međunarodni dan prava djece

Istraživanje: Djeca u osnovnim i srednjim školama rijetko odlučuju o relevantnim temama

20.11.2018 u 15:04

Bionic
Reading

Djeca u osnovnim i srednjim školama rijetko sudjeluju u odlučivanju i davanju mišljenja o relevantnim temama, istaknuto je u utorak na predstavljanju rezultata istraživanja 'Participacija djece u sustavu odgoja i obrazovanja' u Etnografskom muzeju, u kojem se povodom Međunarodnog dana prava djeteta održava i izložba dječjih ilustracija na temu zajamčenih prava

Istraživanje o participaciji djece u sustavu obrazovanja proveli su na poticaj Ureda Pravobraniteljice za djecu, stručnjaci s Edukacijsko-rehabilitacijskog fakulteta i Odsjeka za pedagogiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu. Riječ o najvećem takvom istraživanju do sada koje je obuhvatilo 2720 učenika te 461 nastavnika i stručnih suradnika iz cijele Hrvatske.

Znanstvena voditeljica Ivana Jeđud Borić rekla je na konferenciji za medije kako je istraživanje ukazalo na procesne i sadržajne nedostatke poticanja participacije u obrazovnim ustanovama u Hrvatskoj. Naglasila je kako je potrebno razvijati participativne metode rada s djecom i njegovati uvažavanje djece kao ravnopravnih dionika u postupcima odlučivanja, s obzirom da je pravo djece na participaciju, odnosno sudjelovanje, njihovo temeljno pravo.

Opisujući rezultate istraživanja, čiji je cilj bio istražiti perspektive učenika i nastavnika o participaciji djece, Jeđud Borić je rekla kako se pokazalo da djeca ne iskazuju interes za sudjelovanje u formalnim tijelima koja im omogućuju participaciju jer 'smatraju da je mogućnost utjecaja nikakva'. Dodala je i kako djeca u osnovnim i srednjim školama rijetko sudjeluju u odlučivanju i davanju mišljenja o relevantnim temama.

'To se posebno odnosi na rad Vijeća učenika, čije je postojanje propisano zakonom', kaže Jeđud Borić i dodaje kako djeca u mnogo većoj mjeri sudjeluju u neformalnim oblicima participacije. 

Istraživanje je pokazalo da je dobar odnos odraslih i učenika, koji je ključan čimbenik u poticanju sudjelovanja, često zanemaren drugim ishodima obrazovanja te da u školama nedostaje odraslih koji bi djeci mogli biti primjer participacije.

Međunarodni dan prava djece 

Pravobraniteljica za djecu, Helenca Pirnat Dragičević kazala je da će rezultati istraživanja poslužiti izradi novih prijedloga za izgradnju obrazovnog sustava 'u kojem će djeca moći potpuno ostvariti svoje pravo na sudjelovanje'.

U povodu obilježavanja Međunarodnog dana prava djeteta, Pirnat Dragičević je predstavila izložbu likovnih radova 'Poznajem i poštujem dječja prava: razmišljam, govorim, sudjelujem', koja se u 19 sati otvara u Etnografskom muzeju.

'Izložba je završetak projekta suradnje sa srednjim umjetničkim školama, kojemu je cilj bio zainteresirati učenike za pitanja dječjih prava te ih upoznati s Konvencijom o pravima djeteta', rekla je Pirnat Dragičević.

Autori radova su učenici Škole primijenjene umjetnosti i dizajna u Zagrebu, Škole likovnih umjetnosti u Splitu, Škole za primijenjenu umjetnost u Rijeci i Škole za umjetnost, dizajn, grafiku i odjeću Zabok, koji su ilustrirali svako od prava zajamčenih konvencijom. 

Pravobraniteljica je istaknula važnost Konvencije o pravima djeteta, koju su Ujedinjeni narodi donijeli 20. studenoga 1989. godine, što se od tada obilježava kao Međunarodni dan prava djeteta.

Konvencija je, kaže Pirnat Dragičević, omogućila zakonsko utemeljenje prava djece na život uz roditelje i roditeljsku skrb, na obrazovanje, zdravlje, socijalnu skrb, zaštitu od svake vrste zlostavljanja i iskorištavanja te pravo na izražavanje mišljenja i sudjelovanje u odlučivanju o pitanjima koja se odnose na njih.

Podsjetila je da je na isti datum 2003. godine kao nezavisno tijelo osnovan ured Pravobranitelja za djecu, koji od tada radi na poboljšanju prava djeteta u Hrvatskoj te je danas prisutan u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu.