CARPOOLING

Hrvate manjak novca uči kako racionalnije putovati

27.06.2015 u 07:00

Bionic
Reading

Carpooling, zajedničko putovanje skupine ljudi koji dijele troškove prijevoza, u Hrvatskoj je još uvijek relativno sporo razvija. No stiskanje kućnih budžeta ide na ruku tom rastućem trendu. Postoji već nekoliko portala koji nude usluge ponude ili potražnje prijevoza do određenih destinacija. 'Dijeljenje prijevoza nije novost Hrvatima, oni to itekako rade, a najčešće se snalaze preko grupa na Facebooku', kaže Antonija Bilić Arar iz tvrtke Blablacar, jedne od onih koji su se specijalizirali upravo za carpooling

Portal Blablacar prisutan je u 19 zemalja na tri kontinenta, ima više od 20 milijuna korisnika, a samo prošle godine postao je dostupan u Hrvatskoj, Srbiji i Rumunjskoj.

'Od ožujka je Hrvatska najbrže rastuća zemlja u regiji CEE što najviše pripisujemo činjenici da Blablacar ima aplikacije za Android i iOS, a prema svim statistikama hrvatsko je tržište među najmobilnijima, ne samo u regiji nego u cijeloj Europi', smatra Bilić Arar.

Žele smanjiti troškove

Ljudi se odlučuju na podjelu troškova najviše zbog trenutačne ekonomske situacije i previsokih cijena goriva.

'Činjenica jest, brojke to pokazuju, da su troškovi posjedovanja automobila te goriva i cestarina u Hrvatskoj gotovo na razini zapadnoeuropskih, a prosječni prihodi još su ispod onih zapadnoeuropskih, tako da je kod Hrvata dijeljenje prijevoza logičan i pragmatičan izbor. S druge strane u Francuskoj je dijeljenje prijevoza definirano zakonom kao dozvoljeno, a riječ ridesharing početkom 2015. uvrštena je u Oxford Dictionary, a Njemačka ima dugu tradiciju dijeljenja prijevoza još od sredine 20. stoljeća kad su postojale tzv. mitfahrenzentrale, fizička mjesta gdje su ljudi mogli nuditi i tražiti vozače ili suputnike', objašnjava Bilić Arar.

Ljudi su veoma zadovoljni uslugom koju nudi Blablacar, jer osim što uštede prilikom putovanja, imaju pozitivna iskustva sa svojim suputnicima i vozačima.

'Ljudi se na dijeljenje prijevoza prvi put uglavnom odlučuju zbog uštede, a nastavljaju ga koristiti zbog ugodnog iskustva i veće mobilnosti koju takvim načinom prijevoza dobivaju (putnici mogu uživati u udobnosti i brzini putovanja automobilom, a za djelić cijene te mogu putovati izvan voznih redova, a vozači dijele troškove putovanja pa tako mogu putovati više i češće)', kaže Bilić Arar.

Jednostavno korištenje

Blablacar danas je na vodećoj poziciji u dijeljenju prijevoza u Europi, ali i u Hrvatskoj, ujedno i portal na koji se možete registrirati isključivo na njegovim stranicama.

'Blablacar se uklapa u mantru koju svi digitalni biznisi moraju slijediti, a  to je da nude 'jednostavnost i sigurnost', servis je jednostavan za korištenje, a imamo više načina na koje osiguravamo da naši članovi dobro znaju s kime će se voziti (sav sadržaj objavljen na platformi pregledan je i odobren i najvažnije - vozači i putnici se međusobno ocjenjuju pa je lako saznati s kime se ugodno voziti. Također, tu je i naša usluga Samo dame koju osobito cijene žene koje se prvi put odlučuju na dijeljenje prijevoza. Jednostavno, kod registracije na Blablacar vozačice mogu izabrati da žele povesti samo putnice, a putnice mogu pretraživati prijevoz prema tom kriteriju, odnosno tražiti prijevoz koji nude samo žene', objašnjava Bilić Arar.
Postoje i portali koji svoju podjelu troškova prijevoza temelje na ekologiji.

'Timska vožnja regijski je portal za carpooling, u kojem su glavne smjernice ekologija i manji promet, smanjenje troškova te veća mobilnost građana. Osnovni je cilj Timske vožnje povezanost ljudi, ekologija, smanjeni troškovi i ono što ljudima para živce s dobrim razlogom: smanjenje svakodnevnih kolona vozila i velikih zastoja', objašnjava Krešimir Hercigonja iz Timske vožnje.

Najviše ga koriste mladi ljudi

Riječ je o portalu koji je još u početku svog razvitka pa se tako i broj korisnika postupno povećava. Postupak podjele troškova prijevoza relativno je jednostavan i siguran.

Carpooling za sada najviše koriste mlade osobe, osobito studenti. Do destinacije stignu brže i jeftinije nego što bi javnim prijevozom. A isplati se i vozaču, jer mu se drastično smanjuju troškovi putovanja. Recimo da osoba živi u Sisku i svaki dan se vozi na posao u Zagreb. Ako poveze sa sobom još nekoga s kim dijeli troškove, značajno ih umanji. Win – Win situacija za sve. Portal TimskaVoznja.com povezuje ponuđača vožnje s onima koje traže prijevoz. Na primjer, odlučite se da ćete ići u subotu u Poreč, a živite u Zagrebu. Odsurfate na portal Timskavoznja.com, potražite vožnju Zagreb - Poreč, kontaktirate ponuđača preko telefona ili maila (ili koji već kontakt ponuđač ostavi) i to je to', kaže Hercigonja.

Portal je besplatan, a ima i nešto što drugi portali koji nude iste usluge nemaju.
'Od drugih, sličnih stranica razlikujemo se po tome što ćemo u vrlo kratkom vremenu objaviti katalog ekovozila koja postaju sve popularnija u EU-u. Također ćemo objavljivati oglase ponuđača prijevoza na različite zračne luke, događanja, koncerte i slično te ostale sadržaje koji će donijeti koristi našim registriranim članovima. Timskavoznja.com regijski je portal koji će se širiti u zemlje regije', zaključuje Hercigonja.