I-PACE

Jaguar na struju: Uzbudljiv, pristupačan i praktičan, i 'upakiran' u fantastičan dizajn

Automobil godine 2019. Jaguar I-PACE

Automobil godine 2019. Jaguar I-PACE

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar Land Rover

Potpuno električni automobil, koji je proglašen vozilom godine, ima sjajne karakteristike

Potpuno električni automobil Jaguar I-PACE 4. ožujka ove godine u Ženevi je proglašen automobilom godine u Europi za 2019. godinu prema uglednoj organizaciji CotY (Car of the Year), koja datira još iz 1964. godine. Iako nije nužno da model automobila koji se nađe u konkurenciji za tu prestižnu nagradu bude izrađen u Europi, pravilo je da je on prisutan na tržištu u barem pet europskih zemalja te da se prodaje u očekivanoj količini od minimalno 5000 komada. Naravno, i da je proizveden 12 mjeseci prije nagrade. Članovi žirija su automobilski novinari iz zemalja Europe, a broj sudaca iz pojedine zemlje ovisi o veličini pojedinog tržišta te automobilske industrije u toj zemlji. Nema kategorija pobjednika. Nominirani automobili ocjenjuju se po sljedećim parametrima: dizajn, udobnost, sigurnost, ekonomičnost, upravljivost, performanse, funkcionalnost, zahtjevi po pitanju okoliša, zadovoljstvo vozača te cijena. Tehničke inovacije i vrijednost za novac su isto tako važni faktori u odlučivanju o pobjedniku.

U najužem izboru je sedam modela automobila, svaki sudac u konačnom odabiru ima po 25 bodova koje mora raspodijeliti finalistima, a najmanje pet modela mora dobiti dio bodova, i najviše 10 za pojedini model, te nema zajedničkih najviših ocjena. Nissan Leaf je 2010. bio prvi potpuno električni automobil godine, a od plug-in hibrida tu su još bili Toyota Prius 2005. te Chevrolet Volt/Opel Ampera 2012. I da, ovogodišnji izbor automobila godine doživio je neobičan presedan; čak dva su automobila imala su po 250 bodova – Jaguar I-PACE te Alpine A110. No na kraju je pobijedio automobil koji je imao više najviših ocjena - 18 prema 16.

Stražnji kraj Jaguara I-PACE-a

Stražnji kraj Jaguara I-PACE-a

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar Land Rover

No vratimo se na sam početak života modela I-PACE. Ovaj električni SUV dizajnirao je Ian Callum, škotski dizajner, direktor dizajnerskog odjela Jaguar Land Rovera. I-PACE je predstavljen javnosti kao konceptna verzija 2016. na autosalonu u Los Angelesu, a serijska proizvodnja počela je 2018. u pogonima Magna Steyra u austrijskom Grazu.

Jaguar I-PACE, predstavljanje

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar

Novi, potpuno električni Jaguar I-PACE čini vožnju električnog vozila (EV) uzbudljivijom, pristupačnijom i praktičnijom nego prije zahvaljujući jedinstvenom dizajnu i napretku u tehnologiji baterija i javnim mrežama za punjenje. S najmodernijom litij-ionskom baterijom od 90 kWh, koja obuhvaća 432 ćelije u snopu, a odabrana je zbog visoke gustoće energije i superiornog upravljanja toplinom, I-PACE isporučuje domet od 470 km (WLTP ciklus).

Vlasnici će moći napuniti bateriju od 0 do 80 posto od praznog za samo 40 minuta pomoću istosmjernog punjača (100 kW) ili dopuniti dodatnih 100 km za samo 15 minuta. Alternativno, kućno punjenje s izmjeničnom strujom putem zidne utičnice (7kW) odvest će I-PACE od praznog do 80 posto za nešto više od deset sati, što ga čini idealnim za punjenje preko noći.

  • +19
  • +16

Jaguar I-PACE

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar Land Rover

Kombinacija pogona na sva četiri kotača, dva motora po 200 KS (150 kW) ili ukupno 400 KS (290 kW) i 696 Nm najvećeg okretnog momenta osigurava to da Jaguar I-PACE s nultom emisijom isporučuje električne performanse u svakom smislu. Trenutačna isporuka okretnog momenta svojstvena jednom EV-u daje novoj Jaguarovoj izvedbi SUV-a impresivno ubrzanje iz mirovanja, ubrzavajući 0-100 km/h za samo 4,8 sekundi.

