m10 booker

Ovo je novi američki tenk za borbu s Kinezima, Rusima ili na Bliskom istoku

11.02.2024 u 09:26

Bionic
Reading

Ovog proljeća očekuju se prve isporuke testnih primjeraka novog američkog lakog tenka M10 Booker. Radi se o oklopnom vozilu za koje konstruktori ističu da nema vatrenu moć glavnog američkog borbenog tenka M1 Abrams, ali se znatno brže može dopremiti u područje borbenog djelovanja, što je važno u kontekstu sve većih napetosti na globalnoj razini, posebice u indopacifičkoj regiji, u kojoj manjka kopna i logističkog kontinuiteta. Evo što znamo o vozilu za potporu pješaštvu, za koje se Pentagon nada da će premostiti jaz između tenkova Abrams i oklopnih vozila Bradley ili Stryker

Prvo novodizajnirano vozilo američke vojske unazad četiri desetljeća - laki tenk M10 Booker - trebalo bi biti isporučeno ovog proljeća 82. zračno-desantnoj diviziji koja će ga detaljno testirati na svojim poligonima u bazi Fort Liberty u Sjevernoj Karolini. Tijekom testiranja, vojska će usklađivati novo vozilo s trupama da bi utvrdila optimalne mogućnosti korištenja. Početno operativno testiranje i procjena završit će početkom 2025., a ako Booker prođe rigorozne ispite, opremanje prvih postrojbi 82. divizije očekuje se krajem ljeta 2026.

Prema pisanju Defense Newsa, nekoliko mjeseci kasnije modele Booker počet će primati još neodređena postrojba Nacionalne garde. Prema planu, američka kopnena vojska planira imati četiri bojne opremljene njima do 2030., a nabava sveukupno 504 tražena primjerka trebala bi biti dovršena do 2035. S predviđenom cijenom od oko 13 milijuna dolara po komadu, ukupni paket iznosio bi oko 6,5 milijardi dolara. Ukupni pak troškovi životnog ciklusa programa, uključujući održavanje i osoblje, procjenjuju se na 17 milijardi dolara.

  • +3
Laki tenk M10 Booker Izvor: Wikimedia Commons / Autor: Ministarstvo obrane SAD-a

Naoružan glavnim topom M35 kalibra 105 milimetara, Booker neće imati toliko vatrene moći kao glavni američki borbeni tenk M1 Abrams sa svojim topom od 120 milimetara, niti će imati toliko čvrst oklop kao njegov stariji brat, ali će mu trebati puno manje goriva i daleko manji logistički proces dopreme na bojno polje. S 41 tonom težine, Booker teži 40 posto manje od glavnog borbenog tenka, a kako je i manjih dimenzija i bez teških bočnih štitnika, čak dva takva vozila mogu stati u transporter C-17 Globemaster III i biti spremna za borbu gdje god je potrebno i to mnogo brže od Abramsa.

Izvor: Društvene mreže / Autor: General Dynamics Land Systems

Dodatna oprema stiže tek nakon testiranja

Nasuprot njemu, u jedan C-17 može stati samo jedan Abrams od 70 i više tona težine, a istovremeno Booker može zadati prijeko potreban udarac koji može uništiti protivnički oklop, bunkere i utvrde. Takvoj ocjeni stručnjaka u prilog ide činjenica da će imati ugrađenu inačicu sustava za upravljanje paljbom koja se koristi u moderniziranom Abramsu M1A2 SEPv3, a dodatno će biti naoružan koaksijalnom strojnicom kalibra 7,62 milimetra te zapovjedničkom strojnicom kalibra .50.

Prema dostupnim podacima, Booker će imati četveročlanu posadu s rasporedom sličnim Abramsu. S dizelskim motorom MTU T-22 od 800 konjskih snaga i Allisonovim prijenosom, može se kretati brzinom od oko 65 kilometara na sat. Valja reći i to da je opremljen eksplozivnim reaktivnim oklopnim pločicama koje detoniraju nakon udarca nadolazećeg projektila tako da protivnik ne bi uspio u probijanju njegovog oklopa.

