Još ljetos činilo se da je najambiciozniji vojni projekt njemačke mornarice osuđen na propast. No nakon mjeseci neizvjesnosti, izgleda da će do izgradnje fregate F126, najmodernijeg ratnog broda Bundeswehra, ipak doći
Priča o najvećem ugovoru o gradnji broda u povijesti Bundeswehra – za izgradnju najmodernije fregate F126 – dobiva nastavak. Prema informacijama WirtschaftsWochea, posao bi trebala preuzeti njemačka tvrtka NVL iz Bremena, koja će uskoro postati dio koncerna Rheinmetall. Time bi, barem zasad, bila spriječena propast projekta vrijednog gotovo deset milijardi eura.
Izgradnja fregata F126, koja je trebala ojačati njemačku prisutnost u Baltičkom moru i osigurati sposobnost protupodmorničkog i protuminskog djelovanja, zapela je u tehničkim i financijskim problemima nizozemskog izvođača Damen Naval. Tvrtka nije mogla isporučiti šest naručenih brodova, a projektu je prijetio fijasko.
Prošlog je tjedna ministar obrane Boris Pistorius zajedno s državnim tajnikom Jensom Plötnerom održao krizni sastanak s predstavnicima industrije. Dogovoreno je da NVL preuzme Damenov ugovor i nastavi gradnju u Njemačkoj, što industrija već dugo traži. Ministarstvo obrane potvrdilo je postizanje 'okvirnog dogovora' o preuzimanju ugovora, a slične informacije ranije je objavio i Financial Times.
Ulazak Rheinmetalla u brodogradnju
Zanimljivo je da NVL pripada grupaciji obitelji Lürssen, koju uskoro preuzima Rheinmetall. Time bi njemački obrambeni div, poznat po oklopnim vozilima i streljivu, prvi put ušao u sektor ratne brodogradnje – i to odmah s jednim od najkompleksnijih i najskupljih projekata u povijesti Bundeswehra.
Službeni ugovor još nije potpisan, a očekuje se da će detalji biti razrađeni u sljedećih tri do šest mjeseci. Trenutačno, prema riječima jednog menadžera uključenog u proces, postoji tek 'dogovor na razini rukovanja'.
Tko će platiti pogreške?
Prema pisanju Financial Timesa, Damen bi za odustajanje od projekta mogao dobiti odštetu od nekoliko stotina milijuna eura – podatak koji zasad nije potvrđen. U Bundestagu se za sada spominju samo neplaćeni računi u iznosu od 33 milijuna eura, koji bi trebali biti odobreni ovoga tjedna. No u industriji vlada nezadovoljstvo: 'Ako dobiju ikakvu dodatnu kompenzaciju, to bi bio skandal, s obzirom na sve pogreške koje su napravili', navode izvori bliski projektu.
VIDEO Tko ima najviše tenkova? Srbija je ispred Hrvatske
Preuzimanjem ugovora od strane NVL-a morat će se ponovno pregovarati o svim ugovornim obvezama, uključujući i podugovore. Neki zastupnici upozoravaju da neće biti 'blanko odobrenja ni logike ‘koliko god koštalo’', budući da su sredstva ranije bila blokirana zbog brojnih problema u provedbi.
Desetljeće sporova i odgoda
Projekt F126 pokrenula je još 2015. tadašnja ministrica obrane Ursula von der Leyen, s ciljem stvaranja 'europskog modela' nabave ratne opreme. Nakon pet godina natječaja, ugovor je dodijeljen Damen Navalu, koji je trebao dizajnirati brodove, dok bi sama gradnja bila povjerena njemačkim brodogradilištima poput Blohm+Vossa (danas dio NVL-a).
No ubrzo su izbili sukobi između nizozemskog glavnog izvođača, njemačkih partnera i ministarstva obrane. Projekti su kasnili, troškovi rasli, a tehnički problemi se gomilali. Prema prvotnom planu, prva fregata trebala je biti isporučena 2028., ali sada se govori o najmanje dvogodišnjem kašnjenju. Ministarstvo je u srpnju službeno priznalo 'značajne zastoje' u realizaciji.
I TKMS bacio oko na F126?
Glavni uzrok zastoja, navode izvori iz vojne industrije, leži u tehničkim teškoćama – prije svega u nekompatibilnosti softverskih sustava i nefunkcionalnoj digitalnoj komunikaciji između partnera. 'Čitavo sučelje između svih uključenih jednostavno ne radi', kazao je jedan izvor.
Iako je nizozemska vlada ljetos odobrila Damen Navalu kredit od 270 milijuna eura kako bi spasila proizvodnju, sredstva nisu ni iskorištena.
No ni prelazak projekta pod NVL ne jamči uspjeh. Tvrtka je već imala ozbiljne poteškoće s fregatom F125, čiji je prvi brod – Baden-Württemberg – nakon primopredaje morao biti vraćen u brodogradilište zbog niza tehničkih problema.
Fregata F126 tehnički je još složenija, a upućeni upozoravaju da bi se i NVL mogao naći 'pred crnom kutijom' koju teško može kontrolirati. Iako njemačko ministarstvo obrane tvrdi da će radovi teći bez prekida, industrijski izvori kažu da brod 'još nije ni ušao u pravu fazu dizajna'.
Uz to, konkurencija unutar njemačke brodarske industrije ostaje jaka. Najveći vojni brodograditelj TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) već se ponudio kao moguća zamjena za Damen i smatra svoj dizajn boljim rješenjem. U industriji se nagađa da TKMS čeka novi kiks konkurencije kako bi preuzeo projekt.