Steamy wonders

U STEAM-u i dalje nema dovoljno žena. Kako se boriti protiv lažnih osjećaja nekompetentnosti i stereotipa o 'muškim' zanimanjima?

28.09.2022 u 22:16

Bionic
Reading

STEAM (znanost, tehnologija, inženjerstvo, umjetnost i matematika) područja u modernim društvima ostvaruju najprofitabilnije gospodarske rezultate, na što je i na primjeru Hrvatske nedavno ukazalo predstavljeno istraživanje Klastera hrvatskih proizvođača računalnih igara. Međutim ti sektori dijele i zajednički problem – problem rodne neravnopravnosti. Pokazuju to, među ostalim, izvješća Europske komisije She Figures, a koja se na razini Europske unije provode svake tri godine

U posljednjoj analizi iz 2021. istaknuto je da je broj žena u odnosu na muškarce prešao 50 posto na preddiplomskoj i diplomskoj razini, ali i dalje postoje razlike u odabiru studijskih područja. Zabilježeno je tek 22 posto žena na doktorskim studijima u području informacijskih i komunikacijskih tehnologija, samo trećina žena u području istraživanja, a tek 26 posto njih u ulozi redovnih profesora.

Brojni su čimbenici koji pridonose nedovoljnoj zastupljenosti žena u STEAM sektorima. Nemogućnost prepoznavanja vlastitih potencijala, lažan osjećaj nekompetentnosti za pojedine teme ili stereotipi da se radi o 'muškim' zanimanjima, koje možemo prepoznati u društvu, samo su neke od prepreka koje ističe Paulina Polak, voditeljica aktivnosti Callidusa – Ustanove za obrazovanje odraslih.

Kako bi se odgovorilo na te izazove, Callidus – Ustanova za obrazovanje odraslih je, preuzevši ulogu nositelja projekta Steamy Wonders programa Erasmus+, sudjelovala u razvoju materijala za poticanje djevojaka u srednjim školama na visoko obrazovanje i, u konačnici, profesionalne karijere u STEAM-u. 'Europska unija i važni akteri u obrazovnim sustavima zemalja članica, poput Callidusa, trude se inicijativama kao što je projekt Steamy Wonders promicati rodnu ravnopravnost u STEAM-u', ističe Polak.

Projekti Callidusa

Glavni alat komunikacije bile su interaktivne infografike posvećene svakom pojedinom STEAM području, u sklopu kojih se nalazi QR kod koji treba skenirati i tako pristupiti sadržaju za samoučenje. Poveznica dalje vodi na interaktivne sadržaje, poput kviza ili online room escapea, a oni služe tome da bi ukazali koje je od STEAM područja primjerenije za polaznike u odnosu na njihove osobne karakteristike. Razvili su i priručnik za osposobljavanje edukatora.

'Materijali nastali u sklopu projekta odličan su način popularizacije STEAM-a i otvaranje tema unutar školskog sustava o usmjeravanju svih učenika, a posebice djevojaka, prema visokom obrazovanju u ovim područjima. S obzirom na to da mi se putem društvenih mreža pratitelji često obraćaju s pitanjima vezanim za upis na fakultet ili me pitaju zašto sam se odlučila baš za biologiju, očito je da postoji potreba za otvaranjem diskursa na ovu temu', ističe Iva Čupić, članica Hrvatskog biospeleološkog društva (HBSD) koja je u slobodno vrijeme posvećena i društvenim mrežama, na kojima je poznata po profilu Samsa Critters, na kojem često promovira svoje zanimanje.

Vrlo važnu, ako ne i presudnu ulogu, imaju edukatori koji u formativnim godinama svih učenika predstavljaju svojevrsne uzore. Stoga je, ističe Polak, vrlo važno imati nekoga tko će prepoznati vrijednost i potencijal te posvetiti više svog vremena učeniku koji želi raditi na svojim vještinama. 'Zato smo i razvili priručnik za edukatore kako bismo im što više olakšali taj proces. Naravno, važna je uloga i roditelja, ali i cijele zajednice koja će podržati sve zainteresirane za razvoj u STEAM-u, posebice djevojke', naglašava Polak.

