Gablec ili omiljeni kolač u pola cijene? Konstanta je to na aplikaciji Crumbs, iza koje stoji mladi inovator Antonio Matušan, a ona je besplatna i jednostavna te umrežena s više od 300 partnera u gradovima diljem Hrvatske. Nije ovdje riječ tek o uštedi za novčanik, nego društveno angažiranom, plemenitom cilju i poduzetničkoj priči kakve trebamo
Iako je dobro poznata izreka prema kojoj je grijeh bacati hranu, godišnje se, prema podacima Eurostata, u Hrvatskoj proizvede više od 286 tona otpada od nje, što je više od 70 kilograma po stanovniku. Preračunamo se često s količinom narezaka, jogurta ili mesa koje kupimo, a katkada skuhamo previše ručka koji ne želimo jesti drugi dan, i tako u krug. Iako je šteta po novčanik tu najviše vidljiva, kućanstva nisu jedini bacači hrane.
Određene količine neprodanih proizvoda pri kraju radnog vremena ostaju pekarama, slastičarnama i restoranima, pa zašto ih ne spasiti i proći pedeset do sedamdeset posto jeftinije? Drugim riječima, uhvatite li dobar trenutak, gablec u obližnjem restoranu možete dobiti u pola cijene – za pet, a paket popularnih krafni za četiri eura. Nije pritom riječ ni o kakvoj promotivnoj akciji, već konstanti na aplikaciji Crumbs, prepoznatoj pod geslom: 'Budi heroj, spasi hranu'.
Iza aplikacije stoji Antonio Matušan, 28-godišnji inovator koji želi biti kotačić promjene. S jedne strane, korisnici kupuju hranu koja bi, premda je svježa i jestiva, na kraju radnog vremena vjerojatno završila u smeću, a istodobno štede.
'Iz restorana ćete dobiti marendu, gablec koji nije prodan. U pekari ćete dobiti sve ono što se nije prodalo na kraju dana. Dakle sve što stoji u vitrini prije zatvaranja, ti se proizvodi nalaze na Crumbsu. Proces je jednostavan: korisnik pogleda aplikaciju, vidi koji su mu ugostiteljski objekti blizu, prouči ponudu i snižene cijene, plati putem aplikacije... Kad dođe vrijeme preuzimanja, korisniku stigne obavijest da je paket spreman', pokazuje Matušan sučelje aplikacije dok razgovaramo kod Meštrovićeva paviljona u Zagrebu, popularne Džamije.
'I onda stižeš na lokaciju tog restorana, slastičarne ili pekare, kažeš svoje ime i broj narudžbe. Hranu koja, naprimjer, vrijedi 10 eura, ti je dobiješ za pet. Poanta je da su to uvijek paketi iznenađenja jer naši partneri ne znaju što će im ostati na kraju dana, ali ovisno otkuda naručiš, znaš što otprilike možeš očekivati u toj vrijednosti', kaže.
Tko želi, može dobivati obavijesti kada određeni ugostiteljski objekti snize cijene. Velikom interesu za ovu aplikaciju doprinosi to što ljudi vole iznenađenja, a u ovom slučaju nitko ne ostaje razočaran. Sigurnost im daje i to što sami preuzimaju paket u brzom roku – tijekom pauze, prije ili nakon posla, što se pokazalo kao stvoreno za studente, poslovne ljude, ali – ne biste vjerovali – i umirovljenike!
'Niske su plaće i mirovine, svi žele uštedjeti na hrani i tako dođu do nas, odnosno otkriju aplikaciju. Oglašavamo se na Facebooku i Instagramu, ali i ljudi nas preporučuju. Naprimjer, unuci bakama i djedovima kažu za nas. Iznenadio sam se time koliko starijih osoba koristi Crumbs. Nedavno je našu korisničku službu zvao gospodin star 83 godine. Svaka im čast! Ipak, ljudi od 24 do 44 godine čine nam otprilike 60 posto korisnika, ali imamo i dosta srednjoškolaca, ljudi koji su svjesni problema bacanja hrane, ali i onih koji žele otkrivati i isprobavati onu iz novih mjesta u gradu', objašnjava.
U šali kaže da se ukusni paketi iznenađenja mogu usporediti s manijom koju je izazvao Pokemon Go otprije nekoliko godina. Tada su svi 'lovili' Pokemone, a na Crumbsu gledaju što još mogu dobiti, kako se najesti za manje novca i spasiti hranu.
