test automobila

Vozili smo Teslu Model 3 Long Range RWD: Referentni globalni električni model s produženim dometom do 700 km

15.08.2025 u 14:42

Bionic
Reading

Ažurirani testni model odmah je prepoznatljiv kao Model 3 s profinjenom karoserijom i izgledom, boljim aerodinamičkim učinkom, novim osvjetljenjem i potpuno novim interijerom koji podiže ono što kupci vole kod Modela 3

Tesla Model 3 je oduvjek bio automobil vrijedan poštovanja i, rekli bismo, referentni model kada je riječ o kompaktnim potpuno električnim automobilima. Naša povezanost s ovim američkim proizvođačem isključivo električnih automobila seže još u 2021. godinu kada smo prvi puta imali na svom testu upravo Model 3 i to verziju Long Range AWD.

Nakon tog modela je uslijedio Model 3 oznake Long Range Dual Motor All-Wheel Drive u siječnju 2024., i potom Teslu Model 3 Performance u studenom prošle godine. Spomenimo samo neke brojke Modela 3 Performance: AWD pogon na sva četiri kotača s dva e-motora, više od 460 KS, ubrzanje od 0 do 100 km/h za samo 3,1 sekundu te maksimalna brzina od 262 km/h.

Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive Izvor: Promo fotografije / Autor: Z.M.

Dakle, od ostatka game Teslinih automobila nismo još isprobali Model X i naravno Cybetruck, monstruozan, ali i ingeniozan, svemirski pick-up koji vjerojatno niti neće nikada stići na europsko tržište. Sada smo na svom testu imali Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive. To je gotovo ulazni model, jer tu je još samo Model 3 Rear Wheel Drive.

Recimo odmah kako je Tesla značajno ažurirala Model 3 krajem ljeta 2023. Nije baš da smo ovime ušli u drugu generaciju ovog modela, no i taj facelift je bio opsežan zahvat u kojem su zadržane sve one dobre stvari iz prve generacije Modela 3 uz dodatak svega onog što jedan moderan električni automobil zahtijeva kako bi ostao atraktivan. Mnogi su zazivali i neko ranije ažuriranje, facelift, ali Tesla to tako ne radi, a niti neće. Oni će po svojem, po sitno preko OTA ažuiriranja softvera.

Ipak, ovo veliko ažuriranje donosi više profinjenosti, udobnosti i vrhunske kvalitete - iznutra i izvana - dok ostaje vjeran svojoj elegantnoj, jednostavnoj estetici dizajna. Nisu odstupili od onoga što je Model 3 učinilo globalnim bestselerom: pružanje velikog dometa i učinkovitosti s performansama sportskih automobila i rukovanjem po pristupačnoj cijeni.

Nadograđeni Model 3 odmah je prepoznatljiv kao Model 3 s profinjenom karoserijom i izgledom, boljim aerodinamičkim učinkom, novim osvjetljenjem i potpuno novim interijerom koji podiže ono što kupci vole kod Modela 3. Tesla tvrdi da je više od 50 posto komponenti Modela 3 osvježeno kao odgovor na povratne informacije kupaca, s krajnjim ciljem poboljšanja profinjenosti i udobnosti.

Vanjski dizajn, struktura i dimenzije

Već smo kod facelift verzije Modela 3 početkom 2024. rekli kako Tesla 'neprimjetno' učinila sve da automobil bude još učinkovitiji. Model 3 je optimiziran kad je riječ i o aerodinamici, pa je sada modernijeg fastback oblika. Prednja svjetla su s potpuno novom estetikom. Oštrije linije karoserije i aero-optimizirane površine smanjuju otpor, smanjuju buku vjetra i povećavaju domet. Prednja maska je još jednostavnija.

Straga, difuzor dolje je profiliraniji, nestale su povelike 'mačje oči' s branika, a zamijenile su ih one diskretnijih dimenzija spuštenim skroz na difuzor. Amblem Tesle straga je zamijenjen natpisom TESLA. Stražnja svjetla su modernizirana, sa super svijetlim bojama i ažuriranim stilom integrirana su u podizna vrata radi boljeg pristajanja.

S uklonjenim prednjim svjetlima za maglu radi elegantnijeg prednjeg kraja i novom zračnom zavjesom postavljenom na stražnjem rubu preoblikovanog poklopca motora, osvježeni Model 3 ima koeficijent otpora od 0,219, što je puno bolje od već impresivnog Cd od 0,23.

Što se strukture tiče, Tesla tvrdi da je više od 50 posto komponenti ažuriranog Modela 3 osvježeno kao odgovor na povratne informacije kupaca, s krajnjim ciljem poboljšanja profinjenosti i udobnosti. Metalna konstrukcija kombinacija je aluminija i čelika što omogućava maksimalnu čvrstoću u svakom području.

