NAMJERE I MOGUĆNOSTI

Trump i Putin na korak od dogovora, a Ukrajinci šopingiraju Rafalee i Gripene. Je li to uopće izvedivo?

26.11.2025 u 14:20

Bionic
Reading

Ukrajina je prošlog tjedna potpisala pismo namjere za kupnju do 100 višenamjenskih borbenih aviona Rafale F4 iz Francuske u sljedećih 10 godina. Sporazum dolazi manje od mjesec dana nakon što je Švedska ponudila Ukrajini čak 150 borbenih aviona Gripen E, a prije nego što su ruski predsjednik Vladimir Putin i njegov američki kolega Donald Trump bez Kijeva dogovorili uvjete za okončanje rata. Iako bi Rafale i Gripen E bili najnapredniji borbeni avioni u ukrajinskom naoružanju i jamac za nastavak otpora ruskim snagama, ostaju brojna otvorena pitanja o tome je li nabava takvih tipova letjelica u tolikom broju uopće izvediva

Ukrajinski predsjednik Volodimir Zelenski i njegov francuski kolega Emmanuel Macron potpisali su 17. studenoga dokument o potencijalnoj ukrajinskoj nabavi većeg broja Rafalea. 'Bit će to najveća protuzračna obrana, jedna od najvećih na svijetu', rekao je Zelenski novinarima nakon što je s Macronom potpisao pismo namjere u francuskoj zračnoj bazi Villacoublay u blizini Pariza.

Prije potpisivanja sporazuma Zelenski je na društvenim mrežama napisao da se raduje 'povijesnom sporazumu s Francuskom o jačanju ukrajinskog borbenog zrakoplovstva i protuzračne obrane'. Macron je pak u razgovoru za francusku televiziju kazao da je planiranje nabave 100 Rafalea ogroman posao, ali da je takav aranžman potreban za regeneraciju ukrajinske vojske.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Al Jazeera English

Prema onom što je do sada poznato, rok za isporuku aviona protezao bi se do 2035. godine. Zasad nema naznaka da će Ukrajina sudjelovati u podjeli posla oko proizvodnje Rafalea, ali su se dvije države složile da će surađivati na razvoju i izgradnji presretačkih dronova. Kao odgovor na vijest o ukrajinsko-francuskom sporazumu, dionice proizvođača Rafalea, francuske tvrtke Dassault Aviation, porasle za 7,4 posto.

Valja reći da sporazum u ovoj fazi ocrtava političku predanost Ukrajine kupnji francuske vojne opreme, ali to nije obvezujući kupoprodajni ugovor. U tom smislu Ukrajina nema što izgubiti i može umiriti države koje je podržavaju pokazujući interes za velike kupnje oružja bez ikakve odgovornosti. Analitičari ukazuju na to da je takav stav jasan ako znamo da se Ukrajina dolaskom zime priprema za još jednu rusku kampanju, usmjerenu protiv njezine energetske infrastrukture, kao i drugih ciljeva, a sve u cilju da se oslabi njezina odlučnost i umanji borbena sposobnost.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Freelensia

Upitno financiranje zamrznutom ruskom imovinom

Francuska je jedan od ključnih dobavljača naoružanja za Ukrajinu, među kojima su i borbeni avioni Mirage 2000-5F. Radi se o modelima iz redova francuskih zračnih snaga koje su zamijenili noviji Rafalei, a najmanje njih šest donirano je Ukrajini. Ukrajinski piloti relativno brzo su prošli preobuku za Mirage, a prema dostupnim podacima, do sada je u ukrajinskoj službi izgubljen najmanje jedan primjerak. Ukrajinska pak potražnja za francuskim Rafaleima leži u činjenici da se njezino ratno zrakoplovstvo i protuzračna obrana i nadalje uvelike oslanjaju na lovce iz sovjetskog doba, a donirani Miragei i F-16 pri kraju su životnog vijeka i treba ih uskoro zamijeniti.

Stručnjaci ocjenjuju da bi Rafalei bili značajan dodatak ukrajinskom ratnom zrakoplovstvu jer Kijev u pismu namjere traži isključivo nove avione. Tvrtka Dassault trenutno proizvodi inačicu F4, a u tijeku je razvoj standarda F5, koji bi Francuzi trebali uvesti u upotrebu 2030. godine. Inače, inačica F4 optimizirana je za mrežnu borbu jer ima nove satelitske podatkovne mreže, komunikacijski poslužitelj i softverski definiran radio. Pored toga, ima mogućnost nadogradnje radara, elektrooptičkih sustava i zaslona montiranog na pilotsku kacigu. Također, postoji mogućnost integracije najnovijeg naoružanja, uključujući raketu zrak-zrak Mica NG i modularnog projektila zrak-zemlja (AASM).

