SASTAVLJENE PREPORUKE

Evo kako će izgledati nastava u Srbiji: Školski sat 30 minuta, obavezne maske, učionica za izolaciju...

11.08.2020 u 14:59

Bionic
Reading

Srpski Krizni stožer sastavio je detaljne preporuke za siguran povratak učenika u škole. Najmlađi učenici pohađat će nastavu u školi, dok će za starije uzraste biti kombinacija izvođenja nastave u školi i online nastave, priopćila je zamjenica direktora Instituta Batut Darija Kisić-Tepavčević. U jednoj učionici moći će biti do 15 učenika koji će sjediti na udaljenosti od minimalno 1,5 metara, a školski sat bit će skraćen na 30 minuta

Srpski Blic donosi dio preporuka za roditelje i učenike, ali i zaposlene u školama.

  • Prije početka školske godine provest će se edukacija školskog osoblja o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školama. Prvi dan školske godine bit će posvećen predavanjima i raspravama o načinima i značaju prevencije. Edukativni materijali i snimke bit će postavljeni na internet stranice škola i na vidljivim mjestima u školskim prostorijama.
  • Učenici, nastavno i nenastavno školsko osoblje ne treba dolaziti u školu ukoliko imaju povišenu tjelesnu temperaturu i/ili simptome respiratorne infekcije. Roditelji trebaju svako jutro provjeriti temperaturu djeci pred polazak u školu. Ovo se odnosi i na nastavno i nenastavno školsko osoblje.

Fizička distanca

  • Fizička distanca je najmanje 1,5 metara. U učionicama treba najviše 15 učenika, na četiri m2 po djetetu i po jedno dijete u svakoj klupi.
  • Preporuča se da učenici ne mijenjaju učionice, odnosno da se nastava za jedan razred odvija u istoj učionici.
  • Potpuno obustaviti sve aktivnosti kod kojih je moguće pojačano stvaranje aerosola - nema kolektivnih sportova, a za individualne sportove (gimnastika i sl.) treba provjeriti uvjete (veličina dvorane, mogućnost prirodne ventilacije i sl.)
  • Nastavu tjelesnog odgoja organizirati na otvorenom kad god je to moguće i realizaciju nastavnog programa tako da se izbjegne bliski kontakt odnosno održi fizička distanca od najmanje dva metra. Ukoliko se sat organizira u dvorani, osigurati nastavni program koji će omogućiti održavanje fizičke distance. Ukoliko dvorana ima dva ulaza iskoristiti ih za podjelu učenika u grupe u cilju smanjenja gužve - Prije i poslije svakog sata neophodno je dezinficirati zajedničke predmete (sprave, lopte i sl.), očistiti/oprati i provjetriti dvoranu.
  • Savjetovati učenike da ne stvaraju gužvu u svlačionicama već da budu strpljivi i sačekaju svoj red prema instrukciji nastavnika tako da se osigura četiri m2 po učeniku.
  • Neposredno prije i poslije nastave i između školskih satova (mali i veliki odmor) u školi i dvorištu ne stvarati gužve.
  • Osobe koje dovode djecu u školu ne ulaze u školu već djecu prate do ulaza u školsku zgradu ili školskog dvorišta gdje djecu mlađeg uzrasta preuzima dežurni učitelj i obavezno nose zaštitnu masku tako da pokriva nos, usta i bradu.
  • Organizirati korištenje toaleta tako da u toalet ulazi onoliko djece koliko kabina ima, a da se ispred toaleta čeka u redu sa poštovanjem fizičke distance od najmanje jednog metra.
  • Bez priredbi u objektu i bez grupnih posjeta mjestima gdje se očekuje okupljanje većeg broja osoba (izleti i dr.)

Nošenje maski

  • Nastavno i nenastavno osoblje sve vreme boravka u školi treba nositi maske.
  • Masku učenik treba nositi pri ulasku u školu pa sve do dolaska do svoje klupe. Maska se obavezno koristi i prilikom odgovaranja i svakog razgovora, te prilikom bilo kojeg kretanja izvan klupe, prilikom odlaska na odmor ili toalet.
  • Preporuča se da učenici cijelo vrijeme boravka u školi nose masku, ali ona se može skinuti kada učenik sjedi u svojoj klupi i sluša nastavu.
  • Tijekom boravka u školi moguće je koristiti bilo koju masku (kirurška, epidemiološka ili platnena), ali na ispravan način tako da pokriva nos i usta.

