znanstvenici zatečeni

Opet iznenađenje! Površina asteroida Bennu nije onakva kakvu smo očekivali

08.07.2022 u 14:59

Svemirska letjelica OSIRIX-REx američke svemirske agencija NASA prikupila je uzorak prašine i kamenja s asteroida Bennu u listopadu 2020. godine. Znanstvenici su analizom prikupljenih podataka otkrili zapanjujuću činjenicu: ta bi letjelica 'potonula' da nisu aktivirani potisnici pomoću kojih se izvukla. Ispostavilo se naime da je površina takvih asteroida prilično 'mekana'. Čestice koje čine Bennuovu površinu toliko su lagano povezane jedna na drugu da kada bi čovjek stao na asteroid, osjetio bi minimalan otpor

Prva je to letjelica koja je kružila oko asteroida, a sada su znanstvenici izvijestili da su na površini našli 'puno praznog prostora'. I dosad je Bennu djelovao nepredvidljivo.

Najnovija otkrića o njegovoj površini objavljena su 7. srpnja u par radova u časopisima Science i Science Advances, koje vodi Dante Lauretta, glavni istraživač OSIRIS-REx sa sjedištem na Sveučilištu Arizona, Tucson i Walsh. Kad je u prosincu 2018. NASA-ina letjelica stigla u Bennu, tim OSIRIS-REx-a pronašao je površinu posutu stijenama umjesto glatke, pješčane plaže koju su očekivali na temelju promatranja teleskopom sa Zemlje i iz svemira. Znanstvenici su također otkrili da je Bennu izbacivao čestice stijena u svemir, izvijestila je NASA.

'Naša očekivanja o površini asteroida bila su potpuno pogrešna', rekao je Lauretta. Da Bennu nije ono što se činio potvrdile su fotografije površine asteroida iz velike blizine koje je OSIRIS-REx tim poslao na Zemlju.

'Ono što smo vidjeli bio je ogroman zid krhotina koji je zračio iz mjesta uzorkovanja', rekao je Lauretta. Znanstvenici su ostali zatečeni količinom kamenčića razbacanih uokolo, s obzirom na to koliko je svemirska letjelica nježno dodirivala površinu. Još je bizarnije bilo to što je letjelica ostavila krater širok osam metara. Tim misije odlučio je poslati svemirsku letjelicu natrag kako bi snimio više fotografija Bennuove površine, 'kako bi vidjeli koliki su nered napravili'.

Proveli stotine računalnih simulacija

Znanstvenici su analizirali količinu krhotina vidljivih na slikama prije i poslije mjesta uzorkovanja, nazvanog 'Slavuj'. Također su pogledali podatke o ubrzanju prikupljene tijekom dodira svemirske letjelice. Ovi su podaci otkrili da je, kada je OSIRIS-REx dotaknuo asteroid, doživio vrlo malu količinu otpora. U trenutku kada su aktivirali potisnike da napuste površinu, još su bili uronjeni u asteroid.

ISTRAŽIVANJE SVEMIRA

Svemir ne prestaje fascinirati: Pogledajte nevjerojatne prizore snimljene zadnjih dana

Istraživački tim proveo je su stotine računalnih simulacija kako bi zaključili Bennuovu gustoću i koheziju na temelju slika svemirskih letjelica i informacija o ubrzanju. Inženjeri su mijenjali svojstva površinske kohezije u svakoj simulaciji dok nisu pronašli onu koja je odgovarala podacima iz stvarnog života. Te precizne informacije o Bennuovoj površini mogu pomoći znanstvenicima u boljem tumačenju daljinskih promatranja drugih asteroida. To bi moglo biti korisno u budućim misijama, ali i za razvoj metoda zaštite Zemlje od mogućih sudara asteroida.

Moguće je da bi se asteroidi poput Bennua, koji se jedva drže zajedno gravitacijom ili elektrostatičkom silom, mogli raspasti u Zemljinoj atmosferi. Upravo zato mogu predstavljati drugačiju vrstu opasnosti od čvrstih asteroida.

'Mislim da smo još uvijek na početku razumijevanja što su ta tijela, jer se ponašaju na vrlo kontraintuitivan način', rekao je Patrick Michel, znanstvenik OSIRIS-REx i direktor istraživanja u Centre National de la Recherche Scientifique u Nici.