analitičari i 'analitičari'

Tko im kuha kampanju: Pitali smo PR i marketinške magove za koga će raditi

12.03.2024 u 16:05

Bionic
Reading

Superizborna godina s čak trima najavljenim izborima - parlamentarnim, europskim i predsjedničkim - donosi jednako toliko predizbornih kampanja, a onda i goleme prilike za angažman raznim PR stručnjacima, komunikacijskim savjetnicima i političkim konzultantima. Dio njih angažiran je isključivo za odnose s javnošću i medijima, a dio i na strateškim komunikacijama - pa i na samom formiranju politika i predizbornog programa

Istovremeno dio tih stručnjaka istupa u javnosti i katkad ostavlja, ili želi ostaviti, dojam neovisnih analitičara, premda zapravo iz sjene rade za neke od političkih aktera. Tako se medije i birače dovodi u zabludu pa su udruga GONG, Hrvatsko novinarsko društvo i Sindikat novinara Hrvatske danas javno pozvali medije i novinare da u takvim prilikama svoje goste i analitičare pozovu da se javno deklariraju.

'Građani i građanke imaju pravo znati za kojeg kandidata ili stranku rade analitičari i komunikacijski savjetnici koji u medijima komentiraju političke, posebno izborne teme u pretkampanji i kampanji. Kada su agencije za odnose s javnošću u poslovnom odnosu s političkim strankama, ali i državnim tijelima i javnim tvrtkama, zavaravajuće je da njihovi vlasnici ili zaposlenici u medijima nastupaju kao neovisni analitičari bez deklariranja svog interesa, odnosno poslovnih aranžmana s vlašću ili strankama. Ako se medijski prostor koristi za partikularne i prikrivene interese, građani i građanke mogu biti dovedeni u zabludu vjerujući procjenama 'nezavisnih' stručnjaka. Dok pod egidom nezavisnosti i stručnosti nastupaju u medijima, zapravo rade za određene kandidate ili imaju poslovne aranžmane s vladajućima. Velika je odgovornost i na medijima, novinarkama i novinarima, koji bi trebali inzistirati na tome da njihovi gosti transparentno kažu za koga rade, a ne da prikriveno promiču interese svojih klijenata. Odgovornost je i na medijima kada biraju koga će pozvati za sugovornike i sugovornice da komentiraju izbore i izborne teme', stoji u zajedničkom priopćenju GONG-a, HND-a i SNH.

  • +16
Plenković u Šibeniku Izvor: Pixsell / Autor: Hrvoje Jelavic/PIXSELL

Da javnost ima pravo i treba znati plaća li netko analitičare i 'analitičare', slaže se i Hrvatska udruga za odnose s javnošću (HUOJ): oni su upravo danas također objavili poziv svom članstvu na transparentan angažman komunikacijskih savjetnika u izbornoj promidžbi.

'Takvu preporuku HUOJ izdaje još od 2013. godine, dakle radi se o osmom izbornom ciklusu u kojemu naše članstvo pozivamo da se izjasne o svom angažmanu ako istovremeno nastupaju u javnosti. Na načelnoj razini, dakle, slažemo se s inicijativom GONG-a, Hrvatskog novinarskog društva i Sindikata novinara', rekao je za tportal predsjednik HUOJ-a Mario Aunedi Medek.

'Potpuno nedvojben transparentan stav svaki komunikacijski stručnjak može izraziti na različite primjerene načine, no preporučljivo je da to bude u obliku redovitog potpisa, odnosno navođenja u televizijskim i radijskim emisijama, tiskanim ili internetskim izdanjima, odnosno na društvenim mrežama', stoji između ostalog u objavi HUOJ-a, uz poziv svim kandidatima, strankama i listama da i sami objave koga su angažirali.

Ova udruga ipak nema mehanizme sankcionirati svoje članove koji ne poštuju njihove pozive i preporuke.

VAL grupa, u kojoj je Aunedi Medek jedan od suvlasnika, na predstojećim parlamentarnim izborima angažirana je na PR-u stranke Fokus, a koja bi trebala biti dijelom velike deseteročlane koalicije predvođene SDP-om.

Alex Braun za SDP

U samom SDP-u za tportal je neslužbeno potvrđeno da i dalje traje angažman irskog komunikacijskog stručnjaka Alexa Brauna, započet prije nešto više od godine dana. Braun je u hrvatskoj javnosti prepoznat kao strateg kampanje koja je SDP pod Zoranom Milanovićem 2015. godine zamalo ostavila na vlasti.

