Europski parlament u utorak će potvrditi nova pravila o vozačkim dozvolama, a već ih je odobrilo Vijeće Europske unije. Promjene donose značajne novosti za nove vozače, ali i modernizaciju sustava uvođenjem digitalne vozačke dozvole, dostupne na pametnim telefonima
Prema novim pravilima, kandidati za vozače morat će tijekom polaganja teorijskog i praktičnog ispita pokazati da poznaju rizike za ranjive sudionike u prometu – pješake, bicikliste i vozače skutera. Uz to, budući vozači morat će znati sigurno koristiti mobitel i razumjeti sustave za pomoć u vožnji koji se nalaze u modernim automobilima, pravilno otvarati vrata vozila te znati voziti po snijegu i skliskim cestama. Poseban naglasak stavlja se i na svjesnost o opasnostima tzv. mrtvog kuta.
Digitalna vozačka postaje standard u Uniji
Jedna od najvećih promjena je uvođenje digitalne vozačke dozvole te će je vozači moći imati na svojim pametnim telefonima. Takva dozvola postat će standard u Europskoj uniji, a države članice imat će pet i pol godina za njezinu implementaciju. Ipak, imat će pravo zatražiti i fizičku verziju vozačke dozvole ako to žele.
Probno razdoblje i stroža pravila za nove vozače
Uvodi se i probno razdoblje od najmanje dvije godine za sve nove vozače. Tijekom tog razdoblja primjenjivat će se stroža pravila i kazne za prekršaje poput vožnje pod utjecajem alkohola te nekorištenja sigurnosnog pojasa ili sustava za zaštitu djece.
Nove odredbe obuhvaćaju i profesionalne vozače jer se zbog njihova manjka smanjuje dobna granica za dozvolu za vožnju kamiona s 21 na 18 godina, a za autobuse s 24 na 21 godinu, uz uvjet da kandidati imaju potvrdu o profesionalnim kompetencijama.
Nove vozačke dozvole za motore i automobile važit će 15 godina, s mogućnošću da države smanje taj rok na 10 godina ako one mogu zamijeniti osobnu iskaznicu. Vozači kamiona i autobusa morat će obnavljati dozvole svakih pet godina, a države članice mogu i skratiti rok za one starije od 65 godina.
Države imaju četiri godine za prilagodbu
Prije izdavanja prve vozačke dozvole novi vozači morat će proći liječnički pregled, uključujući pregled vida i kardiovaskularnog stanja. Alternativa liječničkom pregledu može biti samoprocjena zdravstvenog stanja, ovisno o nacionalnim propisima.
Dogovoreni tekst direktive stupit će na snagu 20 dana nakon objave u Službenom listu EU-a, a države članice imat će četiri godine da prenesu odredbe u svoja nacionalna zakonodavstva.
Nova pravila o vozačkim dozvolama dio su šireg europskog plana za povećanje sigurnosti na cestama i digitalizaciju administrativnih postupaka unutar Europske unije.