Glineni modeli budućih Škodinih vozila izrađuju se uz pomoć širokog spektra često neobičnih alata. Ali kako sami modelari često kažu, njihovi najvažniji alati su oči i osjećaj dodira. Pogledajte kako rade
Škoda, omiljeni češki proizvođač automobila i najprodavanija marka u našoj zemlji, nam uvijek donosi zanimljive priče o svojim automobilima, ali i šire. Ovaj puta nam je ispričala priču o onome što prethodi izradi potpuno novog limenog automobila – o glinenim modelima.
U modelarnici odjela za dizajn Škode, vješti majstori daju idejama dizajnera njihov prvi fizički oblik. Ovdje se izrađuju poznati glineni modeli koji prikazuju potencijalni izgled budućih automobila.
Posebna glina za modeliranje koristi se u industriji desetljećima iz jednostavnog razloga: savitljiva je, lako se dodaje ili uklanja, a opet dovoljno čvrsta da omogućuje precizno oblikovanje. Priprema jednog modela dugotrajan je proces. Čak i uz moderne alate koji značajno ubrzavaju stvari, usavršavanje linija modela i dalje traje tjednima ili čak mjesecima.
'Tijekom proteklog desetljeća naš proces dizajniranja prošao je veliku digitalnu transformaciju, što nam omogućuje brzo i učinkovito istraživanje različitih smjerova dizajna za naše buduće automobile', kaže Martin Bogner, voditelj modeliranja dizajna i digitalizacije. 'Međutim, također znamo da savršen dizajn nastaje kombiniranjem virtualnog svijeta s fizičkom stvarnošću. Zato još uvijek koristimo fizičke modele dizajna za validaciju digitalnih koncepata, fino podešavanje detalja i finalizaciju dizajna na razini ploče. Upravo ta kombinacija digitalnih alata i tradicionalnog obrtništva omogućuje nam postizanje vrhunske kvalitete dizajna', dodaje Bogner.
Sloj po sloj
Priprema fizičkih modela započinje osnovnim kosturom, koji izrađuje odjel tehničkog razvoja prema specifikacijama dizajnerskog tima. Prije početka modeliranja, glina se mora nanijeti na ovaj kostur. 'Struktura mora biti precizno izgrađena kako bi se prilagodila sloju gline. Obično na model nanosimo sloj gline debljine oko 4 cm, iako to varira ovisno o specifičnom dizajnu i lokaciji', objašnjava Mick Allbutt, jedan od modelara u Škoda Designu. Ukupno se na jednom modelu koristi oko dvije tone gline.
Prije nanošenja, glinu je potrebno omekšati zagrijavanjem u posebnim pećnicama na 60°C. Za potpuno punjenje potrebno je oko četiri do pet sati zagrijavanja, a po modelu se koristi otprilike četiri pećnice gline. Glina se nanosi postupno, u slojevima - počevši sa slojem od 10 mm kako bi se prekrila pjena kostura.
'Šest modelara nanosi ovaj početni sloj tijekom otprilike dva sata', kaže Allbutt. Budući da poliuretanska pjena zadržava toplinu, potrebno je neko vrijeme da se glina ohladi i stvrdne. Kada se glina dodaje na već ohlađenu glinu, proces je brži - potrebno je oko dva sata da se novi sloj stvrdne i očvrsne. Ipak, modelari ostavljaju glinu da se odmori i ohladi preko noći kako bi se osiguralo da je potpuno stvrdnuta prije nego što nastave dalje.
Precizan rad
Topla glina je mekana i vrlo savitljiva, što je čini neprikladnom za glodanje - proces koji modelu daje prve precizne konture. Glodalica koristi digitalne podatke koje pripremaju digitalni modelari, a početna faza glodanja može dugo trajati. 'Glodanje polovice automobila lako može potrajati 20 sati, zbog čega često ostavljamo stroj da radi preko noći', objašnjava František Hladík.
