PREMA ZVIJEZDAMA

Ima supermoći: NASA-in teleskop James Webb pogledat će duboko kroz kozmičke oblake, a sve kako bi otkrio ovu tajnu

12.04.2022 u 10:09

Teleskop James Webb može progledati kroz guste kozmičke oblake te otkriti tajne nastanka zvijezda i mladih planeta

Svemirski teleskop James Webb trenutno se nalazi u fazi hlađenja, a cilj je priprema instrumenta za očitanje srednjih valnih duljina infracrvenog spektra spuštanjem na temperaturu manju od sedam kelvina, odnosno -266 Celzijevih stupnjeva. NASA za to vrijeme promatra ostale instrumente te osigurava da svi rade kako spada - od pozadine ogledala do ostalih mjernih sustava.

NASA je na službenim stranicama i Twitteru često dijelila objave o pripremama i kalibraciji najnaprednije promatračnice u povijesti, kao i prvim pogledima prema udaljenim svemirskim tijelima, uključujući galaksije iz najranije ere našeg svemira.

Jedna od nama bližih tema tiče se nastanka planeta i zvijezda, što će znanstvenici poput Klausa Pontoppidana, stručnjaka iz Instituta za svemirske teleskope, detaljno istražiti.

'Očekujemo da ćemo u prvoj godini rada uz pomoć teleskopa Webb otvoriti nova poglavlja u povijesti našeg podrijetla - formiranju zvijezda i planeta. Riječ je o proučavanju koje omogućuje povezivanje egzoplaneta i okružja u kojem su nastali. Webbovi instrumenti za infracrveni spektar mogu progledati kroz prašinu, otkriti očitanja topline mladih zvijezda i planeta te prisutnost važnih kemijskih komponenti poput vode i organske kemije', rekao je Pontoppidan.

Zahvaljujući infracrvenom svjetlu moći ćemo progledati kroz akreacijski oblak koji obavija mlade planete. Vrijeme potrebno za njihov nastavak relativno je kratko u kozmičkim razmjerima (100.000 godina), što znači da se oko njih u tom razdoblju i dalje nalazi oblak neprobojne prašine. Zahvaljujući instrumentima za infracrveni spektar moći ćemo progledati kroz taj oblak i pratiti planete tijekom prvih stadija razvoja - dok se sastavljaju od plina i prašine koje im je pružila njihova matična zvijezda.

Drugo interesantno područje bit će promatranje zvijezda. Divovski planeti i zvijezde slični su na početku - započinju život kao napuhane strukture koje se stišću s vremenom. Dok se mlade zvijezde postupno zagrijavaju, divovski se planeti hlade i izbacuju puno svjetla u infracrvenom spektru, što znači da ih James Webb može lako prepoznati i analizirati.

Svemirski teleskop James Webb Izvor: EPA / Autor: ESA/MANUEL PEDOUSSAUT HANDOUT

Konačno, infracrveni spektar idealan je za prepoznavanje vode i raznih organskih spojeva. Sva četiri Webbova instrumenta mogu prepoznati molekule pomoću spektroskopskih načina rada, pa tako i molekularni led prisutan u hladnim oblacima prije nastanka zvijezda. MIRI, recimo, može promatrati molekularni plin u blizini mladih zvijezda, gdje možemo pronaći kamenite, potencijalno naseljive svjetove.