UVALJIVANJE GUBITKA

Na račun Splitske banke pljušte optužbe klijenata

06.06.2009 u 17:15

Bionic
Reading

Splitska banka nije poštovala ugovor prema kupcima POS-ovih stanova te im je zadržala bitno veće kamate na kredite nego što je to po ugovoru trebala, tvrde klijenti banke organizirani u udrugu GI-POS

SPLIT - Umjesto približno jedan posto, koliko je banka spustila kamatne stope, udruga kaže da je kredite nominirane u CHF trebalo pojeftiniti 2,5 postotna poena, a eurske 3,69. Za 50.000 eura kredita (na 20 godina) razlika u mjesečnoj rati iznosi čak 72 eura ili 525 kuna, piše Večernji list.

U godini dana to je više od 6300 kuna, pa nije čudno što su klijenti banke angažirali niz financijskih savjetnika. Banka je pak sastavila posebne upute i zatražila od svojih savjetnika da ih se strogo drže u razgovoru s ljutitim klijentima.

Splitska banka od 2002. sudjeluje u kreditiranju kupaca POS-ovih stanova, kojima je kamatna stopa srezana na prosječnih 5,77 posto za eurske kredite nakon travanjskog pojeftinjenja.

No, ovisno o tome kad su realizirani, ima kredita i uz 1,83 posto kamate, ali i do 6,44 posto za eure, odnosno od 1,73 posto do 4,78 posto u CHF. Oni su jedina komercijalna banka u Hrvatskoj koja se obvezala da će kamate usklađivati s kretanjem euribora i CHF libora, a to je cijena eura i švicarskog franka na međubankarskom tržištu.

'Poštovanje ugovora nije stvar kaprica i pohlepe, već dosljedno zauzimanje za vladavinu prava. Ugovorni je odnos svetinja u kojoj svaka, a ne samo jedna ugovorna strana, mora snositi dio rizika', tvrdi udruga GI-POS, čiji predsjednik Krešimir Kvočić kaže da će tražiti zaštitu svih mjerodavnih institucija.

Dodaje da je samo nekolicini korisnika, koji su dizali kredite 2007. ili poslije, kamata smanjena ispod 2 posto, a većina i dalje plaća između 5 i 6 posto kamate. Iz Splitske banke odgovaraju da interpretacija udruge nije realna jer bi u nekim scenarijima kamata mogla biti i negativna, tj. očekivalo bi se da banka plaća klijentu za korištenje stambenog kredita, što nije moguće, a najskuplji kredit bio bi 3,03 posto.

'Uloga banke u programu POS bila je omogućiti kreditiranje pod uvjetima blago povoljnijim od tržišnih i tu ulogu ispunjavamo, sada i više od toga jer su kamate znatno ispod tržišno aktualnih kamata', odgovara Neven Srdar, glasnogovornik Splitske banke. Više od polovice klijenata iz programa POS kasni s otplatom kredita ili nisu dostavili instrumente osiguranja, odnosno zemljišne izvatke te su kandidati za opoziv kredita i banka im nije morala smanjiti kamate, ali kamate su smanjene svima.