MASOVNA POBUNA PROTIV SLAVONSKE TV

Ovako izgleda otvoreno medijsko zagovaranje jedne političke opcije

15.05.2013 u 07:40

Bionic
Reading

Čak šest od osam kandidata za gradonačelnika Osijeka i šest od osam kandidata za župana OBŽ prijavilo je Županijskom izbornom povjerenstvu Televiziju Slavonije i Baranje zbog 'grubog i stalnog kršenja Zakona o lokalnim izborima'. U prijavi navode kako Slavonska televizija ne prati izborne aktivnosti nijednog od njih, ne predstavlja ih biračima u studiju ni u programu STV-a

'Nitko od nas nijednom nije kročio u zgradu Slavonske televizije uoči ili tijekom izborne promidžbe', piše 12 kandidata za gradonačelnika i župana te zbog kršenja Zakona o lokalnim izborima mole žurnu reakciju i sankcioniranje Televizije Slavonije i Baranje.

Dragan Zelić, izvršni direktor GONG-a:

'Čini mi se da je ta televizija prekršila zakon, jer dati jednake uvjete svima ne znači samo dati im jednake cjenike. U izbornoj kampanji morate zvati sve kandidate, a ne samo reći da su vam naša vrata su otvorena i za to tražiti novac. Iz toga se vidi da je ta Televizija prekršila zakon. Čudi me da je ŽIP samo proslijedio kandidatima očitovanje Televizije, jer ako su to prihvatili kao svoje mišljenje, onda niti ono nije na tragu zakona. ŽIP je dužan nadzirati pravilnost izborne promidžbe i ako je stanje uistinu takvo, mora imati hrabrosti reći da je lokalna televizija prekršila zakon.
Obveza je lokalnih televizija da ponude jednake uvjete predstavljanja kandidata bez naknade, a i plaćeno oglašavanje mora biti pod jednakim uvjetima. Jer što bi onda bilo s listama i kandidatima koji nemaju novca? Kako će oni dobiti jednak prostor? Zato bi i Vijeće za elektroničke medije trebalo pratiti što lokalni mediji rade, jer ono im daje koncesiju', zaključio je Zelić.

Nasuprot takvom odnosu prema oporbenim kandidatima, Slavonska televizija intenzivno prati aktivnosti gradonačelnika Krešimira Bubala i župana Vladimira Šišljagića, kandidate HDSSB-a za još jedan mandat na tim funkcijama.

Informativni program STV-a u najvećem se dijelu sastoji upravo od prikazivanja dnevnih aktivnosti njih dvojice i njihovih zamjenika koji se za te funkcije natječu i na predstojećim izborima. Program obiluje i zakupljenim emisijama s oznakom 'PPP' (program pod pokroviteljstvom), koje se plaćaju iz gradskog i županijskog proračuna te s računa gradskih i županijskih tvrtki, a u kojima se nekritički i afirmativno ističu 'uspjesi' njihovih uprava i zasluge za to čelnika Grada i Županije. Kad se zalomi ponekad ime nekoga od njihovih protukandidata, to je u pravilu u negativnom kontekstu.

'Cijene su za sve iste'

U očitovanju Televizije Slavonije i Baranje Županijskom izbornom povjerenstvu, a koje je ŽIP proslijedio potpisanim kandidatima kao odgovor na njihovu prijavu, stoji da niti jednoj političkoj stranci ili kandidatu na predstojećim lokalnim izborima ta televizija nije uskratila pravo na predstavljanje političkih programa. Baš naprotiv, s Televizije Slavonije i Baranje tvrde kako su im za predstavljanje i promidžbu ponuđeni jednaki uvjeti i ravnopravan položaj.

Naime, 'na web-stranicama Televizije Slavonije i Baranje objavljene su cijene za određene oblike izborne promidžbe i za sponzorirani program te je tako promidžbeni prostor na STV-u bio svima dostupan. Međutim, podnositelji prigovora nisu naručili niti zakupili termine za svoju izbornu promidžbu u programu STV-a', stoji u očitovanju ŽIP-u i dopisu kandidatima što ga je potpisao predsjednik Anto Rašić
Kandidati takav odgovor smatraju još jednom manipulacijom uprave Televizije Slavonije i Baranje, koja je svjesna da objavom cijena zakupa promidžbenih termina ili emisija u programu STV-a ne ispunjava obvezu propisanu čl. 38 Zakona o lokalnim izborima, prema kojoj 'sudionici izborne promidžbe imaju jednake uvjete predizbornog nadmetanja i u tu svrhu imaju ravnopravan položaj u predstavljanju u svim lokalnim medijima'.

