ASTRONOMIJA

Znanstvenici su uspjeli otkriti novu bizarnu vrstu umiruće galaksije

13.06.2019 u 10:52

Astronomi su uvjereni da će ovo otkriće promijeniti način na koji gledamo smrt galaksija

Astrofizičari sa Sveučilišta u Kanzasu otkrili su izuzetno rijetku vrstu galaksije koja bi, prema njihovim riječima, mogla fundamentalno promijeniti naše razumijevanje načina na koji galaksije umiru. Tijekom nedavnog okpljanja Američkog astronomskog društva, Allison Kirkpatrick je predstavila svoje otkriće - 'hladne kvazare' - nevjerojatno svjetlim umirućim galaksijama skrivenima u najudaljenijim kutcima svemira.

Što su to kvazari?

Podsjetimo, kvazari su u svojoj osnovi supermasivne crne rupe okružene velikom količinom plina i prašine te emitiraju svjetlost koja je intenzivnija od one koju ispušta obična galaksija. Oni nastaju kada se dvije galaksije i njihove crne rupe sudare. Primjera radi, naša galaksija sudarit će se sa susjednom galaksijom Andromeda. Ovaj događaj desit će se za nekoliko milijardi godinate će predstavljati kraj naših galaksija i nastanak novog kvazara.

S vremenom, plin i prašina počet će padati u središte kvazara te će biti izbačeni u svemir. Astronomi pretpostalvjaju da je upravo taj trenutak kraj života galaksije - trenutak kada više ne može stvarati nove zvijezde te postaje 'pasivna', no Kirkpatrick i njezin tim otkrili su da dio tih 'hladnih kvazara' i dalje stvara nove zvijezde, prenosi Cnet.

Kako su ih otkrili?

Astronomi su osvjetlili dio neba koristeći rendgenske i infracrvene teleskope te pronašli 22 kvazara na udaljenosti između 6 i 12 milijardi svjetlosnih godina koji, prema svemu sudeći, šalju neobična očitanja. Premda su izgledali kao da su na kraju svojeg životnog ciklusa, oni su i dalje ispuštali blještavo infracrveno svjetlo te su bili okruženi hrpom prašine i hladnog plina.

Kirkpatrick je za vrijeme presice predstavila zanimljivu vizualizaciju hladnog kvazara - on izgleda kao donut u čijoj je sredini mrtva zona gdje je kvazar doslovno izvio tvar prema vanjskom dijelu galaksije, dok se na vanjskom rubu vidi područje u kojem se i dalje formiraju zvijezde.

taschenovo novo remek djelo

Pogledajte najljepše fotografije iz NASA-inih arhiva: 60 godina u svemiru

Važan trenutak za astronome

'Ove galaksije su rijetke zato jer se nalaze u tranzicijskoj fazi' rekla je Kirkpatrick. 'Uhvatili smo ih u trenutku prije što su prestale stvarati zvijezde - u vrlo kratkom vremenskom razdoblju'.

Kroz galaksiju se kreću vrlo moćni vjetrovi koji bi tvar razgrtali oko 10 milijuna godina, što je jako kratko razdoblje na galaktičkoj skali. Ovakvi hladni kvazari su, upravo zato, vrlo rijetke pojave, a njihovo otkriće samo je mali i vrlo važan korak u pronalaženja odgovora o odrastanju, životu i smrti galaksija.

Hoće li se ovo desiti i našoj galaksiji? Kirkpatrick vjeruje da hoće, makar smatra da ćemo za 3 ili 4 milijarde godina (kada se to desi) imati malo većih problema poput brzoširućeg sunca koje će progutati Zemlju.