Njemačka vojska suočava se s ozbiljnim problemima u realizaciji jednog od najambicioznijih vojnih projekata posljednjih godina – izgradnjom fregate F126, najmodernijeg ratnog broda Bundeswehra. Novi dokumenti otkrivaju da ovaj projekt, vrijedan gotovo devet milijardi eura, ne samo da kasni, nego bi mogao biti i potpuno otkazan
Njemačka vojna industrija ponovno se našla na udaru kritika nakon što je otkriveno da je izgradnja modernih fregata F126 suočena s ozbiljnim kašnjenjima i financijskim poteškoćama. Riječ je o šest brodova naručenih za gotovo devet milijardi eura, koji su trebali osigurati ključnu ulogu Bundeswehra u obrani NATO-ovih interesa u Baltičkom i Atlantskom moru.
Simboličkim činom postavljanja kobilice u lipnju 2024. u brodogradilištu u Wolgastu, službeno je započela gradnja prvog broda. No, samo godinu dana kasnije, projekt je na rubu kolapsa, piše WiWo.
Zašto fregate kasne?
Ministarstvo obrane pod vodstvom Borisa Pistoriusa priznalo je Bundestagu da je riječ o 'znatnim kašnjenjima' i 'financijskoj nestabilnosti' nizozemskog brodogradilišta Damen Naval, glavnog izvođača radova. U srpnju je objavljeno da Njemačka i Nizozemska moraju pregovarati o novom ugovoru do kraja 2025., što je očit znak dubokih problema u realizaciji projekta.
Nadalje, industrijski izvori navode da su komunikacijski problemi između nizozemskih inženjera i njemačkih brodogradilišta uzrokovali ozbiljne zastoje. 'Njemački partneri nisu nikad zaprimili nacrte konstrukcije', ističu iz industrijskih krugova.
Pritisak iz politike i industrije
S obzirom na sve veći politički i sigurnosni pritisak zbog ruskih prijetnji na Baltiku, unutar njemačke vlade i opozicije raste nezadovoljstvo. CDU-ov zastupnik Bastian Ernst otvoreno poziva na prekid suradnje s Damen Navalom i prelazak na nacionalno rješenje: 'Prekid projekta i nacionalna proizvodnja su neizbježni. Vrijeme je da projekt postane osobna odgovornost ministra.'
Sličan stav ima i SPD-ov zastupnik i proračunski stručnjak Andreas Schwarz, koji predlaže tzv. 'Plan B' – narudžbu standardnih fregata od domaćih proizvođača poput Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS) ili NVL-a, koji već izvoze svoje MEKO brodove diljem svijeta.
Brodogradilišta pred gašenjem
Službene brojke kažu da bi prva fregata trebala biti dovršena najranije 2030., što je čak dvije godine nakon prvotno planiranog roka. U međuvremenu, brodogradilišta koja su Damenovi podizvođači – Peene-Werft u Wolgastu i German Naval Yards u Kielu – već traže alternativne projekte za opstanak. Umjesto ratnih brodova, sada grade luksuzne jahte i specijalne trgovačke brodove.
Gospodarski problemi dodatno se kompliciraju pritiskom sindikata i lokalnih vlasti. 'Ako projekt propadne, Pistorius će imati IG Metall i pokrajinske vlade iz Kiela i Schwerina na vratu', upozorava jedan insajder.
Projekt fregate F126 trebao je biti simbol tzv. Zeitenwendea – povijesnog zaokreta u njemačkoj sigurnosnoj politici. No ako dođe do njegovog propasti, to bi mogao biti ozbiljan udarac ne samo za njemačku obrambenu industriju, već i za samog ministra Pistoriusa. Kako navode izvori iz industrije: 'Politički ovaj projekt neće tako lako umrijeti. Previše novca i političkog kapitala već je uloženo.'