U testu lomljenja krova, Model 3 se odupro masi četiri puta većoj od vlastite, čak i s potpuno staklenim krovom: to je težina jednaka težini, kako Tesla slikovito kaže - dva odrasla afrička slona.

Kad je riječ o vanjskim dimenzijama svježenog Modela, one su sljedeće: duljina 4720 mm (prethodno 4694 mm), širina bez retrovizora 1850 mm (prethodno 1849 mm), a s otvorenim retrovizorima 2089 mm (prethodno 2088 mm), visina 1441 mm (prije 1443 mm), međuosovinski razmak 2875 mm (identičan prethodnom modelu). Širina traga kotača - prednjih i stražnjih je 1584 mm. Visina od podloge 138 mm (prethodno 140 mm). Težina našeg testnog vozila je 1747 kg.

Vuča prikolice je moguća do težine od 1000 kg. Kad je riječ o volumenu prtljažnih prostora treba reći da Model 3 ima straga volumen od 594 l (iza drugog reda sjedala), a sprijeda u 'frunku' 88 l, što daje ukupan volumen od 682 litara s petero putnika.

Kotači i gume su redizajnirani, nudeći ažurirani stil s poboljšanom aerodinamikom, uparen s gumama optimiziranim za buku i domet. Tako je naš ovotjedni testni model imao aerodinamičke 18-colne 'Photon' kotače sa izvrsnim zimskim Pirelli Sottozero 3 gumama dimenzija 235/45R18. Podsjetimo, i prethodni testni model je imao identične dimenzije kotača i guma.

Inače, osvježeni Model 3 je dostupan u dvije nove boje: Ultra crvena (boja visoke kromatizacije s dinamičnom dubinom stvorena višeslojnom bojom. Zamjenjuje Red Multi-Coat.) i u našem slučaju Stealth Grey siva (bogata i dinamična tamno siva metalik boja koja naglašava oblik Modela 3. Zamjenjuje Midnight Silver Metallic). Treba reći i kako su obje nove boje posebno dizajnirane tako da mijenjaju boju ovisno o osvjetljenju i kutu gledanja.

Unutrašnjost

Većina poboljšanja unesenih u Model 3 primjetna su u kabini, koja je potpuno redizajnirana. Naravno, ono što ćete odmah primjetiti je izostanak dosadašnjih ručica straga na kolu volana (baš kao i u testiranom Modelu S) pa čak niti polugica za žmigavce ili odabira smjera kretanja ('mjenjač') kao u modelu Y ili starijem Modelu 3. O samoj kontroli funkcija automobila nešto kasnije u dijelu koji opisuje vožnju ažuriranim Modelom 3. A i kolo volana je redizajnirano i modernijeg oblika središnjeg dijela.

Sama kabina osvježenog Modela 3 se odlikuje arhitekturom kabine poput čahure s vrhunskim materijalima (pravi aluminij, tekstil itd.) i povišenim razinama izvedbe. Sva sjedala su nova – prednja i stražnja. Prednja sjedala sada imaju ventilaciju, a grijana sjedala sa svih strana, kao standard, potpuno su integrirana u automatske kontrole klime.

Redizajnirana središnja konzola prekrivena aluminijem, prostrano spremište, dva bežična punjača za telefon. Prijenosna računala s brzim punjenjem i više s jednim prednjim i dva stražnja USB-C priključka za punjenje, svaki s do 65 W snage.

Sve je jednostavno povezano preko Bluetootha za sinkronizaciju svega, od kontakata do glazbe.

Primjetan je i novi super svijetli središnji zaslon od 15,4 inča s velikim odzivom, koji je iste veličine kao i prije, ali s više iskoristive površine zaslona zahvaljujući tanjem okviru. Ima prilagodljivo korisničko sučelje i s vremenom postaje sve bolje s OTA ažuriranjima.

Po prvi put, Model 3 nudi prilagodljivo ambijentalno osvjetljenje cijele kabine. Vlasnici mogu uskladiti boju sa svojim raspoloženjem dana brzim dodirom. Naravno, ukoliko su baš jako raspoloženi da se time poigraju.

Putnici na stražnjim sjedalima sada imaju pristup novom stražnjem zaslonu od 8” s integriranom kontrolom klime, ventilacijom i zabavom. Više će doći u budućnosti, s OTA ažuriranjima.

Kabina modela 3 sada je tiha, zahvaljujući Teslinom posebnom akustičkom staklu od 360˚, poboljšanim čahurama ovjesa, brtvama i materijalima za prigušivanje zvuka. Sve zajedno značajno smanjuje buku: 30 posto smanjenje buke vjetra, 20 posto smanjenje buke na cesti, 30 posto poboljšanje izolacije ambijentalne buke, 25 posto poboljšanje buke od udaraca podloge.