Standardna kuglasta glodalica od 10 mm primarni je alat koji se koristi za oblikovanje površine s visokom točnošću i preciznošću. 'Pozicioniranje alata i kut su važni, ali obično težimo preciznosti unutar četiri desetinke milimetra', napominje Hladík.
S nizom alata - uključujući produžene rezače za teško dostupna područja poput donjeg difuzora - glodalica obrađuje oko 95 posto površine modela. Međutim, neka područja su nedostupna ili postoje područja gdje ostavlja zaostale krivulje.
Tu dolaze do izražaja modelari, koji usavršavaju površine do kojih stroj ne može doći i daju modelu njegov gotov izgled. Također mogu ručno mijenjati oblik, od suptilnih podešavanja do većih prilagodbi. Ova fleksibilnost jedna je od najvećih prednosti gline - omogućuje jednostavne i relativno brze modifikacije. „Izmjena jednog detalja dizajna može potrajati samo nekoliko sati“, kaže Andy Settle.
Modelari koriste tradicionalne ručne alate: lopatice za zaglađivanje, rašpe, strugače, noževe i druge naoštrene alate. Posebna rašpa (Clay planer) koristi se za oblikovanje površina odozdo; strugači uklanjaju glinu u slojevima od 5 do 30 mm; a fleksibilne čelične lopatice različitih oblika pomažu u zaglađivanju i usavršavanju velikih površina.
Noževi pomažu u usavršavanju šavova i naglašavanju rubova, često prvo označenih tankom ljepljivom trakom. 'Traka nam pomaže vizualizirati i provjeriti oblike. Ali na kraju, naši najvažniji alati su naše oči', objašnjava Andy Settle. Ruke i alati modelara nevjerojatno su precizni - mogu fino podesiti površine brijanjem najtanjih pahuljica gline.
Mnogo detalja
Dok se glavni tim modelara i dizajnera usredotočuje na oblikovanje cjelokupnog vozila, drugi stručnjaci rade na pojedinačnim umetnutim dijelovima. Kako model napreduje i sazrijeva, dodaje se više ovih dijelova. Mnogi od njih izrađuju se zasebno kako bi se omogućila detaljna procjena. Takozvani komponentni studio također izrađuje dijelove za modele interijera. Zato modelari ovdje funkcioniraju poput svestranih obrtnika i 'uradi sam' majstora.
Dok 3D printeri često pomažu u izgradnji osnovnog oblika dijela - poput prednjeg svjetla - modelari ručno usavršavaju mnoge detalje. Surađujući s digitalnim modelarima i dizajnerima, oni shvaćaju kako bi dijelovi trebali biti sastavljeni. 'Čak je i jednostavan otvor za zrak zapravo mala slagalica od više dijelova', objašnjava Dušan Stejskal. Elementi interijera često su tapecirani, omotani folijama ili ručno polirani.
Mnogi dijelovi također trebaju bojanje kako bi se postigao njihov konačni izgled, uključujući prednja svjetla - posebno stražnja. Škoda Design ima vlastitu lakirnicu, gdje se koriste različite završne obrade: prozirna, mat, sjajna i metalik, ovisno isključivo o potrebi i željenom izgledu dijela. Često boja replicira izgled određenog materijala, poput neobojene plastike.
Sve se bojanje obavlja ručno, a najsloženiji dio je miješanje boja. 'Radi se isključivo 'na oko'. Testiramo i miješamo mnogo uzoraka, a zatim surađujemo s dizajnerima kako bismo odabrali pravu nijansu', kaže slikar Oldřich Chalupa. Oslikavanje prednjih svjetala posebno je zahtjevno, a oslikavanje punih glinenih modela rijedak je i delikatan proces. 'Ako se model treba obojiti, postoji složena i povjerljiva metoda koja osigurava da se boja prilijepi za glinu', napominje Chalupa.
S obojanim modelima, putovanje i proces dizajniranja budućeg automobila bliži se kraju. Ponekad se ovi modeli kasnije izlažu - često u Muzeju Škoda nakon što se dizajni objave.