Booker bi, prema pisanju američkih medija, nakon predstojećih opsežnih testiranja trebao dobiti i MAPS, sustav koji pomaže u zaštiti od protutenkovskih navođenih projektila i pješačkih protuoklopnih raketa kombinirajući radar s lanserima koji ispaljuju metalne kuglice, a one presreću nadolazeće projektile. Također bi trebao koristiti protutenkovske navođene rakete i mogućnost korištenja dronova, ali o tim mogućnosti vojska će raspravljati s konstruktorima tek nakon testnih ispitivanja.

Ime u čast sprege pješaštva i oklopa

Valja naglasiti da je Booker nazvan po dvojici američkih vojnika, pješaku Robertu D. Bookeru, koji je odlikovan Medaljom časti za akcije blizu Tobruka u travnju 1943., i Stevenu A. Bookeru, koji je kao pripadnik oklopnih snaga odlikovan Križem za istaknutu službu tijekom operacije Iračka sloboda. Vojska je namjerno odabrala pješaka i pripadnika oklopnih postrojbi pri imenovanju Bookera jer on sjedinjuje vatrenu moć oklopa s agilnošću pješaštva.

Otkako je američka vojska 1997. umirovila laki tenk M55A1 Sheridan iz vijetnamske ere, službi je nedostajala laka, mobilna i teško oklopljena vatrena platforma s velikim topom koja bi se mogla dodijeliti pješaštvu. Tijekom dva desetljeća uglavnom protupobunjeničkih operacija u Afganistanu i Iraku, Amerikanci nisu imali potrebu za vozilom koje bi moglo premostiti jaz između Abramsa te oklopnih vozila tipa Bradley i Stryker.

Inačica kanadsko-američkog mobilnog topničkog sustava Stryker imala je top kalibra 105 milimetara, ali ga se vojska odrekla 2021. zbog problema sa zastarjelim topom i automatskim punjačem. Stryker je također daleko manje zaštićen od Bookera, a vjeruje se da je i manje pokretljiv od nadolazećeg lakog tenka. Pojavom sve veće konkurencije iz Kine i Rusije, Pentagon je počeo tražiti zamjenu za Sheridan.

Izvor: Društvene mreže / Autor: Military TV

Prema ocjenama portala The War Zone, slanje američkih zračno-desantnih snaga u novo okruženje prijetnji zahtijeva da novi sustav ponovno ima mobilni topovski sustav koji će podjednako omogućiti obranu i napad dok čekaju da stignu borbeni timovi oklopne brigade. Potreba za ovakvom vrstom oklopnog vozila postala je još očitija nakon što su Rusi izvršili invaziju na istočnu Ukrajinu i nezakonito pripojili Krim 2014. To je bio poziv na uzbunu za poboljšanje američke sposobnosti u borbi protiv konvencionalnih protivnika opremljenih teškim oklopom.

Idealan za planine Tajvana

Stoga je Pentagon već 2015. počeo s razvojem Bookera, a cilj je bio proizvesti oklopno vozilo koje bi moglo uništiti bunkere i druge utvrde, napasti neprijateljske snage sklonjene u zgradama te poraziti različita neprijateljska oklopna vozila. Pritom je buduće borbeno vozilo moralo imati mogućnost zaštite od teških strojnica do šrapnela rasprskavajućih topničkih granata i improviziranih eksplozivnih naprava. Također, moralo je biti dovoljno lagano da stane u C-17 Globemaster.

Analitičari ističu da bi se Booker mogao pokazati kao vrijedna platforma u kopnenoj borbi na Tajvanu. Kako dvije trećine te otočne države čine planine, njegova manja veličina u odnosu na Abrams omogućila bi mu bolja manevriranja kroz uska, ograničena urbana područja u kojima bi se odvijala većina borbi. Pored toga, mogao bi prijeći preko mostova, što Abrams ne bi mogao savladati zbog svoje težine, a funkcionirao bi i sa znatno lakšim logističkim otiskom. Treba reći i da je Bookerov top od 105 milimetara dovoljno snažan da se nosi s većinom kineske opreme. Pojedini stručnjaci ukazuju na to da bi mogao biti od pomoći i Ukrajini, posebno u urbanim područjima poput Avdiivke i Bahmuta u Doneckoj oblasti, a gdje se najveći dio borbi odvija u ruševinama. Ipak, prema ocjenama analitičara, u oba scenarija, za Tajvan i Ukrajinu, kao i za izraelske urbane borbe u Gazi, lakše zaštićeni Booker bio bi ranjiviji od Abramsa ili glavnog izraelskog borbenog tenka Merkava.