PUŠTEN PA ZABRANJEN

Aktivistički spot na rubu zakona

16.05.2013 u 13:12

Bionic
Reading

Nema šanse da grupa građana ili udruga u Hrvatskoj, bez vlastitog kandidata, pobroji afere neke lokalne vlasti, snimi o tome videospot i tijekom predizborne kampanje naruči i plati njegovo emitiranje na nekoj televiziji. Krene li TV emitirati, županijsko izborno povjerenstvo zabranit će spot, jer Zakon o lokalnim izborima takve reklame dopušta jedino sudionicima izbora, političarima. Udruga Za Osijek pokušala je to sa spotom 'Ako vam je dosta' i iskusila snagu jedne odredbe tog zakona

Bojan Bodražić, nezavisni gradski vijećnik u Osijeku, nezadovoljan je bio radom HDSSB-ove vlasti u gradu i Osječko-baranjskoj županiji pa je s članovima svoje udruge Za Osijek osmislio spot u kojem se pojavljuju političari te stranke, predsjednik stranke i župan Vladimir Šišljagić, gradonačelnik Krešimir Bubalo, saborski zastupnik Ivan Drmić i Josip Vrbošić. Vrtio se nekoliko dana na Osječkoj televiziji, ali ŽIP ga je prošli tjedan na prijavu HDSSB-a zabranio i ustvrdio da se OSTV 'direktno uključila u izbornu promidžbu', i to vlastitim proizvodom.

'Nigdje u spotu ne spominjemo nijednu stranku ni imena. Samo podsjećamo ljude na afere i pozivamo da izađu na izbore', rekao je Bodražić, čija se udruga Za Osijek inače bavi humanitarnim akcijama.

Mate Radeljić, direktor OSTV-a, žalio se na rješenje 12-članog županijskog izbornog povjerenstva, kojim predsjeda predsjednik Županijskog suda u Osijeku Anto Rašić, međutim i predsjednik DIP-a Branko Hrvatin potvrdio je ispravnost zabrane.

Radeljiću najviše smeta to što ŽIP s televizijom nije prodiskutirao tko je autor, a ustvrdio je da je spot napravljen u njegovoj kući: 'Mi ne znamo je li sadržaj spota koji je HDSSB dostavio identičan sadržaju koji mi emitiramo u programu. Dakle, oni su ga mogli premontirati, dodati neki sadržaj ili neki izbaciti', kazao je Radeljić.

Doduše, reklama je nedorečena, jer nema potpisa. Ali u ŽIP-u saznajemo da emitiranje ne bi spasio ni potpis. Sudac Anto Rašić kaže da je članak 38. stavak 2. Zakona o izborima jasan: 'lokalni mediji u svojim emisijama ili člancima u tiskovinama, a koji nisu vezani uz predstavljanje izbornih programa, ne smiju koristiti sadržaje koji bi se mogli tumačiti kao izborna promidžba'.

Kraće, ne mogu se udruge bez kandidata petljati u izbore.

Iako nema naziva HDSSB-a, nema veze, jer se zna da su političari na snimkama poznati članovi te stranke, a kako traje predizborna kampanja, uradak se tumači kao izborna promidžba, objašnjava Rašić.

'Isto tako bilo bi i u slučaju drugog autora, osim ako ima kandidata na izborima', rekao nam je Rašić.

Izvršni direktor GONG-a Dragan Zelić ocjenjuje da ovakvo zakonsko rješenje ima više prednosti nego mana. Reklama udruge ili bilo koga drugoga, koja kritizira određenu političku opciju, ustvari je donacija suparničkom kandidatu. 'U protivnom političari bi mogli inicirati osnivanje udruga i podijeliti im novac da kritiziraju druge stranke ili ih hvale.'

Slučaj je sada zamrsio nezavisni kandidat za gradonačelnika Anto Đapić tako što je uzeo spot, premontirao ga u tri dijela s fokusom na Šišljagića, Drmića i Bubalo i opet od OSTV-a naručio redovito emitiranje, samo što je skinuo riječi 'bahatost', 'manipulacija', 'nepotizam', a dodao svoj potpis pa je uradak uskladio sa zakonom.

Đapić i Bodražić od ranije se znaju, jer su obojica bili u HSP-u. Razišli su se kada je Bodražić otišao u nezavisnu listu, ali očito su opet u kontaktu.

Do izbora 19. svibnja još će biti zanimljivih detalja, jer na dan izborne šutnje, u subotu, 18. svibnja na Trgu Slobode, osječki HNK organizira izvedbu povijesne opere 'Nikola Šubić Zrinjski' Ivana pl. Zajca. Budući da tu kuću financiraju osnivači Osječko-baranjska županija i Grad Osijek, pitanje je tko će od političara sjediti u prvom redu i pozdraviti okupljeno mnoštvo, koje nakon te priče o domoljublju i časti, ujutro objektivno treba prosuditi čije ime zaokružiti na listiću.