MODERNI BABILON

Kako London zarađuje dvostruko više od cijele Hrvatske?

25.04.2015 u 08:00

Bionic
Reading

'Moderni Babilon' prošle je godine privukao 17 milijuna stranih turista, više od Pariza, Rima, Barcelone, Amsterdama, čak više od velikog rivala New Yorka, a gosti su u njemu ostavili samo za noćenje, hranu i prijevoz 15.7 milijardi funti - dvostruko više od 7.4 milijardi eura, koliko je zaradio cjelokupni hrvatski turizam. Londončani iz svega znaju majstorski načiniti atrakciju i masno je naplatiti. Za neke stvari u superskupom Herrodsu plaćate gotovo jednako kao u Zagrebu.

Pri samom ulazu na tematsku izložbu 'Definiranje ljepote – tijelo u umjetnosti starih Grka' u čuvenom British Museumu, posjetitelje dočekuje posebno istaknut Apoksiomen pronađen u morskim dubinama Maloga Lošinja. Apoksiomen je predstavljen kao jedna od nezaobilaznih skulptura među 120 izložaka skupljenih iz najpoznatijih svjetskih muzeja, koje govore o starogrčkom poimanju sklada, elegancije i savršenosti ljudskoga tijela.

Iako je ulaz za stalnu postavu najposjećenijeg od 300 londonskih muzeja i galerija besplatan, za posebne izložbe kao što je ova plaća se 16.5 funti po osobi (173 kune), ali gužva je golema. Posjet je – kaže mi dežurna kustosica - više nego odličan.

U odjelu egipatskih mumija posjetitelji se tiskaju kao na dubrovačkom Stradunu u srcu turističke sezone, a u prostranom dvorištu ispred Muzeja vrvi kao na zagrebačkoj špici u subotnje podne. Ovdje sedam dana u tjednu (bez uobičajenog neradnog ponedjeljka) godišnje protutnji šest milijuna posjetitelja, gotovo Hrvatska i pol, da barem bace pogled na neke od sedam milijuna izložaka. Ispred Buckinghamske palače godišnje prođe 15 milijuna turista, a samo u desetljeće i pol otkako se 2000. zavrtio na obali Temze, London Eye ili Milenijski kotač se pretvorio u turističku atrakciju za 3.5 milijuna posjetitelja godišnje i omiljeno mjesto pop-kulture. Na Trafalgar Squareu, Picadily Circusu i West Endu opet gužva, a ispred izložbe kraljevskog blaga u London Toweru red dosiže i koju stotinu metara.

Ukratko: iako vjetroviti travanj nije srce turističke sezone, 'Moderni Babilon' je na svakom koraku okupirani grad kojega sve više opsjedaju Azijati s iPhoneima na štapovima za selfije, premda su Amerikanci još uvijek najvjerniji gosti.

'Ah, da, London. Znate ono: pržena riba i krumpirići, šalica čaja, loša hrana, još gore vrijeme, Mary-je....-Poppins. London! - opisao ga je svojedobno ne bez zlobe američki glumac Dennis Farina. 'Fish and chips' možda nije do koljena našim prženim srdelicama i gavunima (a sada ih prodaje Ledo, umjesto da mi Englezima prodajemo svoje riblje specijalitete). Restorani Jamieja Oliwera su možda čisto razočaranje; Londonu možda ne dijele baš svi bezrezervne komplimente, ali u prijestolnici Ujedinjenog Kraljevstva ponosno ističu kako su 2014. najposjećeniji grad u Europi, ispred Pariza, Rima, Barcelone, Amsterdama, čak velikog rivala New Yorka. Blizu 17 milijuna stranih turista godišnje, što je više od polovine stranaca koliko ih inače posjeti cijelo Ujedinjeno Kraljevstvo, ostavljaju u njemu 15.7 milijardi eura za noćenje, hranu i prijevoz - dvostruko više od 7.4 milijarde eura, koliko je u istom periodu, prvi puta nakon rekordne 2008., zaradio cjelokupni hrvatski turizam.

U proteklih godinu dana broj se stranih posjetitelja povećao za nevjerojatnih 20 posto, a rođenje malog princa Georgea od Cambridgea i pobjeda Andyja Murraya u Wimbledonu privukla je u metropolu gotovo 4.9 milijuna dodatnih posjetitelja. Kada se tome pribroje domaći turisti i zarada od trgovine na malo (neki dolaze samo zbog shoppinga), suvenira, ulaznica za muzeje, teatre i sportske događaje, prošlogodišnji se prihod od cjelokupnog engleskog turizma popeo na 97 milijardi funti. Turizam je zapošljavao dva milijuna ljudi, a u Londonu od njega živi 13 posto građana. Na stranu ruski i arapski kapital, na stranu sve silne strane banke i predstavništva najvećih svjetskih tvrtki, ali turizam je bitna grana engleske i londonske ekonomije.

- Te nevjerojatne brojke potvrđuju London kao nesumnjivo najznačajniji grad na planeti. Nije čudo da metropola s toliko fascinantnih muzeja, najboljih kazališnih scena u svijetu, više zelenila nego u ijednom drugom europskom gradu, mnogobrojnim sportskim događanjima i niskom stopom kriminala, privlači toliko ljudi sa svih strana globusa – izjavljuje ponosno londonski gradonačelnik Boris Johnson. Po principu da svatko svoga konja hvali, Johnson možda pretjeruje, ali ne pretjeruje kada govori o niskoj stopi kriminala. To potvrđuje američka akcija 'Zaustavite oružje prije nego ono zaustavi vas', navodeći broj ubojstava vatrenim oružjem u pojedinim zemljama: u Japanu je prošle godine upucano 48 žrtava, 34 u Švicarskoj, 52 u Kanadi, 58 u Izraelu, 21 u Švedskoj, 42 u Njemačkoj, u SAD 10.728, a u Velikoj Britaniji – osam. Jest da Velika Britanija ima višestruko manje stanovnika od SAD, ali ipak...