Novo je i to da sada sva Tesla vozila nude zvučni sustav studijske kvalitete, pa niti nadograđeni Model 3 nije iznimka. Novi premium audio sustav koji je dizajnirao Tesla ima 17 zvučnika, dva subwoofera i dva pojačala za Model 3 Long Range i 9 zvučnika, jedan subwoofer i pojačalo za Model 3 sa pogonom na stražnjim kotačima. Sve uključuje izvornu podršku za Spotify, Apple Music i Tidal. I telefonski pozivi sada su bolji nego ikad, zahvaljujući dodatnim i sposobnijim mikrofonima koji pružaju poboljšanu kvalitetu poziva.

Povezivost je vodeća u autoindustriji, s 30 posto poboljšanja za Cell Range, 50 posto Cell Signal, 2x Wi-Fi domet i 10x Phone Key performanse putem UWB.

Vožnja

U Tesli kažu da uvijek traže načine da poboljšaju iskustvo vožnje. Uz nadograđeni model 3, nema potrebe za ručnim otključavanjem vozila, uključivanjem ili isključivanjem parkirne kočnice – svime se upravlja automatski.

Nakon što sjednete i vežete se pojasom, jednostavno pritisnite papučicu kočnice i prijeđite prstom gore ili dolje na lijevoj strani zaslona da uključite vožnju naprijed ili vožnju unazad. Mjenjač se automatski pojavljuje kada pritisnete kočnicu ili pri malim brzinama, za brze promjene.

A kada je omogućen Autoshift Out Of Park (Beta), jednostavno zakopčajte pojas, zatvorite vrata i pritisnite kočnicu – automobil će automatski odabrati vožnju ili vožnju unazad u skladu s vašim okruženjem. Baš kao najnoviji Model S i Model X.

Ručice su zamijenjene kontrolama na upravljaču za jednostavno iskustvo vožnje, uključujući i dodirne prekidače i fizičke gumbe. Indikatori skretanja (žmigavci) su postavljeni na lijevu granu kako bi bili dostupni upravo tamo gdje vam prirodno leži palac lijeve ruke. S potpuno novim dodirnim gumbom možete brzo uključiti ili isključiti pokazivač kako biste signalizirali promjenu smjera. A kada je aktivirana Teslina značajka Auto-Cancel, žmigavci se automatski poništavaju kada Model 3 detektira završetak manevra kao što je spajanje, promjena vozne trake ili račvanje na cesti. U tim situacijama iskustvo bez ručica pruža još jednostavnije iskustvo od tradicionalnih ručica.

Dakle, na upravljaču se nalaze, osim dva za Teslu uobičajena rotirajuća kotačića, nekoliko gotovo neprimjetnih tipaka koje se koriste za žmigavce i svjetla (s lijeve strane) te sirenu, kameru, tempomat, brisače i glasovnu aktivaciju (s desne strane).

Ovdje treba reći kako se za ove promjene i nije baš jednostavno priviknuti, posebno je zbunjujuće ispočetka, a pogotovo ako ste još 'glavom u klasičnim', uobičajenim automobilima. Ipak, nakon kojeg dana će sve sjesti na svoje mjesto.

Nadograđeni model 3 pruža profinjeniju i opušteniju kvalitetu vožnje, zahvaljujući kombinaciji čvršće karoserije i ažuriranog podešavanja ovjesa, dok ostaje vjeran svom osjećaju sportskog automobila.

Sigurnost

U Tesli kažu kako je sigurnost njihovih vozila uvijek na prvom mjestu. To dokazuje i Europski program ocjenjivanja novih automobila (Euro NCAP), gdje je Tesla Model 3 2019. dobila 5 zvjezdica za sigurnost sveukupno i u svakoj kategoriji. Euro NCAP kaže i kako je Model 3 najbolji u svojoj klasi velikih obiteljskih automobila i hibridna/električna vozila. Također je dobio najveću ocjenu u kategoriji zaštitnih sustava za pomoć pri vožnji zahvaljujući svojim naprednim značajkama aktivne sigurnosti, uključujući sustav pomoći za zadržavanje u prometnoj traci, sustav upozorenja za sigurnosni pojas, sustav za pomoć pri regulaciji brzine i automatsko kočenje u nuždi.

Tesla Model 3 sigurnost konstrukcije Izvor: Promo fotografije / Autor: Tesla

Najnoviji Model 3 uključuje nekoliko Teslinih prvih sigurnosnih značajki za zaštitu od bočnog sudara, izgrađenih na vrhu već najsigurnije platforme na svijetu.

Oba stupa prednjih vrata opremljena su indikatorom mrtvog kuta u gornjoj rešetki zvučnika. Kada se detektira vozilo u vašem mrtvom kutu u susjednoj traci, pojavljuje se crveno svjetlo na gornjoj rešetki zvučnika.

