MODERNA SIGuRNOST

Kako nas zapravo konstrukcija automobila štiti od sudara?

02.03.2020 u 10:36

Bionic
Reading

U starim automobilima putnici su sjedili puno bliže prednjem kraju i vjetrobranskom staklu, a u modernima oni na prednjim sjedalima sjede gotovo u sredini automobila

Prošle godine 92 posto novih automobila prodanih u Europi dobilo je ocjenu Euro NCAP-a, a 75 posto ispitanih imalo je pet zvjezdica. Sigurnosne ocjene Euro NCAP-a u velikoj su mjeri zaslužne za izvanredan napredak koji je postignut u sigurnosti putnika, a sada i sigurnosti ranjivih sudionika u prometu, kao što su biciklisti i pješaci. Uđite u bilo koji automobil iz 1970-ih ili ranije i odmah će vam biti jasno koliko su se stvari poboljšale.

Lagane konstrukcije nisu malo spriječile upad u putnički prostor u slučaju sudara, a zadržavanja su bila prilično rudimentarna. Kad danas netko na mjestu prometne nesreće kaže 'da je čudo što su preživjeli', to zapravo nije čudo. Jer sve se svodi na izvanrednu znanost i inženjering koji čine moderni automobil sigurnijim.

Osim aktivnih sigurnosnih pomagala poput pirotehničkih sigurnosnih pojaseva i zračnih jastuka, moderni automobili koriste deformabilne strukture sudara, zone gužvanja i sigurnosne ćelije kako bi zaštitili svoje putnike. To se vjerojatno i dalje razvija s obzirom na to da se softverske simulacije i analitički alati koje koriste proizvođači poboljšavaju te da su crash testovi sve zahtjevniji.

Nissan Juke na testiranjima Euro NCAP 2019. Izvor: Ostale fotografije / Autor: Euro NCAP

Euro NCAP i europsko tržište automobila predvode bržim prihvaćanjem sigurnosne opreme u usporedbi s mnogim drugim dijelovima svijeta. Kako revidirana Opća uredba o sigurnosti (GSR) stupa na snagu od 2022., nekoliko novih sigurnosnih značajki postat će obvezno. Prošlogodišnji rezultati pokazuju da su mnoge od tih tehnologija već uvelike ugrađene u putničke automobile, kao rezultat zahtjevnih zahtjeva Euro NCAP-a u posljednjih nekoliko godina.

I tu se ne zaustavlja: 2020. donosi nova ispitivanja sigurnosti u slučaju sudara i izbjegavanja sudara i, prvi put, za preživljavanje nakon nesreće, s automobilima nagrađenim za značajke koje omogućuju sigurno i brzo spašavanje putnika. Euro NCAP ohrabrit će proizvođače automobila da i dalje nude najviše razine sigurnosti svojim kupcima i osigurati da se potrošači mogu osloniti na njegove ocjene za najbolji sigurnosni savjet.

Kako nas zapravo konstrukcija automobila štiti od sudara? Važan faktor je apsorbiranje energije udara i sprječavanje njezina prenošenja na putnika. Zone gužvanja na prednjoj i stražnjoj strani dizajnirane su tako da naprave upravo to - zgužvaju se - istodobno upijajući energiju. 'Kontrolirani kvar' je tehnički pojam, a same strukture postaju mehanizmi za apsorbiranje udara, odupirući se prodiranju predmeta izvan automobila koji mogu ugroziti one iznutra. Konstrukcije unutar tih zona mogu se koristiti i za usmjeravanje sile udara u drugo područje ukupne konstrukcije radi širenja tereta.

Umjesto samo nasumičnog prostora unutar 'limene kutije', sada putnici sjede u sigurnosnim ćelijama koje su, iako nisu vidljive, ugrađene u strukturu automobila. Iako se prednji dio automobila može otkinuti ili spljoštiti prilikom udara, sigurnosna ćelija dizajnirana je tako da osigura putnike koliko je god moguće.

Prema Euro NCAP-u, povećana krutost konstrukcija karoserije, kojom nas proizvođači žele impresionirati pri svakom lansiranju novog automobila, ne samo da pomaže šasiji da se bolje ponaša i poboljša upravljivost - ona također pomaže smanjiti ozljede glave i nogu jer je manje vjerojatno da će se putnički prostor zdrobiti.

Pogledajte bilo koji stariji automobil sa strane i primijetit ćete koliko blizu putnici s prednjeg sjedala sjede prednjem dijelu automobila i vjetrobranskom staklu. U današnjim automobilima, čak i onima manjim, putnici na prednjem sjedalu više ili manje sjede u sredini automobila. Daleko više prostora posvećeno je zonama gužvanja i prostoru sprijeda. Automobili su veći i teži zbog ovih sigurnosnih poboljšanja, ali oboje je postalo nužno zlo. U 'loša stara vremena' govorilo se da sigurnosne značajke nikada nisu pomogle u prodaji automobila. Sada proizvođači ne bi mogli prodati automobil bez njih.