ISTRANI NA DOBITKU

Ukida se cestarina na najskupljoj dionici autoceste u EU: Nažalost, samo privremeno

03.11.2025 u 08:34

Bionic
Reading

Slovenska vlada odlučila je ukinuti vinjete na kratkoj, ali iznimno prometnoj dionici između Škofija i Kopra, inače najskupljoj cestovnoj relaciji u Europskoj uniji s obzirom na cijenu po kilometru. Ta odluka donosi konkretno olakšanje mnogim hrvatskim građanima, osobito Istranima koji svakodnevno prelaze granicu radi posla, obitelji ili obaveza

Do sada je vozač koji bi iz hrvatskog dijela Istre krenuo prema Italiji morao platiti tjednu vinjetu od 16 eura kako bi prešao tek nešto manje od šest kilometara slovenske autoceste. Nakon godina negodovanja, pritisaka lokalnih zajednica i peticije koju su pokrenuli slovenska oporba i talijanska unija, ta će se naplata privremeno ukinuti od 1. siječnja iduće godine, javlja HRT.

Na granici vlada zadovoljstvo. Mještanin Kopra, Stevo, kratko i jasno kaže: „Ne zbog turizma, nego zbog ljudi. Mnogi imaju obitelji s obje strane granice, svi smo mi zapravo jedni te isti ljudi.“

Predizborni potez?

Iako je odluka dočekana s olakšanjem, dio javnosti u njoj vidi predizborni potez. Naime, Sloveniju na proljeće očekuju parlamentarni izbori. „Znamo kako politika funkcionira. Iduće godine su izbori, pa možda i to ima veze s ukidanjem“, kaže Maurizio Tremul, predsjednik Talijanske unije, dodajući da i dalje ostaje razočaran sporim prometnim povezivanjem dviju država.

Slovenska zastupnica i potpredsjednica parlamenta Meira Hot, jedna od najglasnijih protivnica naplate na toj dionici, tvrdi da ukidanje neće biti kratkoročno, iako je službeno privremeno. „Ukidanje je vezano uz gradnju brze ceste Kopar -- Dragonja, koja bi trebala biti gotova tek za desetak godina, ako sve bude po planu“, objašnjava Hot.

Buzet i Istra traže trajnije rješenje

S druge strane granice, u Buzetu, vlada nepovjerenje prema slovenskim najavama. Gradonačelnik Damir Kajin skeptičan je: „Ne treba ništa očekivati od njih, pogotovo ne trajno ukidanje. Sve dok se odlučuje u političkoj Ljubljani, naši će interesi biti na čekanju.“

Bivši hrvatski europarlamentarac Valter Flego smatra da Slovenija nije spremna za realizaciju najavljene prometne infrastrukture, iako je Europska unija već osigurala sredstva. „Kao ni željeznička veza, ni tih 13 kilometara između našeg ipsilona i slovenske mreže autocesta nije spremno za gradnju. Sve ovisi o angažmanu EU povjerenika“, ističe Flego.

Ukidanje vinjeta od 1. siječnja omogućit će jeftiniji i jednostavniji prelazak granice stanovnicima Istre i turistima koji preko Kopra putuju u Italiju. No ostaje otvoreno pitanje; je li riječ o trajnom rješenju ili tek privremenom predizbornom poklonu?