Europski tužitelji objavili su u ponedjeljak da su podigli optužnice protiv šest osoba osumnjičenih za sudjelovanje u kriminalnim mrežama koje već godinama preplavljuju Europsku uniju nezakonito uvezenom robom iz Kine. U luci Pirej, najvećoj grčkoj luci kojom većinski upravlja kineska državna kompanija COSCO, zaplijenjeno je 2.435 brodskih kontejnera – što je najveća zapljena u povijesti EU
Kontejneri su uglavnom bili puni električnih bicikala, tekstila i obuće, a istražitelji procjenjuju da je ovim sustavom izbjegavanja antidampinških carina tijekom najmanje osam godina nanesena šteta EU i nacionalnim proračunima od oko 800 milijuna eura. Prema podacima Europskog javnog tužiteljstva (EPPO), riječ je o 350 milijuna eura neplaćenih carina i dodatnih 450 milijuna eura neplaćenog PDV-a, javlja Politico.
Optužnice su podignute protiv dvojice carinskih službenika u Ateni zbog višestrukog lažnog certificiranja i nanošenja štete europskom proračunu, dok su četvorica carinskih posrednika optužena za poticanje prijevara i krivotvorenje dokumentacije.
Operacija Kalipso
Istraga nazvana 'Kalipso' usmjerena je na kriminalne mreže koje su upravljale cijelim lancem uvoza iz Kine, uključujući distribuciju robe diljem EU-a, pri čemu su sustavno izbjegavale plaćanje carina i činile prijevare velikih razmjera. Novac od preprodaje robe prao se i vraćao natrag u Kinu.
'Riječ je o visoko organiziranim kriminalnim mrežama koje se ovakvim prijevarama bave godinama. Operacija Kalipso šalje im jasnu poruku: pravila su se promijenila i više nema sigurnih utočišta. Ovo postignuće sada moramo pretvoriti u sustavan rad, a za to su nam potrebni specijalizirani policijski, carinski i porezni istražitelji u cijeloj zoni djelovanja EPPO-a', poručila je glavna europska tužiteljica Laura Kövesi.
Vrijednost robe i rizik za carinu
Zaplijenjeni kontejneri procijenjeni su na oko 250 milijuna eura, a zasad je grčka carina otvorila tek manji dio. Procjenjuje se da je najmanje 500 kontejnera bilo napunjeno e-biciklima, od kojih 360 uopće nije bilo prijavljeno carini. Istražitelji pretpostavljaju da bi, prema dosadašnjem načinu rada mreža, roba bila lažno deklarirana i podcijenjena kako bi se izbjegle antidampinške carine.
Analize pokazuju da je u prosjeku samo 10 do 15 posto električnih bicikala po kontejneru bilo prijavljeno, dok je šteta za proračun EU zbog ovih bicikala sama po sebi procijenjena na 25 milijuna eura u neplaćenim carinama i još 12,5 milijuna eura u izgubljenom PDV-u.