pogled u daleku prošlost

Hubble fantastičnim mozaikom galaksija priprema teren za - Jamesa Webba

09.06.2022 u 06:53

Tehnološke nedostatke postojećeg hardvera znanstvenici su uspjeli kompenzirati zanimljivom i učinkovitom metodom snimanja koja, na oduševljenje astronoma, pomaže budućim korisnicima teleskopa James Webb

Najveća Hubbleova slika galaksija snimljenih u infracrvenom spektru pružila je priliku astronomima koji traže ciljeve za teleskop James Webb, piše Space.

Slika je rezultat projekta 3D-DASH, a snimljena je Hubbleovom kamerom širokog polja 3 (WFC3) uz pomoć dodatnih podataka koje je pružila Hubbleova napredna kamera za istraživanja.

Na slici je pokriveno 1.35 kvadradnih stupnjeva neba, što je ekvivalent oko šes Mjeseca te u kojoj se jasno vide tisuće galaksija. Cilj ove snimke je prepoznati galaksije vrijedne proučavanja te ih proslijediti znanstvenicima koji će ih snimati pomoću teleskopa James Webb i ostalih budućih teleskopa.

'Jako me zanimaju velike galaksije koje su nastale spajanjem drugih galaksija' kaže Lamiya Mowla, voditeljica projekta i astronomkinja na Instututu za astronomiju i astrofiziku Dunlap na sveučilštu u Totontu.

'Kako rastu njihove strukture i što potiče promjene njihovog oblika? Takvo je istraživanje dosta teško provoditi uz pomoć postojećih slika, što nas je motiviralo da dizajniramo veće istraživanje', pita se.

U normalnim bi okolnostima Hubbleu trebalo oko 2.000 sati snimanja za snimanje ovako velike snimke, no Mowlin tim razvio je novu tehniku pod imenom Drift and Shift (DASH), koja snima nekoliko slika i povezuje ih u jednu veću, slagajući slike osam puta veće od WFC3-ov uobičajenog vidnog polja (0.4 puta 0.4 stupnja). Nadalje, umjesto da snima jednu sliku po obilasku oko Zemlje, Hubble može snimiti osam slika koristeći DASH tehniku. Uz 1.256 zasebnih slika snimljenih WFC-om 3, timu je trebalo samo 250 sati promatranja za slaganje cijelog mozaika.

SVEMIR OKO NAS

[FOTO] Tajne koje ne prestaju fascinirati: Jeste li znali za ova neobična kozmička otkrića?

Velika većina galaksija na slici vidljive su mrlje infracrvenog svjetla. Najudaljenije se nalaze na oko 10 milijardi svjetlosnih godina, dok svjetlo koje stvaraju njihove zvjezdane jaslice postaje crveno zbog širenja svemira u valne duljine blizu infracrvenoj. Slike možete vidjeti bolje u ovom interaktivnom pregledu.

Za razliku od Hubblea, Webb će moći snimiti detaljnije slike ovih galaksija uz pomoć puno moćnijeg teleskopskog ogledala od 6.5 metara. Uz Webbove prve slike koje će izaći 12. srpnja, objava 3D-DASH-a stigla je u pravo vrijeme.