50 GODINA

Melkus RS 1000: 'Ferrari Istoka' bio je sportaš sa srcem Wartburga!

Melkus RS 1000 bio je 'Ferrari Istoka', a sastavljen je od šasije i motora Wartburga 353

Melkus RS 1000 bio je 'Ferrari Istoka', a sastavljen je od šasije i motora Wartburga 353

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Melkus

Melkus RS 1000 bio je plosnat poput ribe iverak, s dvoja vrata koja se podižu uvis, a motor i klasična šasija preuzeti su iz tada jako popularnog Wartburga 353

Za automobil Melkus RS 1000 čuli su samo najzagriženiji automobilski entuzijasti jer je to bio jedan od rijetkih cestovnih sportskih automobila koji su napravljeni na istočnoj strani tzv. Željezne zavjese, točnije u Istočnoj Njemačkoj. Melkus RS 1000 bio je po svemu vrlo poseban sportski automobil koji je konstruirao i proizveo legendarni istočnonjemački vozač utrka Heinz Melkus 1969. godine. Od tadašnjih komunističkih vlasti DDR-a morao je tražiti odobrenje za svoj projekt jer je tada u toj zemlji vladala planska ekonomija.

Melkus RS 1000

Melkus RS 1000

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Hartmut Thassler/Melkus

Ipak, ovaj šesterostruki automobilistički prvak DDR-a uspio je za 20-godišnjicu svoje zemlje predstaviti primjerak cestovnog trkaćeg automobila, za koji je rekao da je samo želio popuniti 'rupu u ponudi' ondašnjih automobila na istočnonjemačkom tržištu.

Melkus RS 1000

Melkus RS 1000

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Melkus

Plosnat poput ribe iverak, s dvoja vrata koja se podižu uvis, ovaj je dvosjed sastavljen uglavnom od autodijelova koji su se mogli naći na tržištu. No ono što je posve zanimljivo jest činjenica da su motor i klasična šasija preuzeti iz tada jako popularnog Wartburga 353. Karoserija automobila bila je izrađena od stakloplastike, a kao osiguranje putnika u kabini su ugrađeni rollbarovi u okviru prednjeg vjetrobranskog stakla i straga iza vozača i suvozača. Njegove dimenzije bile su: 4000 mm dužina, 1700 mm širina, 1070 mm visina i 2450 mm međuosovinski razmak. Težina vozila bila je 690 kg. Ovaj je dvosjed bio prepoznatljiv prije svega po izuzetno niskoj visini od podloge, samo 10 centimetara.

Melkus RS 1000

Melkus RS 1000

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Melkus

RS 1000 je imao neovisni prednji i stražnji ovjes, spiralne opruge, stabilizatore i bubanj kočnice. Mjenjač je bio ručni s pet stupnjeva prijenosa, a kvačilo isto kao u modelu istočnonjemačkog kombija Barkas B 1000. U standardnoj verziji ovaj je sportaš imao trocilindrični dvotaktni vodom hlađeni motor obujma 992 cm³ AWE353/1 koji je, za razliku od klasičnog Wartburga, imao tri rasplinjača umjesto jednog, kao i veći omjer kompresije. Snaga motora bila je 70 KS (51 kW) pri 4500 okretaja u minuti, a najveći okretni moment 118 Nm pri 350 o/min. Krajnja brzina bila mu je 165 km/h. Ipak, RS 1000 dobio je i svoju poboljšanu trkaću izvedbu sa 100 KS, a krajnja brzina bila mu je 200 km/h.

Melkus RS 1000

Melkus RS 1000

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Hartmut Thassler/Melkus

Melkus RS 1000 ručno se proizvodio u njegovoj tvornici u Dresdenu između 1969. i 1979. godine, a ukupno je proizveden 101 primjerak. Koštao je gotovo 30.000 DDR maraka, a potencijalni su vlasnici morali dokazati svoju 'trkaću aktivnost'.

Melkus RS 2000 na IAA-i u Frankfurtu 2009.

Melkus RS 2000 na IAA-i u Frankfurtu 2009.

Izvor: EPA / Autor: MAURITZ ANTIN

RS 1000 nije imao neposrednog nasljednika. Međutim, posebno za njegovu 50-godišnjicu napravljena je ograničena serija od 15 komada RS 1000. Prvi sportski automobil ove serije predstavljen je 26. studenog 2006., a proizvodnju je preuzeo Peter, sin Heinza Melkusa. Od tada je, prema Peteru Melkusu, 45 primjeraka sastavljeno u skladu s izvornim planovima. Svake godine bi se dva do tri automobila ručno izrađivala, a originalnih dijelova ne nedostaje. Godine 2009. započela je i proizvodnja neizravnog nasljednika, modela Melkus RS 2000, no zaustavljena je 2012. godine, kada se Melkus registrirao kao nelikvidan.

  • +7
  • +4

Melkus RS 1000

Izvor: Ostale fotografije / Autor: Melkus

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!