Materijali u ovogodišnjim kurikulumu pojedinih srednjih škola

Važnost posvećenosti edukatora i cjelokupnog obrazovnog sustava potvrđuje i iskustvo Vali Žagar, IT stručnjakinje koja svoju karijeru gradi u CROZ-u. 'Svoj uspjeh, između ostalog, dugujem profesorici matematike. Naime ona je prepoznala moj potencijal, motivaciju i želju te mi je dodatnim satima pripreme pomogla prilikom upisa na Fakultet elektrotehnike i računarstva (FER). Opću gimnaziju pohađala sam u Čabru i bojala sam se da neću moći parirati kolegama iz matematičkih i tehničkih gimnazija u većim gradovima. Međutim uz profesoricu, koja je nerijetko žrtvovala svoje slobodno vrijeme kako bi sa mnom rješavala matematičke zadatke, bez ikakvih problema upisala sam i završila FER', otkrila je Žagar.

Tijekom razvoja projekta Steamy Wonders interes su pokazale udruge koje se bave sličnim temama, poput udruge Penkala, koja je pokrenula projekt Znanost u prolazu, Bioteke ili udruge Programerko, s kojima će nastaviti razvijati suradnju i jačati poruku o važnosti uključenja žena u STEAM područja. 'Posebno nas veseli to što su i pojedine srednje škole odlučile uvrstiti te materijale u ovogodišnje kurikulume. Početak je školske godine i iznimno bi nas veselilo da se i drugi zainteresirani profesori jave Callidusu kako bismo ih uputili u mogućnosti koje nudi projekt', poziva Polak.

Obrazovanjem do održivosti

Završila je tek prva faza projekta Steamy Wonders, a uz njega provode društveno odgovoran projekt i aktivnosti pod nazivom 'O2 – obrazovanjem do održivosti'.

'Trudit ćemo se da materijale i dalje nastave koristiti ciljne skupine, odnosno učenice u srednjim školama i njihovi profesori. Cilj našeg društveno odgovornog projekta O2 jest da putem istoimene platforme, dostupne na našoj mrežnoj stranici, potpuno besplatno podijelimo sa svim građanima željnima znanja materijale nastale u sklopu projekata na kojima radimo. Dodatnim aktivnostima utječemo i na to da nakon prve faze projekata oni ne ostanu mrtvo slovo na papiru, već i dalje žive kroz naš rad i razvijanje suradnje s drugim akterima koji svojim radom mogu pridonijeti pozitivnim promjenama', ističe.

Usmjerit će se na zelene i digitalne vještine

Callidus u svojoj ponudi obrazovnih programa nudi između ostalog programe iz STEAM područja u sklopu 3D Akademije, osnovane u suradnji s klasterom 3D tehnologija, 3D Grupom. '3D Akademija jedinstven je program u Hrvatskoj jer omogućava stjecanje znanja o osnovama fotogrametrije, svim potrebnim alatima i materijalima, naprednim metodama 3D skeniranja, obradi digitaliziranih rezultata i 3D modeliranju u CAD alatima. Sva su to znanja potrebna i tražena na današnjem tržištu rada, a koja će u budućnosti biti neophodna', ističe Polak.

Zanimanje građana za program 3D Akademije je velik, a predavanja vode stručni predavači uz osiguran softver, alate i materijale. Znanja koja se stječu pohađanjem programa posebno su zanimljiva i korisna stručnjacima koji se bave razvojem koncepata ili proizvodnjom u svim područjima tehnike, dizajna i arhitekture.

'Dodatno, u sljedećem razdoblju od tri godine, odlučili smo razvijati kvalifikacije za građane usmjerene na zelene i digitalne vještine, a koje će biti dostupne online, tako da će pohađanje biti dostupno svima na teritoriju Hrvatske. Jedna od budućih kvalifikacija dostupnih online bit će usmjerena i na 3D tehnologije', najavljuje Polak.