ograničeno punjenje spremnika do najviše 80 posto, ograničenje protoka goriva, solenoidni ventil i sigurnosni ventil upotpunjuju tehnički sustav.

Jednostavna tehnologija

Uporaba je jednostavna za vozača. Prebacivanje s benzinskog na plinski pogon i obratno postiže se na dva načina: ručno, pritiskom tipke smještene u putničkom prostoru (odabrani način primjenjuje se i tijekom sljedećeg pokretanja vozila) ili automatski, kada se spremnik plina isprazni. Poseban pokazivač prikazuje razinu napunjenosti spremnika plina. Punjenje spremnika plina (32 l na novom Cliju) također je brzo i jednostavno (traje samo dvije minute). Drugi spremnik goriva, onog benzinskog je obujma 39 litara.

Druga prednost ove domišljate integracije jest zadržavanje postojećeg obujma prtljažnika iznad razine podnice (na mjesto rezervnog kotača postavljen je spremnik plina).

Što je LPG ili UNP?

LPG (Liquefied Petroleum Gas) ili UNP (ukapljeni naftni plin) je mješavina propana i butana (koji ima standard u Europi: EN589). Sagorijevanje emitira manje emisije ugljičnog monoksida, ugljikovodika i dušikovog oksida nego benzinski motor. Povrh toga, UNP ima veliku prednost: približno 10 posto manju emisiju CO₂ od ekvivalentnog benzinskog motora.

Kako to funkcionira?

U Europi i većini svijeta sustav ubrizgavanja UNP-a dodatni je sustav postojećem benzinskom motoru. Za uporabu je potreban poseban spremnik, koji može izdržati pritisak koji se nameće njegovim skladištenjem u tekućem obliku, te neznatne izmjene sustava goriva.

Pristupačna i štedljiva tehnologija

Uz jednaku pouzdanost i bez dodatnih troškova u usporedbi s vozilima opremljenima benzinskom inačicom motora, Renault nudi novi Clio s pogonom na plin počevši s inačicom Zen koja u seriji uključuje prednja i stražnja LED svjetla, ručni klima uređaj, električno podesive retrovizore, radio uređaj R&GO s funkcijama MP3, Bluetooth, AUX, USB, DAB i još brojnu drugu opremu.

Uporaba autoplina kao pogonskog goriva donosi znatno veće uštede u odnosu na benzin jer je njegova cijena više nego dvostruko niža od cijene benzinskog ili dizelskog goriva po litri. U Hrvatskoj se cijene plina kreću oko 3,70 do 4 kn po litri za razliku od cijene benzina koje se kreću od 8,4 kn do 8,9 kn.

Iako je prosječna potrošnja motora s pogonom na plin nešto veća, ukupni trošak goriva po kilometru niži je za 30 posto u odnosu na benzinski motor te do 8 posto u odnosu na dizelski.

Benzinsko-plinski motor TCe 100 LPG

Renault Clio dobiva novi benzinsko-plinski motor TCe 100 LPG, a radi se o trocilindričnom motoru s turbopunjačem snage 100 KS (74 kW). Osim bržim odzivom i snažnijim ubrzanjima, uz najveći okretni moment od 170 Nm pri 2000 okr./min., motor se odlikuje okretnošću, štedljivošću i emisijama CO₂ nižima za 8 posto u odnosu na benzinsku inačicu. U ovom modelu ugrađen je 5-brzinski ručni mjenjač, a ubrzanje od 0 do 100 km/h je 12,5 sekundi, dok je krajna brzina 188 km/h.

Potrošnja goriva u kombiniranom ciklusu (WLTP) je 5,4 l/100 km kada motor radi na benzin, odnosno 7,7 l/100 km kada radi na autoplin. Što se emisije CO₂ tiče, novi Clio LPG u kombiniranom ciklusu (WLTP) emitira 122 g/km kada motor radi na benzin, odnosno 110 g/km kada radi na autoplin.

Proizveden u Sloveniji

Renault Clio Tce 100 LPG proizvodi se u tvornici Revoz u Novom mestu. Serijsku inačicu Revoz je počeo proizvoditi u siječnju ove godine i do sada su proizveli 1400 vozila s tim pogonom. Glavna tržišta za taj model su Italija, Španjolska, Poljska, Francuska i Portugal.

Prema navodima iz Revoza, uvođenje tog motora i cjelokupnog sustava u proizvodnju bilo je vrlo složeno. Ostvarena je potpuna integracija u postojeći proizvodni proces što znači da se svi sastavni dijelovi, uključujući i spremnik plina, neposredno sastavljaju na istoj liniji kao i ostali modeli tako da model pogonjen plinom izlazi s proizvodne vrpce u cijelosti dovršen. Sastavljanje i testiranje serijskog vozila s pogonom na plin traje oko pola sata duže nego za druge inačica.

Što se cijena tiče, novi Renault Clio TCe 100 LPG u opremi Zen stoji 116.400 kn sa svim davanjima, dok Clio TCe 100 LPG u opremi Intens stoji 124.400 kn sa svim davanjima (s uključenim redovnim popustom od 3000 kuna na verziji Intens).