O padu turskog Air Tractora iznad Senja, pri čemu je poginuo pilot, oglasio se i stručnjak za zrakoplovstvo Doris Novak. Istaknuo je dva faktora koja su mogla kumovati ovoj tragediji
U padu turskog Air Tractora u okolici Krivog Puta, mjesta iznad Senja poginuo je pilot. Preliminarnom istragom domaće Agencije za sigurnost prometa utvrđeno je kako su piloti dvaju zrakoplova letjeli po lošem vremenu te su se vraćali u zračnu luku na Krku iz smjera Zagreba gdje su trebali ostaviti zrakoplove na održavanju.
Stvarne uzroke pada zajednički će istraživati hrvatske i turske institucije. Što je dovelo do pada inače vrlo pouzdanog zrakoplova koji se koristi za tretiranje usjeva i gašenje požara, bit će poznato za nekoliko mjeseci, možda i godinu dana.
Doris Novak sa Zavoda za aeronautiku na Fakultetu prometnih znanosti naglasio je da gusta magla stvara velike probleme u letenju.
"Pilot procjenjuje može li se let započeti, nastaviti i sigurno sletjeti", rekao je Novak za HRT dodajući da postoje protokoli za povratak na bazni ili alternativne aerodrome u slučaju da se let ne može nastaviti.
Osjećaj iluzije
No, istaknuo je da se u slučaju magle trebaju izbjegavati letovi temeljeni na vizualnom letenju. "Dakle potrebno je imati aktualnu meteorološku situaciju i podatke da bi se moglo letjeti. Ako se ne može sletjeti onda postoji protokol po kojemu se nastavlja dalje", dodao je Novak.
Nisu rijetke situacije da piloti izgube orijentaciju kad prelaze s vizualnog na instrumentalno letenje. Tad se javlja osjećaj iluzije, odnosno piloti imaju osjećaj da se nalaze na drugoj visini ili položaju, nego što zaista jesu.
"Ima osjećaj da je u nagibu pa će ispravljati nagib, a zapravo leti horizontalno i dovede sam sebe, odnosno zrakoplov, u nepravilni položaj. Različiti su čimbenici, ali pojava iluzija koja je imala za posljedicu nesreću zrakoplova je nažalost poznata u svijetu zrakoplovstva", dodao je.
Pogreške nisu dozvoljene
U slučaju gubitka komunikacije, u avionu se nalazi uređaj koji kontroli leta daje podatke o visini i identifikacijskom broju zrakoplova. Kontrola leta u tim situacijama ima protokole po kojima postupa, kao i u slučaju kad avion nestane s radara.
Novak je istaknuo da to nužno ne znači da se dogodila nesreća, već da je sletio na alternativni aerodrom ili neko drugo mjesto. Istaknuo je da su Air Tractori sigurni avioni ako su pregledani, certificirani i ako s njima upravlja školovana osoba.
"Hrvatska koristi zrakoplove Fireboss u protupožarnoj eskadrili, 855. eskadrili 93. krila Hrvatskog ratnog zrakoplova za gašenje požara. Ti zrakoplovi su se pokazali kao vrlo učinkoviti. Međutim, u uvjetima kada je temperatura zraka ljeti visoka, dolazi do toga da se samim zrakoplovima degradiraju performanse, dakle mogućnost penjanja, zaokreta itd. Fireboss kada uzima vodu može postati tri tone teži. U tim uvjetima piloti funkcioniraju u vrlo uskoj margini gdje zapravo svaka pogreška nije dozvoljena", zaključio je Novak.