U lov na pakete mogu poći u čak 300 ugostiteljskih objekata s kojima surađuju. Osim u Zagrebu, u kojemu su prisutni u gotovo svakom kvartu, partnere imaju u Splitu, a širit će se i u Pulu, Rijeku, Osijek i Šibenik. Cilj im je doći u što više gradova u Hrvatskoj, proširiti mrežu regionalnih partnera i lansirati se na inozemna tržišta. Uz to, u planu im je suradnja s trgovačkim lancima.
Sve je krenulo u Milanu
Puno je planova, ali ima i vremena. Nakon diplome zagrebačkog Fakulteta elektrotehnike i računarstva, ovaj je mladi inovator upisao još jedan studij, u Milanu, stekavši titulu inženjera automatike. Tijekom boravka u talijanskom poslovnom središtu nastojao je uštedjeti te je koristio aplikaciju 'Too Good to Go', a nju su osmislili Danci.
Riječ je o aplikaciji koja djeluje po istim načelima kao Crumbs – zapravo, danska verzija bila mu je motiv za ispitivanje hrvatskog tržišta i ideje. Jako lijepo organiziran kaos, kako naziva Milano, u kojemu se izuzetno cijene poduzetništvo i angažiranost, bio mu je dodatan poticaj za pokretanje održive priče.
'Prije četiri godine radio sam na vakuumiranoj, termički obrađenoj hrani s produljenim rokom trajanja, a koja se dostavlja na kućnu adresu, i tijekom tog razdoblja vidio sam koliko se toga u kuhinji baca. Kasnije sam se zaposlio kao product manager u kompaniji u kojoj smo razvijali proizvode umjetne inteligencije. Nakon tri godine avanture i iskustva sa startupom odlučio sam pokrenuti nešto svoje', prisjeća se Matušan.

Poduzetnički koraci i pokretanje startupa zahtijevaju ustrajnost i izlazak iz zone komfora. Moraš se usuditi, moraš pokušati jer, na kraju krajeva, nemaš što izgubiti. Ako devet startupova propadne, deseti bi mogao uspjeti, poručuje. O razvoju i pokretanju Crumbsa govori optimistično i samouvjereno, a ne morate ga dugo poznavati da biste znali da vjeruje u ovu ideju i svoj tim. Iako u uredu zna biti po cijele dane, vikendom si da oduška i ode iz grada, najčešće na rodni Rab, na kojem također želi proširiti mrežu partnera.
Obostrana korist u doba inflacije
'Hrvatska je idealno testno tržište jer je dovoljno mala da u Zagrebu imaš 25 posto populacije. Iz Zagreba se lako proširiti u ostatak zemlje, a sljedeći ti je korak europsko ili američko tržište', kaže i dodaje da je želio biti taj koji će riskirati i biti okružen dobrim ljudima s održivim ciljem.
Prepoznaju to i partneri koji u Crumbsu vide priliku za smanjenje bacanja hrane, a time i troškova. 'Sljedeća su kategorija oni koji znaju da im dovodimo korisnika u trgovinu. Jer ako ima pet paketa dnevno za pakiranje, i tako šest dana u tjednu, to znači da tom partneru dovodimo do 30 ljudi tjedno koji bi mogli postati stalni kupci i da zarađuju novac na hrani koja bi inače bila bačena. I partneri i korisnici postaju dio pozitivne priče jer im je stalo da se hrana ne baca', objašnjava Matušan, pozivajući sve da im se pridruže u misiji.
Dok objašnjava poslovni model koji je, kako kaže, jako jednostavan i ne opterećuje partnere, ulazimo u filozofsku sferu. Je li moguće zaustaviti bacanje hrane? 'Je li moguć mir u svijetu?' uzvraća mi i kaže da se to ipak može smanjiti, kako kod kuće, tako u proizvodnji i prodaji, te je upravo zato Crumbs kotačić promjene.
Ovu održivu priču potaknula je i inflacija, zbog koje mnogi paze na svaki euro. Tajming je sve, uz dobru ideju, ustrajnost i optimizam koji 28-godišnjem Matušanu ne manjkaju. Možda ga upravo te vrline odvedu do inozemnog tržišta i nekog novog poduzetničkog pothvata.