Izvor: Društvene mreže / Autor: Reuters

Ključno pitanje je kako će Ukrajina platiti Francuzima stotinjak Rafalea. Slijedi i problem gomilanja dvjestotinjak lovaca Rafale i Gripen te njihovog održavanja. Usporedbe radi, Ujedinjeni Arapski Emirati potpisali su 2021. godine ugovor za 80 Rafalea, ukupne vrijednosti 16 milijardi dolara, i to bez dodatnog naoružanja. Ured francuskog predsjednika izjavio je da je spreman financirati plan putem programa Europske unije i zamrznute ruske imovine, međutim EU još uvijek nije dogovorio na koji će način koristiti tu imovinu. Uz sve to, Francuska trenutno doživljava proračunsku nestabilnost, što otežava učvršćivanje dugoročnog plana za ukrajinske Rafalee.

Važna stavka je i to da je Francuska jako pažljiva prilikom njihove prodaje jer oni čine jezgru njihovih nuklearnih i konvencionalnih zračnih snaga, stoga želi zadržati geopolitičku kontrolu nad korisnicima Rafalea. Uz to, za njima trenutno vlada velika potražnja i postoje duge liste čekanja, a na njima se nalaze Egipat, Indija, Grčka, UAE i Indonezija. Prema okvirnim planovima, rok isporuke Rafalea traje između tri i pet godina, što Ukrajini ne ide na ruku jer Kijev odmah treba borbene kapacitete, a ne poslije 2030. godine.

Gripen je poznat po svojoj agilnosti
  • Kijev razmišlja o čak 150 primjeraka Gripena
  • Rafale je u posljednje vrijeme veliki izvozni hit
  • Rafale je nedavno nabavila i Hrvatska
  • Rafalei su među najboljim borbenim avionima s europskog područja
  • Švedska u svojem sastavu ima najviše 90 Gripena
    +5
Gripeni i Rafalei ulaze u ukrajinsko zrakoplovstvo (ilustrativna galerija) Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Oleg V. Belyakov

Poslovično strogi Šveđani

Rafale je poprilično skup avion jer mu nabavna cijena iznosi oko 100 milijuna dolara po primjerku, a njegovo održavanje znatno je skuplje nego za Gripen. Za Ukrajinu bi to značilo dugoročne visoke operativne troškove. Značajni problemi pri nabavi Rafalea mogli bi biti i kompleksnost obuke pilota i tehničkog osoblja, a Kijev bi trebao osigurati i potpuno novi lanac opskrbe.

Švedska, kao drugi potencijalni dobavljač za Ukrajinu, donosi odluke o izvozu oružja uz vrlo stroge kriterije. Uz to, želi se uskladiti s politikom NATO-a, ali istodobno izbjegava izravnu eskalaciju odnosa s Rusijom. Također, prošle rasprave u švedskom parlamentu pokazale su podjele oko slanja Gripena u Ukrajinu, a značajan je podatak da njihova flota broji tek oko 70 do 90 aktivnih aviona u inačici C/D ili novoj E. Na kraju, izvoz aviona u Ukrajinu mogao bi oslabiti švedske sposobnosti dok ne stignu dodatni primjerci u varijanti Gripen E.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Task & Purpose

Dodatni problem za potencijalne ukrajinske Gripene mogli bi biti tranzicijske prirode jer je riječ o avionima koji imaju specifične softvere. Ukrajinski piloti trebali bi proći kroz višemjesečnu prilagodbu, a valja imati na umu i to da švedski Saab relativno sporo proizvodi nove modele.

Prepreke za Ukrajinu leže i u potrebi za izgradnjom skloništa i sustava protuzračne obrane koji bi štitili pristigle lovce, osobito jer Rusija u posljednje vrijeme intenzivno napada ukrajinske zračne baze. Tome treba pribrojati i činjenicu da Gripeni i Rafalei trebaju usklađivanje s podatkovnim linkovima, kriptiranim sustavima i kompatibilnim streljivom, što zahtijeva potpisivanje dodatnih sporazuma i intervenciju proizvođača. Na kraju, Rusija bi potencijalnu ukrajinsku nabavu mogla proglasiti prelaskom tzv. crvene linije, što bi je nagnalo na dodatni pritisak na Ukrajinu.