PUT NA CRVENI PLANET

Najnovija mapa Marsa otkriva kamo bi mogli ići prvi astronauti

31.10.2023 u 08:23

Zona slijetanja mora imati dokaz prisutnosti leda i biti čim bliža ekvatoru

Projekt smještanja podzemnog vodenog leda na kartu (SWIM) koji financira NASA objavio je svoju četvrtu i najnoviju mapu na kojoj se vide mjesta na kojima se na Marsu nalaze podzemne vode, piše Space. Dužnosnici NASA-e navode da će ova karta pomoći pri planiranju prvih ljudskih misija na Crveni planet.

Od 2017. SWIM, pod vodstvom Planetary Science Institutea i upravom NASA-inog Laboratorija za mlazni pogon, sakuplja informacije iz više NASA-inih misija na Mars ne bi li skrojio mapu na kojoj se vidi vjerojatnost prisustva vode pod određenim dijelom Marsa, piše Space.

Za svoju posljednju kartu znanstvenici su se oslonili na podatke s Context Camera (CTX) i High Resolution Imaging Experimenta (HIRISE), koji oko Marsa kruže na orbiteru Mars Reconnaissance.

Instrumenti mogu prepoznati male udarne kratere za koje se očekuje da su otpuhali površinu Marsa kako bi otkrili 'led', ili takozvani 'poligonalni teren', gdje se led topi i ponovno smrzava tijekom godišnjih doba, a koje urezuju pukotine u tlu.

Informacija o točnom položaju ledene vode na Marsu ključna je za planiranje bilo koje misije s posadom. Astronautima je, dakle, cilj pronaći vodu u obliku ledene informacije - to će im, naime, dati vrijedan izvor vode, što znači da ne moraju puno toga nositi sa Zemlje.

To bi moglo značiti da je najbolja zona za slijetanje blizu Marsovih polova. No cilj nije ni spustiti astronaute tamo gdje je previše hladno - ako je prehladno, posada će morati potrošiti dodatne količine dragocjene energije kako bi se ugrijala.

'Ako šaljete ljude na Mars, želite ih dovesti čim bliže ekvatoru', rekao je Sydney Do, voditelj projekta SWIM-a. Idealno mjesto, dakle, bilo bi mjesto sa što nižom zemljopisnom širinom koje još uvijek sadrži dostupan led. Tu u igru ulaze najnovije karte Marsa. Znanstvenici također vjeruju da karte poput SWIM-a mogu koristiti kako bi bolje razumjeli zašto Mars ovako izgleda.

'Količina vodenog leda pronađena na mjestima diljem Marsovih srednjih geografskih širina nije ujednačena; čini se da neke regije imaju više od drugih, a nitko zapravo ne zna zašto', rekao je Nathaniel Putzig, suvoditelj SWIM-a. 'Najnovija karta SWIM-a mogla bi dovesti do novih hipoteza zašto se ove varijacije uopće pojavljuju.'