U skladu s EU regulativom, Model 3 je sada opremljen zvučnim signalom koji se oglašava kada se prekorači određeno ograničenje brzine. Pritiskom na znak ograničenja brzine na zaslonu osjetljivom na dodir isključuje se zvučni signalo za prebrzu vožnju i zaslon za ostatak vožnje. Kao što je propisano u EU, upozorenja o prebrzoj vožnji automatski se ponovno aktiviraju na početku svakog ciklusa vožnje (svaki put kada je vozilo u stanju parkiranja, a vi se udaljite).

Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
  • Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
  • Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
  • Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
  • Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
  • Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive
    +28
Tesla Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive Izvor: tportal.hr / Autor: Z.M.

Pogonski sklop Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive

Testni Model 3 sa stražnjim motorom (Single-motor) prema nekim informacijama (sam proizvođač ne navodi ovakve podatke uopće!) snage je maksimalno 190 kW (258,4 KS). Naravno, njegov je pogon na stražnja dva kotača.

Kad je riječ o potrošnji struje, novi Model 3 ima prosječnu potrošnju od 13,6 kWh/100 km. Ubrzanje od 0 do 100 km/h je i opet lijepih 5,2,4 s. Krajnja je brzina testnog modela navodno 201 km/h. Spomenimo, većina današnjih modernih potpuno električnih automobilia ograničena na brzine debelo ispod 200 km/h? Da, ne i Tesla! Ipak, maksimalna izlazna snaga sustava je vremenski ograničena na nekih 30 minuta.

Ako ste se pitali kao funkcioniraju njegovi elektromotori u slučaju AWD pogona, onda treba reći da su oni neovisni i svaki od njih ima samo jedan pokretni dio za minimalno održavanje i maksimalnu postojanost. Za razliku od tradicionalnih sustava pogona na sva četiri kotača, Teslin sustav digitalno upravlja okretnim momentom prednjih i stražnjih kotača i time omogućava daleko bolju upravljivost i kontrolu trakcije. I da, oba elektromotora rade bešumno i bez vibracija, a snaga je odmah isporučiva i ravnomjerno raspoređena kako ubrzanje raste. Isto tako, s podesivim načinom Chill-Mode, naglo raspoloživa ulazna snaga može se donekle ublažiti sve dok potrebna osjetljivost na papučici gasa još nije dostupna.

Domet i punjenje

Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive sa 18-colnim kotačima ima domet do čak 702 km ili sa 19-colnim kotačima do 640 km. Za osvježeni Model 3 Tesla kaže kako se kombinirajući nisku potrošnju i visoku vršnu snagu punjenja može napuniti do 282 km u 15 minuta. Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive ima, pretpostavljamo, i najveću bateriju kapaciteta od 82 kWh, s mogućnošću DC punjenja do 250 kW.

Model 3 za punjenje je doista jednostavan i prikladan. Za svakodnevnu uporabu, vlasnici pune svoj automobil kod kuće ili u uredu putem standardne utičnice ili wall boxa, ovisno o njihovim potrebama. Za putovanja na velike udaljenosti imaju pristup mreži Supercharger punjača (na jednoj od njihovih 12.000+ supercharger lokacija diljem Europe). Na svakoj od 10 postaja u Hrvatskoj naći će se više punionica koje im omogućuju punjenje i do 150 kW (u Jastrebarskom i 250 kW, uz još dva te snage u RH). Uz konkurentne cijene kWh, 99,95 posto vremena neprekidnog rada i integraciju planera putovanja, vlasnici mogu uživati u stvarnom miru kada putuju na velike udaljenosti. Kao alternativno rješenje, vlasnici Tesle imaju pristup javnoj infrastrukturi za punjenje i mreži za brzo punjenje treće strane.

Za kraj, osvježena Tesla Model 3 u Hrvatskoj kreće s cijenom za model Rear-Wheel Drive sa stražnjim pogonom od 39.990 eura, naš model Model 3 Long Range Rear Wheel Drive bez dodatne opreme ili funkcija kreće od 44.990 eura. Slijede verzije Long Range All-Wheel Drive od 48.990 i Performance All-Wheel Drive od 57.490 eura. Napominejmo, ovo su cijene za gotovinsko plaćanje.

Što se jamstva tiče za Model 3 Long Range Rear-Wheel Drive, osnovno za vozilo traje 4 godine ili 80.000 km, ovisno o tome koji od uvjeta nastupi prvi. Kad je riječ o jamstvu na bateriju i pogonsku jedinicu, ono traje 8 godina ili 192.000 km, ovisno o tome koji od uvjeta nastupi prvi, uz minimalno zadržavanje 70 posto kapaciteta baterije tijekom trajanja jamstva.