Zasad nije moguće doznati hoće li, uz njega, Grbinova stranka ili koalicija angažirati još koju domaću agenciju ili PR stručnjaka.

  • +20
Peđa Grbin u Virovitici Izvor: Pixsell / Autor: Damir Spehar/PIXSELL

U HDZ-u su također zakopčani oko ovih pitanja, no iz PR-ovskih krugova neslužbeno se može doznati da će se uglavnom osloniti na tim s kojim su 2020. godine odnijeli pobjedu na parlamentarnim izborima. On je tada uključivao prije svega 'kućne snage' poput Roberta Kopala, poznatog po čuvenoj teoriji 'crnog labuda', te Miljenka Manjkasa i glasnogovornika stranke Zoltana Kaboka, a na tim izborima - kao i na nekim prethodnim te na lokalnim izborima godinu kasnije - zabilježen je i angažman Ines Kozine.

Tportal je želio dobiti njezin komentar na tu temu, no Kozina se ispričala dnevnim obvezama.

'Neću ni za koga'

Cijeli niz komunikacijskih stručnjaka za tportal se javno deklarirao da u predstojećoj predizbornoj neće biti angažirani i neće raditi ni za jednu političku opciju. Dio njih ne želi da ih se vezuje za bilo koju stranku, a dio je donio poslovnu odluku da im, pojednostavljeno, to predstavlja veliku javnu izloženost uz ne osobito veliku zaradu. Dio njih čeka lokalne izbore iduće godine, na kojima će surađivati s različitim političkim opcijama u različitim dijelovima Hrvatske.

'Ne, neću raditi ni za koga. Često istupam u javnosti i komentiram politička događanja i savjesno je to da se deklariram: ne radim ni za stranačke ni za nestranačke, ni za zavisne ni za nezavisne kandidate. Imam svoju malu tvrtku s devet zaposlenih kojima trebam isplatiti plaće', decidirano za tportal kaže PR stručnjakinja Ankica Mamić.

Ona je u dosadašnjim kampanjama - izuzevši onu prije tri godine, kada je izgubio izbore za župana - često surađivala sa šefom Reformista Radimirom Čačićem.

'Izbjegavamo političke kampanje i ne radimo ih već godinama, a tako će biti i s predstojećom', rekao nam je Božo Skoko u svoje osobno te u ime agencije Millenium.

'U Hrvatskoj nećemo raditi na ovim parlamentarnim izborima, angažirani smo u inozemstvu. No dogodine ćemo sasvim sigurno raditi veći broj kampanja na lokalnim izborima', kaže za tportal Jerko Trogrlić. On i njegova agencija, inače, na prethodnim lokalnim izborima pružali su usluge nizu kandidata iz različitih političkih opcija, poput HDZ-ovog gradonačelnika Osijeka Ivana Radića ili gradonačelnika Trogira iz redova SDP-a Ante Bilića.

Trogrlićev kolega i jedan od viđenijih hrvatskih PR stručnjaka Krešimir Macan već se javno deklarirao: u kampanji će raditi za IDS, stranku s kojom - kao i sa županijom kojom ona vlada - surađuje već dug niz godina.

S druge strane Boris Malešević, poznat između ostalog kao autor Milanovićeva slogana 'Predsjednik s karakterom' na prethodnim predsjedničkim izborima, po neslužbenim informacijama radit će na čak dvije političke kampanje - no on sam odbio je za tportal otkriti o kome se radi.

U kampanji stranke Centar splitskog gradonačelnika Ivice Puljka očekivano će ulogu imati Ivica Relković, koji je njegov trajni savjetnik, dok stranka Možemo! ne mijenja tim koji im je na lokalnim izborima 2021. godine pomogao u uvjerljivoj pobjedi u Zagrebu.

'Tvrtka Melden komunikacije radit će i kampanju za parlamentarne izbore', rekao je za tportal komunikacijski stručnjak Josip Jagić.

Sami parlamentarni izbori održat će se u iduća dva mjeseca, a nakon toga slijede europski i predsjednički, pa će svakako biti dosta vremena u kojemu će se stručnjaci, analitičari, savjetnici i stratezi moći javno deklarirati za koga rade. Dakako, dio njih možda nije formalno angažiran u samoj kampanji, ali zato rade za razne gradske i županijske uprave, javna poduzeća ili su plaćeni da bi poboljšali 'vidljivost' u provedbi manjih ili većih europskih projekata - pa zato i pored deklariranja njihove javne analize i nepristranost uvijek treba primiti s dozom zdrave skepse.