U informativnom programu STV se ne pridržava niti stavka dva istoga članka koji nalaže da u emisijama, nevezanima uz predstavljanje izbornih programa, ne smije koristiti sadržaje koji bi se mogli tumačiti kao izborna promidžba, jer su upravo te emisije pune promidžbenih aktivnosti gradonačelnika i župana koji ističu svoje uspjehe. Kako treći stavak čl. 38 govori da su 'elektronički mediji dužni poštivati načelo jednakog pristupa plaćenoj političkoj promidžbi sudionika izborne promidžbe te objektivno, nepristrano i uravnoteženo informirati o izbornoj promidžbi', jasno je da se prvi stavak odnosi na neplaćeno praćenje izbornih kandidata, kao i završni dio trećega stavka.

Plati pa nosi…

Tako nezavisni Ivica Vrkić, najizgledniji kandidat za drugi krug izbora, kaže da mu nije ni na pamet palo zakupiti oglasni prostor na STV-u, jer 'ako dosad nikom od njih nisu dali pristup programu, pozivanje na činjenicu da su na web-stranicama objavili cijene za to, pokazuje providnost njihove namjere da u programu nemaju nikog drugog osim kandidata HDSSB-a. Njihovo očitovanje je smiješno i koristi samo jednostranoj i neobjektivnoj STV u čijem se programu reklamiraju sami oni koji tu televiziju već plaćaju našim novcem iz gradskog i županijskog proračuna'.

Laburist Jaroslav Pecnik inicijativi se, kaže, pridružio iz solidarnosti zbog neprofesionalnosti STV-a i Glasa Slavonije koji su 'dio Glavaševa imperija pa ne očekuje od njih objektivno izvještavanje':

'Zato sam na početku kampanje rekao kako ne želim da me prate, jer je to u biti ismijavanje nas kandidata. Obrazac korektnog praćenja kampanje je Novi list, s kojim je GS vlasnički i urednički povezan pa neka pogledaju kako se prate kandidati i usporede to s njihovim načinom rada u kojem se prate gotovo isključivo dvojica kandidata HDSSB-a.'

Nezavisni Anto Đapić primjećuje da se kod 'praćenja rada političkih stranaka i kandidata' ne radi samo o plaćenim oglasima:

'Postoji i informativni program u kojem televizije imaju profesionalnu obvezu pratiti rad relevantnih političkih aktera na lokalnoj razini. Posljednjih tjedana Slavonska televizija ne prati moje političke aktivnosti niti konferencije za novinare, a Županijsko izborno povjerenstvo očito pere ruke kao Poncije Pilat i ne reagira na odgovarajući način.'

I Dražen Vidović (HDZ) slaže se da je problem upravo informativni program u kojem im STV nije dao priliku kao svi drugi mediji:

'Mi nemamo pristup njihovoj televiziji i ona prati jedino aktivnosti Bubala i Šišljagića. Ovo je totalna diskriminacija, jer na jednoj su strani kandidati HDSSB-a, a na drugoj svi ostali, pa mora postojati nekakva odgovornost za to. Ako je to odgovor ŽIP-a, onda je očito da su u istom košu s HDSSB-om.'

Nezavisni Miroslav Šimić kaže da 'svi koji gledaju STV, a nema ih puno, mogu iz njihova programa vidjeti jesu li kandidati jednako i ravnomjerno zastupljeni i imaju li jednaku šansu za predstavljanje. Volio bi vidjeti izvješća s bankovnog računa koliko je HDSSB platio svoju promidžbu, a koliko je STV-u plaćeno iz gradskog i županijskog proračuna kojim upravljaju'.

Zlata Halusek (BUZ) začuđena je tumačenjem da u program mogu samo oni koji to plate:

'Kakav je to onda javni medij? To je čisto trgovačko društvo tipa 'plati pa nosi'. Svi se drugi mediji uključuju u izbore i doprinose upoznavanju javnosti s kandidatima, a jedino oni prate isključivo jednu političku opciju. To sigurno nije smisao Zakona, jer sumnjam da HDSSB plaća svako pojavljivanje svojih kandidata. Slijediti gradonačelnika i župana gdje god idu i pratiti sve što rade u izbornoj kampanji, nije ništa drugo nego izborna promidžba pa njima praktički i ne trebaju plaćeni termini.'

Ista načela, različita primjena

Državno izborno povjerenstvo (DIP) upozorilo je sindikate javnih i državnih službi da na eventualnom mirnom prosvjedu na dan izborne šutnje, svako spominjanje Vlade i ministara koji pripadaju političkim strankama koje sudjeluju na lokalnim izborima ili upućivanje na glasovanje za ili protiv određenih opcija, predstavlja povredu izborne šutnje.
Dosljedno takvom stavu, i svako spominjanje gradonačelnika i župana u informativnom ili zakupljenom programu na lokalnim televizijama u vrijeme izborne kampanje, koji su kandidati ili pripadaju političkim strankama koje sudjeluju na izborima, ŽIP bi trebao tretirati kao izbornu promidžbu, a njihove javne aktivnosti na dan izborne šutnje kao povredu izborne šutnje.