PETNAEST GODINA KASNIJE

Pavičić o slučaju 'Omen': 'Taj je film ultrakonzervativni horor koji gleda đavla iz tvrde katoličke perspektive'

  • Autor: Damir Petranović
  • Zadnja izmjena 03.05.2021 17:28
  • Objavljeno 03.05.2021 u 12:30
Blaženko Boban pohvalio se ministrici Brnjac kako je on inscenirao požar i tako potjerao filmaše iz Hrvatske, ovaj incident komentira Jurica Pavičić (u krugu)

Blaženko Boban pohvalio se ministrici Brnjac kako je on inscenirao požar i tako potjerao filmaše iz Hrvatske, ovaj incident komentira Jurica Pavičić (u krugu)

Izvor: Cropix/Pixsell / Autor: Duje Klarić/Marko Lukunić

Splitskoj policiji nema potrebe ni smisla pokušati istražiti incident iz prosinca 2005. godine, kada je unutar zaštićenog arheološkog lokaliteta Salona zapaljena scenografija filma 'Omen 666' i kada su iz Hrvatske de facto protjerani filmaši koje je angažirala najveća svjetska produkcijska kuća 20th Century Fox: Premda su najavljene 'provjere', kazneno djelo za koje se tada teretilo 'nepoznatog počinitelja' i službeno je otišlo u zastaru

Tadašnji gradonačelnik Solina i današnji splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban pred ministricom turizma Nikolinom Brnjac priznao je da je upravo on 'inscenirao' požar kako bi uvjerio ministra kulture Božu Biškupića da povuče već izdane dozvole, motiviran navodnim sotonističkim sadržajem spomenutog filma.

'Narod se diga na noge jer je vidija scenarij filma, a to je bija film 'Omen 666', Demien, sotona mala i tako dalje, i tako dalje... Da najgore bude, treba je iz Dujmova groba onaj mali izać' s crnon rukom, mali đava. I mi to čujemo, i ja govorin Biškupiću, a on onakav je, je li, veli šta ti je, triba para, šta Bobane zafrkaješ, triba para... Oni su to plaćali u suvom zlatu, Amerikanci...', doslovan je transkript Bobanova govora pred iznenađenom ministricom Brnjac. Po svemu sudeći, župan nije bio svjestan toga da ga u tom trenutku snima reporter Cropixa.

Izvor: Cropix / Autor: Duje Klarić/CROPIX

Boban se tijekom vikenda pokušao izvući iz neugodne situacije tako što je više puta mijenjao priču: po prvoj verziji on je 'inscenirao' tako što je sa svojim sugovornicima dogovorio da ga nazovu za vrijeme sastanka s Biškupićem, pa da on dramatično objavi informaciju o požaru. Po drugoj verziji, palež se zapravo dogodio dan ranije, a on je ministru rekao da 'opet gori Salona'.

Kako god bilo, vatra zbilja nije bila inscenirana nego je progutala filmski set, a filmska ekipa povukla se iz Hrvatske. Redatelj John Moore nekoliko mjeseci kasnije ispričao je da je premještanje seta stajalo pola milijuna dolara i uzrokovalo nekoliko mjeseci zastoja u snimanju.

Za kazneno djelo uništenja i oštećenja tuđe stvari po tadašnjim zakonima bila je zapriječena kazna do godine zatvora, a apsolutna zastara nastupila je kada je od počinjenja proteklo dvostruko više vremena.

  • +13
  • +10

The Omen

Izvor: Profimedia / Autor: Twentieth Century Fox / 11 11 Me / AFP / Profimedia

'To je bila jedna od najbizarnijih kampanja i jedna od najvećih budalaština u javnom prostoru', prisjeća se novinar i filmski kritičar Jurica Pavičić kampanje protiv snimanja 'Omena 666'. U to doba, sredinom dvijetisućitih, osobito grlata bila je Katolička crkva, kojoj su se pridružili političari desne provenijencije, ali i dio lokalnih medija.

'Taj film zapravo je ultrakonzervativni horor koji na pitanje đavla gleda upravo iz tvrde katoličke perspektive. Priča o sotonističkom filmu krajnja je budalaština, ali Blaženko Boban s biskupom spada u kategoriju neobrazovnih balvana koji ne znaju ništa o tome', oštar je Pavičić. On upozorava da se upravo o ovom filmu mogu pronaći teološki tekstovi i analize koji navode na isti zaključak: radi se zapravo o vrlo konzervativnom uratku.

  • +10
  • +7

Blaženko Boban i Nikolina Brnjac

Izvor: Cropix / Autor: Duje Klaric / CROPIX

Na istom tragu još 2006. godine bio je i filmski kritičar Nenad Polimac napisavši: 'Pa dok reklamiranje demonskim brojkama '666' kod nekog može izazvati neugodu (američka reklamna kampanja kritizirana je zbog podilaženja najnižim ukusima), sam film pripada podžanru koji se uistinu ne može nazvati antikatoličkim.'

Sam film na koncu je snimljen na Siciliji, a scenograf i direktor tvrtke Moj film Mario Ivezić ovih dana pojasnio je da se halabuka i nekontrolirana pobuna digla bez toga da je itko, pogotovo ne Crkva, zatražio da vidi scenarij. Niti je navodna sotona trebala 'izaći iz groba svetog Dujma', kako pojednostavljeno tvrdi Blaženko Boban, niti su se u Splitu i Solinu trebale snimati scene s 'malim đavlom', niti je dječak koji je glumio Damiena uopće trebao biti u Splitu.

'Meni je od početka bilo jasno i bio sam svjestan da netko stoji iza toga, da to nisu napravili revoltirani građani sami od sebe i da to nije bila nikakva spontana reakcija naroda', kazao je Ivezić o paležu novinarima Slobodne Dalmacije.

Jurica Pavičić

Jurica Pavičić

Izvor: Pixsell / Autor: Marko Lukunic/PIXSELL

'Kada danas netko dođe snimati film u Hrvatskoj, to nije velika vijest. Ali u to doba, prije osnivanja HAVC-a i formiranja sustava državnih potpora, filmske ekipe bile su jako rijetke: naprosto nismo bili konkurentni, nego 25 posto skuplji od ostalih. Strane produkcije dolazile su na kapaljku, a ovo je bila jedna od prvih, kap vode u pustinji. Ovaj incident napravio je ozbiljnu štetu hrvatskoj kinematografiji, ljudi iz filma su se hvatali za glavu', objašnjava Pavičić.

'U periodu od 2005. do 2008. godine ovaj incident uništio je najmanje 150 radnih mjesta', kategoričan je filmski kritičar.

Film 'Omen 666' zapravo je remake istoimenog djela iz 1976. godine, a nakon izlaska polučio je relativno pristojne kritike. Njegov budžet iznosio je 25 milijuna dolara, a samo u prvom vikendu prikazivanja u SAD-u uprihodio je više od 16 milijuna dok mu se ukupni prihodi procjenjuju na 120 milijuna dolara.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!