Neke su četvrti hotel do hotela. Hotelska grdosija poput Royal Nationala sa 1.600 soba radi besprijekorno, za što se brinu mahom sobari azijatskog podrijetla, a doručak vam poslužuju isključivo tamnoputi Indijci. Osoblje će vam dostaviti kreditnu karticu prije nego što i sami shvatite da ste je izgubili u tom mastodontu, a upitate li prolaznika za autobusnu stanicu, otpratit će vas tri bloka do nje, kako bi bio siguran da niste pogriješili.

Englezi su majstori iz svega načiniti atrakciju i masno je naplatiti. Harryja Pottera su prvo prodavali kao literaturu, zatim kao filmske uspješnice, a sada vas Warner Bros. Studio London za 64 funte po osobi i 54 funte za djecu od 5 do 15 godina starosti provodi filmskim setom i pokaže vam kostime i scenografiju. Nedavno je i Sherlock Holmes dobio muzej, a za 34 funte Evan Evans Tours provest će vas mračnim ulicama Jacka Trbosjeka. Redovna cijena ulaznice za hit predstavu 'Knjiga Mormona' je 150 funti (1.600 kuna), ali uz jako puno sreće možete je u zadnji trenutak dobiti za samo 90 funti.

Najluksuznija robna kući u Europi, Harrods, trenutno najviše privlači Kineze koji u njoj ostavljaju svaku petu funtu potrošenu u UK i Londonu. Sa 90.000 četvornih metara prodajnog prostora, 330 odjela, 35 restorana, kafeterija i šankova s kavijarom, oštrigama i sektom strateški raspoređenih na svakome katu, te 12.000 zaposlenika, jedinstvenim uređenjem i ekskluzivnim izborom najskuplje robe najrazvikanijih marki, daleko nadmašuje berlinski KDW, još više njujorški Bloomingdale.

' To nije Marks & Spencer ili Sainsbury (jeftinija britanska robna kuća i supermarket, op.p.), nego posebno mjesto za poseban užitak. Samo je jedna Meka' - izjavljivao je bivši vlasnik Mohamed Al- Fayed. Kuću je ipak 2010. prodao Katarskom Holdingu za milijardu i pol funti, uz uvjet da novi arapski vlasnik ne uklanja spomenik njegovom tragično poginulom sinu Doddyju i nesuđenoj snahi, princezi Dijani.

Harrods je nekada imao svoj dress-code, ali kućni red je danas popustio, jer se nikada ne zna krije li se ispod neugledna kaputa kakav multimilijunaš. Ovdje zato jednakom ljubaznoću uslužuju kupca limene kutije pralina i kupca ekskluzivne kolekcije dijamanata i safira Harryja Winstona. U odjelu za cipele naći ćete salonke od pozlaćenog filigranskog srebra sa ukrasima od pravog ametista i topaza veličine masline koje se izrađuju samo po narudžbi ili španjolsku šunku u kutiji od prave kože za 2.800 funti ( nevjerojatnih 30.000 kuna). Ali zato je divlji brancin tek pedesetak posto skuplji od onog na našim ribarnicama, a mortadelu će vam naplatiti 200 kuna kilogram, jednako kao Sicilijanci na nedavnom sajmu njihovih suhomesnatih proizvoda, sira, maslina i slastica na zagrebačkom Europskom trgu. Čuveni plavi sir Stilton košta jednako (400 kuna kilogram) kao u nedavno zatvorenoj trgovini francuskog, talijanskog i engleskog sira prekoputa našega Dolca. U današnjoj globaliziranoj ponudi, neke stvari ne mogu ostati ekskluziva jedne luksuzne kuće, pa je u svim harrodsovim izlozima ovih dana bio izložen samo i jedino samsungov Galaxy S6, istodobno kada se novo tehnološko čudo reklamira i na plakatima zagrebačkih ulica.

Što to ima London, a nema jedan Pariz ili Rim? Pariz je godinama gradio imidž grada ljubavi, mode, sofisticirane hrane i finog vina, a Rim privlačio fontanama, arenom i 'slatkim životom'. I Pariz i Rim imaju fenomenalne muzeje i fantastičnu arhitekturu, ali to očito nije dovoljno za biti broj jedan, naročito ne za Rim koji se na popisu stotinu najposjećenijih gradova Euromonitora International našao tek na 14. mjestu. Dakako, London ima monarhiju, živu monarhiju, živu bajku o kraljici i njezinim draguljima, prinčevima i princezama, tragičnoj 'kraljici srca', dinastijama, tradiciji, dvorcima i smjenama počasnih straža ispred Buckinghamske palače. A turisti obožavaju bajke.

Kada sam prošle subote posjetila Windsor, na glavnoj kuli je vijorila kraljičina zastava, znak da je Elizabeta II u dvorcu. Tu je stigla da u miru proslavi 89. rođendan, a onaj službeni, za narod, slijedi početkom lipnja zbog boljih, inače hirovitih britanskih vremenskih prilika. Stigavši tako u devedesetu, Kraljica je navodno ipak spremna predati krunu nasljedniku. Kojemu – ne zna se. Možda sinu Charlesu, možda popularnijem unuku Williamu. U svakom slučaju, Britanci ne pomišljaju na ukidanje monarhije, jer bi time izgubili svoj identitet, ali i najvažniji turistički brend.