Gradonačelnik Dubrovnika Mato Franković tijekom vikenda oštro se osvrnuo na 'izigravanje brojnih zakona i varanje države' u radu tvrtki agregatora i osoba koje obavljaju prijevoz taksijem te najavio da će kao saborski zastupnik pokrenuti inicijativu za hitnu izmjenu zakona
Između ostalog, Franković će predložiti da ubuduće jedna licenca vrijedi za jednu tvrtku i jedno vozilo, ali i da taksi vozila dobiju svoje posebne registracijske pločice s oznakom 'TX'.
Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković za tportal je rekao da mu se ovi prijedlozi 'čine dobri'.
U Dubrovniku je profunkcionirala zona posebnog prometnog režima u strogom centru grada, a gradonačelnik Franković tvrdi da je nakon toga počeo uviđati kako funkcioniraju 'agregatori'. Upravo nedavno, podsjetimo, objavljeno je da je jednoj takvoj tvrtki zbog više od 60 neovlaštenih ulazaka u spomenutu zonu izrečeno preko 80 tisuća eura globe, a odgovornoj osobi u toj tvrtki još 15.680 eura.
'Prolaskom kroz zonu posebnog prometnog režima jasno se može vidjeti kako putem agregatora auto taxi djelatnost obavljaju razne fizičke osobe koje nemaju apsolutno nikakve uvjete za obavljanje navedene djelatnosti. Isti koriste benefite agregatora i na takav način pružaju uslugu auto taxi djelatnosti. Time, pružajući navedenu uslugu, izigravaju se brojni zakonski i podzakonski akti. Ujedno, brojne porezne prijevare nerijetko se vežu za tvrtke agregatore otvorene preko noći kao j.d.o.o. i nakon par mjeseci iste se gase i otvaraju nove', objavio je Franković.
'Na području grada Dubrovnika najveći broj prekršaja u zoni posebnog prometnog režima radi agregator s područja Općine Konavle, čiji velik broj vozača vrši djelatnost auto taxi prijevoza, a da isti u prometnoj dozvoli nemaju registrirano vozilo za auto taxi prijevoz. Upravo zbog navedenog zatražio sam žuran izlazak svih inspekcijskih službi jer ovakvo ponašanje i varanje države, a isto se očito tolerira godinama, sve je samo ne normalno', dodao je dubrovački gradonačelnik, najavivši da će kao saborski zastupnik predložiti hitnu izmjenu Zakona o prijevozu u cestovnom prometu s ciljem da se jedna licenca veže za jedan gospodarski subjekt i jedno vozilo.
'Nadalje, predložit ću i izmjene vezane za registarske oznake auto taxi vozila tako da sva vozila registrirana za auto taxi prijevoz imaju tipizirane TX dozvole, čime će korisnici znati da se uistinu voze vozilom koje je registrirano za prijevoz putnika, dok je danas slučaj da na hrvatskim cestama imamo na tisuće vozila koja obavljaju auto taxi djelatnost putem agregatora, a nisu registrirana za obavljanje navedene gospodarske djelatnosti', zaključio je Franković.
Na prvi pogled - dobar prijedlog
'Podržat ćemo sve što doprinosi boljem funkcioniranju cijelog sustava prijevoza taksijem, a prijedlozi gradonačelnika Frankovića na prvi pogled čine mi se dobri, no tek treba vidjeti kako će oni biti uobličeni. Otvoreni smo za sve konkretne i korisne inicijative', kaže ministar Oleg Butković za tportal.
Zakon o prijevozu u cestovnom prometu radikalno je liberaliziran 2019. godine i kratkoročno je doveo do snižavanja cijena usluga, ali je rezultirao i neredom u brojnim segmentima, na što danas upozorava i Franković. Jedan od njih su famozne tvrtke agregatori - one koje formalno zapošljavaju vozače u ime velikih platformi poput Ubera, a serijski se osnivaju i gase da bi se izbjegavalo plaćanje obveza prema državi. Mnoge od njih nikada ne plate milijune eura različitih poreza i davanja pa predstavljaju nelojalnu konkurenciju, a 'regularni' taksisti žale se i na to da se Uber na hrvatskom tržištu ponaša predatorski - istiskuje konkurenciju da bi nakon njena nestanka nesmetano dizao cijene.
U Butkovićevu ministarstvu neslužbeno tvrde da nikomu ne pogoduju i da su za nadzor svih navedenih nepravilnosti oko agregatora nadležne druge službe, poput Državnog inspektorata i Porezne uprave.
Sam Zakon o prijevozu u cestovnom prometu nedavno je mijenjan, ali na način koji je dio javnosti ponovno protumačio kao moguće pogodovanje velikim platformama: naime uvedena je obaveza da taksi vozila koja rade s taksimetrom na sebi moraju imati natpise o maksimalnim cijenama vožnje, ali platformama poput Ubera maksimalna cijena nije propisana.
Na koncu, upravo lokalne vlasti iz gradova poput Dubrovnika ili Splita već godinama se žale da im je oduzeta mogućnost bilo kakvog reguliranja prijevoza taksijem na svome području, što je rezultiralo golemim pritiskom taksi vozila iz unutrašnjosti, prometnim kaosom, pa i obračunima. Nedavno smo pisali o jednoj od bizarnosti ovog zakona, otkrivenoj nakon inspekcijske akcije na ulicama Splita: tri tvrtke preko noći su podnijele tri zahtjeva za tri dozvole, na kojima se nalazi više od pet stotina taksija.
Gradska vlast te zahtjeve ne može odbiti, niti Split od ovoliko novih taksija ima ikakve koristi - dapače, od cijene dozvole gotovo da je skuplji papir na kojemu se ona tiska.