oglašavanje

Slovensko novinarsko društvo hvali potez premijera i upozorenje na govor mržnje

26.11.2018 u 13:05

Bionic
Reading

Slovensko novinarsko društvo (DNS) u ponedjeljak je u izjavi za javnost pohvalilo premijera Marjana Šareca i njegov poziv državnim tvrtkama da ne objavljuju reklamne oglase u medijima koji šire netoleranciju i govor mržnje, ustvrdivši da su na taj problem upozoravali još tijekom ovogodišnje kampanje za parlamentarne izbore, no da je reakcija tada izostala

Najveća novinarska cehovska udruga tvrdi kako su govor mržnje prema ranjivim skupinama, manjinama, imigrantima i spolnim manjinama i napadi na one koji se bore za ljudska prava godinama prisutni u tim medijima, koji uz to stvaraju klimu neprijateljstva prema novinarima koji obavljaju svoj posao te opasne podjele u društvu, šireći klimu nepovjerenja i netoleranciju.

U tom se kontekstu, kako navode novinari, Šarčev poziv da državne tvrtke razmisle o etičnosti oglašavanja u medijima koji propagiraju mržnju i stvaraju podjele predstavlja pravi potez i može biti 'prvi korak' u nastojanju da se takva praksa i posredno financiranje ekstremnih medija državnim novcem prekine.

Sasvim je suprotno mišljenje alternativnog Društva slovenskih novinara i publicista (ZNP), alternativne udruge bliže desnom političkom polu, koja je Šarčev istup oštro osudila.

Prema njenom priopćenju za javnost, premijerov istup je zapravo 'najveći pritisak vlasti na medije zadnjih godina', zbog čega su zatražili da ga on povuče. Tvrde kako Šarčeva intervencija u medije i politički prostor, koja stoji iza njegova poziva, podsjeća na vremena i režim kada je država provodila cenzuru i medije kritične prema vlasti politički onemogućavala s pozicije moći.

Šarec je krajem tjedna na internetskim stranicama vlade, reagirajući na pozive aktivista koji vode kampanju protiv govora mržnje, pozvao poduzeća u vlasništvu države da se suzdrže od oglašavanja u medijima koji propagiraju govor mržnje, navodeći da bi korisnici takvih medija možda mogli pomisliti da netoleranciju i širenje takve retorike podržava i vlada, ističući da ne bi smjeli zbog profita zaboraviti na etička načela.

Iako Šarec nije spomenuo na koje medije i državne tvrtke misli, aktivnosti političkih aktivista protiv širenja govora mržnje zadnjih se mjeseci koncentrirala na televizijski kanal Nova24tv i tjednik 'Demokracija', koji su u bliskim ili vlasničkim odnosima s oporbenom Slovenskom demokratskom strankom (SDS) Janeza Janše, te više drugih portala koje je u zadnje vrijeme dokapitalizirala i skupina mađarskih poduzetnika za koje se tvrdi da su u dosluhu s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom.

Ti mediji redovito objavljuju priloge usmjerene protiv migranata, spolnih i drugih manjina, te pohvalne analize o politici američkog predsjednika Donalda Trumpa. Ove godine u njima su se mogli naći i plaćeni oglasi velikih državnih tvrtki ili poduzeća u kojima država ima manjinski udio, poput nacionalnog operatera Telekom Slovenije, najvećih osiguravajućih i energetskih i drugih kompanija, što je izazivalo kritike nevladinih udruga i aktivista sklonih ljevici.

Reagirajući na kritike oporbenih stranaka desnice da je svojom izjavom izvršio nedopustiv pritisak na odluke državnih poduzeća i na neke medije, Šarec je za Slovensku televiziju izjavio da je iznio svoje osobno mišljenje na koje ima pravo.

'Neki su na to nervozno reagirali pa govore čak i o podizanju ustavne tužbe protiv premijera. To im nisam zamjerio jer poštujem slobodu svakog pojedinca. No sretan sam da sam svojom izjavom podigao nešto prašine i da su ljudi o problemu govora mržnje počelo razmišljati', rekao je Šarec, dodavši da mu se pravo na vlastito mišljenje ne može oduzeti i da bi situacija u kojoj predsjednik vlade ne može iskazati svoje stajalište značilo da je zemlja postala 'banana država'.

'Želim upozoriti da takvi sadržaji, poput homofobije i rasizma, truju društvo i unose razdor u ionako krhku toleranciju i suživot, te dodatno zamagljuju granicu onoga što je još dopustivo', napisao je Šarec u izjavi koju je krajem prošlog tjedna prenio njegov kabinet, u kojoj poziva poduzeća u vlasništvu države da ne objavljuju plaćene oglase u medijima koji promiču govor mržnje i netoleranciju jer im tako, kao je naveo, možda i nehotice daju legitimitet.