MOĆ POLITIČKOG MARKETINGA

Macan: Nisam iza videa koji optužuje Holy, netko kopira Bijesaprvog

19.05.2015 u 07:00

Bionic
Reading

Nakon što se na YouTubeu pojavio video koji otkriva da je čelnica ORaH-a Mirela Holy prije nekoliko godina imala drugačije mišljenje nego danas o eksploataciji ugljikovodika iz Jadrana, mnogi su se prisjetili 'modusa operandi' PR stručnjaka Krešimira Macana. Ovaj je vlasnik agencije Manjgura svojedobno potajno napravio niz zabavnih i angažiranih političkih videa pod zajedničkim nazivom 'Kiro prosviro', koji su se rado gledali u cijeloj Hrvatskoj. No Macan tvrdi da iza novog videa Mirele Holy ne stoji on, iako njegova tvrtka posluje s Agencijom za ugljikovodike. Kaže, netko kopira stil Bijesaprvog, što mu je nekoć bio pseudonim

Politički marketing izuzetno je jako oruđe političke komunikacije proizišlo iz spoja općeg prava glasa, demokracije i razvijanja sredstava informiranja. Takva vrsta marketinga tiče se političkih organizacija koje usvajaju shvaćanja i tehnike poslovnog marketinga, koji bi im pomogli u ostvarivanju ciljeva, prepoznavanju briga građana, mijenjanju njihovih stavova, udovoljavanju tim zahtjevima i učinkovitijem priopćavanju što to njihovi 'proizvodi' zapravo nude.

Najkraća je to moguće definicija oruđa ili sredstava kojima se modificira javno mišljenje u pravcu postizanja vlastitih ciljeva. Jedan od takvih primjera nedavno je objavljivanje videosnimke na YouTubeu naslovljene 'Holy podržala Zakon o ugljikovodicima', prema kojoj se Mirela Holy, predsjednica ORaH-a i najžešća saborska kritičarka potrage za naftom u Jadranu, prilikom rasprave u Saboru 2013. o Zakonu o ugljikovodicima izjasnila pozitivno o samom bušenju Jadranskog mora.

To i ne bi privuklo previše pažnje da se upravo zbog 'bušenja Jadrana' u Hrvatskoj ne lome koplja i da autor videa objavljenog na popularnom internetskom servisu za razmjenu videosadržaja neodoljivo ne podsjeća na niz videa koje je pod pseudonimom Bijesprvi objavio Krešimir Macan, vlasnik PR agencije Manjgura koja je prošle godine sklopila ugovor s Vladinom Agencijom za ugljikovodike.
Ovu je agenciju u prosincu prošle godine vlada Zorana Milanovića angažirala za pružanje usluga obavljanja poslova odnosa s javnošću za aktivnosti i informiranje javnosti o projektima istraživanja i eksploatacije ugljikovodika na godinu dana. Ugovor je, podsjetimo, sklopljen unatoč Vladinoj zabrani angažiranja PR agencija za tijela državne uprave i pravne osobe kojima je osnivač RH te poduzeća u kojima je država većinski vlasnik. No to ne vrijedi u slučaju kada je u pitanju 'posao stoljeća', kojim bi Hrvatska zbog navodnih bogatih izvora nafte i plina mogla zaraditi milijune dolara.

Vlasnik Manjgure Krešimir Macan opovrgnuo je bilo kakvu umiješanost u objavljivanje sporne videosnimke. 'Točno je to da sam ranije objavljivao uratke na YouTubeu kojima sam izluđivao premijere i ministre, no iza ove snimke ne stojim, kao ni moja agencija. YouTube je popularna platforma za razne obračune, ali ovaj, iako podsjeća ne neke moje kritike, nema veze sa mnom ili mojom agencijom. Stil je sličan, ali to ne čudi, jer mnogi zapravo kopiraju moje videokritike u nakani da kritiziraju rad Vlade i državnih institucija', kazao nam je Macan, koji se proslavio objavom videa 'Kiro prosviro', a do danas ga je vidjelo više od milijun ljudi.

Macan, koji je počeo objavljivati videouratke, kako priznaje, iz zafrkancije i igranja s novim medijima, htio je prije tri godine reagirati na aferu Verona, odnosno prodaju Plive koju je bivši premijer Ivo Sanader dogovarao nakon posjete veronskoj operi.      

Ubrzo je shvatio da je internet u Hrvatskoj postao dovoljno jak za odašiljanje poruke, a opet dovoljno slobodan da na njemu neometano komentira događaje u politici. Negdje u to vrijeme i danas sveprisutni YouTube je postajao sve važnije odredište internetske populacije te je Macan među prvima u Hrvatskoj otvorio svoj kanal, priznavši tek nekoliko godina kasnije da iza njega stoji upravo on kao marketinški mag.

Da je Macan uspio kao marketinški mag, najbolje govori činjenica da je u prosincu prošle godine vlada Zorana Milanovića učinila iznimku, u odnosu na vlastitu zabranu, i Agenciji za ugljikovodike dozvolila da 'projektno' angažira privatnu PR agenciju. Kako su isticali u Agenciji, dozvolu Vlade da angažiraju privatnu PR agenciju tražili su 's obzirom na gospodarsko značenje teme istraživanja i eksploatacije ugljikovodika u Hrvatskoj i velik interes koji je projekt izazvao u javnosti i medijima'. Vlada im je to i dozvolila 4. prosinca 2014, a potom su proveli postupak bagatelne nabave. Na pozivni natječaj javile su se tri tvrtke.

Odabrana je tvrtka Manjgura d.o.o., s kojom je od 1. siječnja 2015. sklopljen Ugovor o pružanju usluge obavljanja poslova odnosa s javnošću za aktivnosti i informiranje javnosti o projektima istraživanja i eksploatacije ugljikovodika na godinu dana, pojasnili su iz AZU-a. Pritom su naveli i kako je Agencija za ugljikovodike tim postupkom željela osigurati maksimalnu transparentnost u komunikaciji te potaknuti konstruktivni dijalog o temi sa širom javnosti, a koji će iznjedriti rješenja kojima će se osigurati maksimalna dobrobit za građane, gospodarstvo te okoliš RH. Na pitanje koliko je vrijedan ugovor s Manjgurom, nisu odgovorili.

Mirela Holy je za tportal sporni video prokomentirala riječima kako takvi pokušaji denunciranja nisu novost i kako su 'oni koji podmeću spremni na sve, pa i na razne falsifikate'. Čelnica ORaH-a je pritom naznačila kako ne zna tko stoji iza videouratka, ali i 'da je sve moguće' te kako je 'u najmanju ruku očekivan pokušaj udara na neistomišljenike kada je u pitanju eksploatacija Jadrana'. Pritom je naglasila da je video izvučen iz konteksta te kako je ona 'podsjećala Vladu da je dužna poštivati zakone Republike Hrvatske, koje je u realizaciji ovog projekta doista 'silovala' procedura, čime je doista prekršen cijeli niz zakona i međunarodnih direktiva'.

Tko pak stoji iza videouratka, teško će se doznati, smatra Holy, no njime je napravljeno upravo ono što je primarni cilj političkog marketinga, a to je modificiranje javnog mišljenja u pravcu postizanja vlastitih ciljeva, što prisnažuje i broj klikova na video koji raste iz sata u sat. 
381996,381912,370585,363586