Redovno pranje ruku

  • Кako? Higijenski ispravnom vodom za piće i sapunom u trajanju od najmanje 20 sekundi ili upotrebom dezinfekcijskog sredstva na bazi 70 posto alkohola. Takva dezinfekcija ruku ne može zamijeniti pranje ruku vodom i sapunom ukoliko su ruke vidno zaprljane.
  • Demonstracija i postavljanje plakata, kao podsjetnika o pravilnom pranju ruku, na svim mjestima gdje se ruke peru.
  • Кada? Obavezno nakon ulaska u školu, prije jela, poslije odlaska u toalet, prije spremanja hrane, nakon obavljanja respiratorne higijene (ispuhivanje nosa, kašljanja u maramicu itd.), poslije igre (npr. poslije velikog odmora, poslije sata tjelesnog odgoja) i maženja životinja, kada su vidno zaprljane, nakon izlaska iz škole i uvijek kada postoji potreba.
  • Gdje? Na svim ulazima u školu i na izlazu iz dvorane za tjelesni postaviti dezinfekcijska sredstva na bazi 70 posto alkohola (koristiti uz obavezni nadzor nastavnika/dežurnog nastavnika). Na svim uređajima za pranje ruku postaviti tekući sapun (npr. toaleti, učionice).

Prehrana u školi

Ukoliko škola organizira prehranu učenika, potrebno je:

  • Služiti obroke u kantini ili učionicama (samo ukoliko škola nema kantinu)
  • Sjediti za stolovima na udaljenosti od najmanje jednog, a poželjno dva metra, u svakom pravcu.
  • Prije jela obrisati alkoholom površine na kojima će se posluživati hrana.
  • Djeca trebaju oprati ruke prije jela.
  • Naglasiti djeci da međusobno ne dijele hranu i pribor.

Postupak sa onima koji imaju simptome

Ukoliko se simptomi pojave izvan škole javiti se u COVID ambulantu nadležnog doma zdravlja. Ne odlaziti u školu i istovremeno obavijestiti nadležnu osobu u školi. Dalje pratiti preporuke liječnika. Ukoliko se simptomi pojave u školi:

  • Osoblje škole: potrebno je da se osoba sa simptomima bolesti odmah javi u COVID ambulantu nadležnog doma zdravlja. Istovremeno nadležna osoba u školi koju određuje ravnatelj obaviještava nadležni institut/zavod za javno zdravstvo.

* Učenici: Pri svakoj sumnji na postojanje respiratorne infekcije učeniku odmah staviti masku i smjestiti ga u praznu učionicu/prostoriju određenu za izolaciju i obavijestiti roditelje i nadležni institut/zavod za javno zdravstvo. O učeniku u sobi za izolaciju do dolaska roditelja, potrebno je da brine jedna osoba koristeći masku i rukavice, a prostoriju nakon odlaska djeteta očistiti i dezinficirati.

Redovito čišćenje škole

  • Кako? Mehaničko čišćenje vodom i sapunom ili deterdžentom, trljanjem i struganjem, počevši od čistijih ka prljavijim površinama, krećući od onih postavljenih više ka nižim, završno sa podom i korištenjem čistih krpa (različite za različite površine i prostorije) i svježih rastvora sredstava kojima se čisti.
  • Postupak dezinfekcije određenog prostora ili ustanove (u ovom slučaju škole) podrazumijeva niz procedura u kojima se upotrebljavaju različite metode i dezinfekcijska sredstva, a koje obavljaju ovlaštene ustanove i stručne i obučene osobe onda kada za to postoji opravdana potreba, te se za te potrebe preporuča angažiranje ovlaštenih ustanova.
  • Rutinska dezinfekcija prostorija škole se ne preporučuje.
  • Dezinfekcija koju može obaviti školsko osoblje se odnosi samo na dezinfekciju zajedničkih predmeta koji se često dodiruju (školske klupe, stolovi u kantini, sportska oprema, kvake, ručke na prozorima, školski pribor – šestar, ravnalo) i to isključivo sredstvima na bazi 70 postotnog alkohola i nakon mehaničkog čišćenja vidljivo zaprljanih površina.
  • Rasprskavanje dezificijensa se ne preporučuje, već umakanje i natapanje tkanine. Pri korištenju dezinfekcijskih sredstava voditi računa o pravilnoj primjeni prema uputstvu proizvođača. Preporučuje se donošenje higijenskog plana čišćenja (tko čisti, kada, na kom katu, itd).
  • Kada? Obaviti čišćenje prije početka rada škole i svakodnevno, minimalno dvaput dnevno (nakon završetka prijepodnevne i poslijepodnevne smjene).
  • Što? Prostor, pribor i oprema u toaletima, učionicama, zbornicama, dvorani za tjelesni odgoj i školskim kuhinjama i kantinama (podovi, zidovi, vrata, i druge površine koje koristi veći broj osoba: školske klupe i stolovi, stolice, školski pribor – šestar, ravnalo, kvake, prekidače za svjetlo, ručke ormarića, slavine, WC školjke, vodokotlići, umivaonici, sportska oprema i sav ostali pribor).