NOVI SUSTAV

Francuska i Njemačka u žestokoj svađi oko borbenih zrakoplova, Berlin gubi strpljenje

19.09.2025 u 15:03

Bionic
Reading

U jeku geopolitičkih napetosti traju trzavice i zbog programa borbenih zrakoplova koji bi do 2040. trebali zamijeniti Rafale. Kako piše Politico, riječ je o sustavu koji bi kombinirao online vezu, dronove i borbene avione, a Njemačka sada razmišlja o prekidu suradnje s Francuskom. No detalji će tek biti poznati...

Traju napetosti između Njemačke i Francuske zbog vodećeg europskog programa Future Combat Air System (FCAS), a zamišljen je kao zamjena za avione Rafale i Eurofighter Typhoon do 2040. godine. Kako piše Politico, riječ je o zajedničkom programu Francuske, Njemačke i Španjolske, a sad se čini da Njemačka razmatra kako Francuze zamijeniti Švedskom ili čak Ujedinjenim Kraljevstvom – u slučaju da se ne postigne dogovor do kraja godine.

Trzavice nisu nova stvar, no sada je, prema riječima dvoje ljudi upoznatih sa situacijom, na koje se poziva isti izvor, njemačko ministarstvo obrane otvorilo pitanje FCAS-a. Pojednostavljeno, nezadovoljni su jer Francuzi nastoje preuzeti prevelik dio programa te Njemačka razmatra rezervne opcije. Prema tim izvorima, ili će suradnju nastaviti samo sa Španjolskom ili će, umjesto s Francuzima, surađivati sa Šveđanima i Britancima. Pritom FCAS nije samo jedan zrakoplov, već je zamišljen kao 'sustav sustava', kombinirajući borbene zrakoplove, dronove i vezu s online oblakom.

Otvaranje projekta novim partnerima predstavljalo bi radikalnu promjenu, piše Politico.

Ujedinjeno Kraljevstvo predvodi suparnički Global Combat Air Programme (GCAP) preko BAE Systemsa, što mu daje snažnu industrijsku bazu u području dizajna stealth tehnologije i integracije sustava. Pritom nije jasno kako bi BAE mogao raditi na dva konkurentska projekta bez sukoba interesa. Švedski ministar obrane Pål Jonson idući tjedan dolazi u Berlin i izgledno je da će to biti jedna od tema.

Sve ovo pokazuje da Njemačka gubi strpljenje zbog industrijskog sukoba između Dassaulta, odgovornog za francuski dio zrakoplova, i Airbus Defence & Spacea zbog podjele posla, navodi isti izvor. Iako je on isprva trebao biti jednako podijeljen, njemački medij Hartpunkt izvijestio je tijekom ljeta da Dassault traži 80 posto posla, što je izazvalo bijes u Berlinu. Nijemci smatraju da se sve mora provesti u skladu s ugovorom, s čime se, prema Merzovim riječima, slaže i Španjolska.

'Dijelimo ocjenu da je trenutačna situacija nezadovoljavajuća. Ne napredujemo s ovim projektom', rekao je. 'Obojica razgovaramo s francuskom vladom i želimo rješenje što je prije moguće', poručio je njemački kancelar Merz nakon sastanka u Madridu.

S druge strane, francuski dužnosnici opovrgavaju to da Dassault Aviation želi 80 posto tog posla. Međutim francuska tvrtka naglašava da traži veću odlučujuću ulogu, posebno što se tiče NGWS-a, kako bi izbjegla stalna konzultiranja s Airbusom i Indrom u svakoj fazi razvoja zrakoplova te tvrde da bi trenutačni način rada vjerojatno doveo do kašnjenja, piše Politico.

'Je li trenutačna organizacija, s vrlo demokratskom podjelom posla i upravljanja, najučinkovitiji plan? To je pitanje koje smo postavili Nijemcima i Španjolcima, a nitko ne može dokazati da ćemo s trenutačnom organizacijom i bez jasnog vodstva imati zrakoplov na vrijeme', rekao je francuski dužnosnik uključen u FCAS, pozivajući se na rok dovršetka posla 2040. godine, prenosi isti izvor.

Trilateralni sastanak ministara obrane Španjolske, Njemačke i Francuske predviđen je za listopad te bi tada, u jeku krize u Francuskoj, ali i napetosti u Europi, mogla biti poznata budućnost programa borbenih zrakoplova.