BRDA I DOLINE

Političari u kampanji kao klinci u igri tko nabije, taj dobije

03.09.2016 u 09:45

Bionic
Reading

Koju god stranku zaokružite na parlamentarnim izborima koji su nam na rasporedu iduće nedjelje, nećete pogriješiti - barem ako je suditi po predizbornim obećanjima. Dolina suza brzo je zaboravljena i stranački prvaci obećaju brda i doline, više fontana nego u Rimu, a nepostojeći novac dijeli se šakom i kapom umirovljenicima, majkama s više djece, braniteljima, snižavanju se porezi, obećavaju stotine tisuća radnih mjesta. U zdravstvenom sustavu koji se prije svega nekoliko mjeseci nalazio pred kolapsom sada cvjeta cvijeće

Politički analitičar Žarko Puhovski smatra da je takva retorika rezultat činjenice da se prije svega promijenila atmosfera jer ekonomija ne ide dolje nego navodno gore. 'To je stvorilo potpuno drukčiju atmosferu, tako da čak i objektivno isti podaci drukčije djeluju i time kampanja sve više sliči na kampanje u drugim razvijenim državama u kojima se kampanja vodi obećanjima', smatra Puhovski.

Kod nas je bio, smatra, izuzetak od pravila to što se kampanja nije vodila obećanjima nego u prošloj varijanti obećanjima obračuna s jugo-onima i ustašo-onima.

Puhovski kaže da ovoga puta imamo jednu uobičajenu kampanju u razvijenim demokratskim državama u kojima se pod pretpostavkom daljnjeg razvoja, a ima razloga za tu pretpostavku jer ekonomija po svemu sudeći nije napredovala zbog ove ili one vlade već zbog objektivnih širih okolnosti u svijetu, radi o raspodjeli odnosno preraspodjeli. 'I tu se onda obećava tko će dobiti više', naglašava.
Međutim Puhovski se slaže da nema realna temelja za sva obećanja koja se daju.

'Onda se naravno malo i pretjeruje i onda ovo malo može biti jako puno. Nema novca da majke nekoliko djece troje ili četvero imaju normalnu plaću, nema mogućnosti za neka obećanja umirovljenicima', kaže Puhovski koji dodaje da ipak nešto od toga postaje moguće što se prije šest mjeseci činilo nemogućim. Politički analitičar objašnjava da je netko prije šest mjeseci rekao da će se toliko brzo i tako drastično smanjiti budžetski deficit rekli bi mu da je naivni politikantski propagandist koji izmišlja stvari.

'To nitko od političara nije tvrdio jer naprosto nije mogao znati. Sad se to dogodilo. Koliko će dugo trajati, ne znamo, ali trajat će neko vrijeme jer je to širi trend, a onda se to koristi za obećanja koja 'naravno', pod navodnicima, jer je to logika političkog života, prelaze granice', ocjenjuje Puhovski.

Na opasku da smo od zemlje pred financijskim kolapsom u predizbornoj kampanji postali prosperitetni poput Švedske, ako je suditi prema razmjerima obećanja, Puhovski kaže da je tome razlog pretjerivanje.
'Mi smo se kao klinci igrali igre koja se zvala tko nabije, taj dobije i tu se stvara ta atmosfera. Kad ja obećam pet, vi ste moj konkurent i, naravno, obećavate šest, jer ispod više nema smisla jer sam ja to već obećao i tu počinje licitiranje', slikovito je objasnio analitičar. Objašnjava da se to događa svugdje u svijetu, a to ne znači ni dobru ni pametnu kampanju nego onakvu kakva je uobičajena u drugim državama u takvim situacijama.

To je korak naprijed u odnosu na kampanju prije godinu dana, iako je iskustvo pokazalo, smatra, da je bolje za zajednicu da se političari bave ustašama i partizanima i puste ekonomiju da funkcionira. Kazao je da takvi primjeri iz Belgije i Italije sedamdesetih i drugi kada je ekonomija izvrsno funkcionirala u zemljama koje su praktički bile bez vlade. 'Imamo čak i previše priče o ekonomiji koja više nije najveći problem, posebno što između glavnih stranaka nema razlike u konceptu', zaključio je Puhovski.