Dva sinkronizirana elektromotora s trajnim magnetima dizajnirana u Jaguaru pogone prednju i stražnju osovinu. Svaki motor se koncentrično uklapa oko kompaktnog, jednofaznog epicikličkog mjenjača i diferencijala, omogućujući trenutnu i preciznu raspodjelu okretnog momenta na sva četiri kotača jer I-PACE kontinuirano prilagođava ravnotežu prednjeg i stražnjeg pogona u skladu s uvjetima na cesti.

Zamišljen kao EV visokih performansi od samog početka, I-PACE pruža dobru voznu dinamiku, svakodnevnu upotrebljivost i udobnost, s jedinstvenom ravnotežom vožnje, profinjenosti i kontrole. Jaguar je postavio bateriju što je niže moguće između osovina, pružajući raspodjelu težine 50:50 i nizak centar gravitacije, optimizirajući mirnoću i smanjujući uvijanje. Ove inherentne prednosti povezane su s laganom te krutom aluminijskom arhitekturom EV-a koja pruža torzijsku krutost od 36 kNm/stupanj.

Električna platforma I-PACE-a

Električna platforma I-PACE-a

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar Land Rover

Napredna dvostruka poprečna ramena ovjesa sprijeda i stražnji ovjes Integral Link pružaju odličnu udobnost pri vožnji i bočnu krutost potrebnu za dinamičnu vožnju, osiguravajući izvrsno upravljanje, trakciju i brzi odziv upravljačkog sklopa.

Opcijski zračni ovjes s Adaptive Dynamicsom i kontinuiranim promjenjivim prigušenjem također daju I-PACE-u pravu sportsku agilnost i ravnotežu. Inženjeri Jaguara zamijenili su konvencionalni vakuumski kočioni servo električnim pojačalom kočnica. To kočionom sustavu daje veću fleksibilnost prilikom miješanja regenerativnog i tradicionalnog mehaničkog kočenja, pružajući dosljedan i precizan osjećaj pedale u svim okolnostima.

Jaguar je projektirao I-PACE da radi u toplim i hladnim klimatskim uvjetima, radeći na temperaturama do -40°C, što je 10°C niže od konvencionalnih EV-ova. Niski otpor ćelija, izolacija baterije i napredni sustav upravljanja toplinom rade u skladu kako bi se osiguralo to da I-PACE funkcionira u svim uvjetima.

Vozačko mjesto

Vozačko mjesto

Izvor: Promo fotografije / Autor: Jaguar Land Rover

U umjerenim temperaturama baterija koristi hladnjak kako bi se povećala energetska učinkovitost. Rashladna jedinica povezana s glavnim klimatizacijskim sustavom vozila aktivira se samo na višim temperaturama kako bi kontrolirala temperature stanica i povećala raspoloživu snagu.

U hladnim uvjetima toplinska crpka pomaže u održavanju optimalnih radnih uvjeta za ćelije i unutrašnjost. To je daleko učinkovitije od konvencionalnih grijača jer koristi energiju izvana i toplinu koja se troši iz pretvarača i energetske elektronike za zagrijavanje kabine, umjesto da se oslanja isključivo na energiju iz baterije i može povećati domet za gotovo 50 km - čak i u zimskim uvjetima.

Cijena u Hrvatskoj iznosi od 615.000 kuna naviše.

Tehničke specifikacije:

  • Karoserija: SUV s petero vrata
  • Dimenzije: (dxšxv) 4682 x 2011 x 1565 mm
  • Međuosovinski razmak: 2990 mm
  • Težina: 2133 kg
  • Pogon: na sva četiri kotača
  • El. motori: 2 x 200 KS (jedan po osovini)
  • Maksimalna brzina: 200 km/h, elektronski ograničena
  • Ubrzanje: 0-100 km/h za 4,8 sekundi
  • Kapacitet baterije: 90 kWh
  • Domet s punom baterijom: 480 km (WLTP)

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!