DOLCE & GABBANA

Talijanski modni dvojac na sceni je već punih 35 godina, njihove kreacije obožavaju i nose najljepše žene svijeta, unatoč njihovim skandaloznim istupima koje im javnost uporno oprašta

03.08.2020 u 06:36

Bionic
Reading

Jedan od najpopularnijih talijanskih modnih brendova, čijim kreacijama ne mogu odoljeti ni najpoznatije dame svijeta, što u privatnom životu, što na crvenom tepihu, na modnoj je sceni već desetljećima, no nije moda jedino zbog čega su punili novinske stupce. Dolce & Gabbana imaju poveću listu pogrešaka, koju im je javnost do sada opraštala, no do kad će sve to trajati?

Modni dvojac Dolce & Gabbana, Domenico Dolce i Stefano Gabbana, tijekom desetljeća postojanja na modnoj sceni napravili su i mnogobrojne pogreške, koje se nisu odnosile na krivo skrojene skupocjene haljine i odijela, već na javne istupe i bezobrazne komentare, te pokazali njima koliko daleko njihova bahatost može ići.

Posljednji u nizu istup, a o kojem se još uvijek raspravlja, bio je onaj vezan uz Stefana Gabbana koji je opleo po Kinezima, do sada jednim od najvjernijih kupaca ovog modnog brenda. Dogodilo se to u studenom 2018. godine, kada je uoči spektakularne modne revije koja se trebala održati u Šangaju modni dvojac objavio video na Weibu, najvećoj kineskoj društvenoj mreži, i na Instagramu, u kojem kineski model pokušava jesti tradicionalne talijanske specijalitete sa štapićima, uz kineskog naratora koji seksualno insinuira da je hrana 'prevelika za nju'.

Sporni video u manje od 24 sata maknut je s društvenih mreža nakon mnoštva komentara javnosti u kojima talijanski modni dvojac optužuju za rasizam. To se nikako nije svidjelo Gabbani, a njegove poslane poruke, s rasističkim ispadima, postale su viralne. Gabbana je u njima Kineze nazvao pogrdnim imenima, na što su oni uzvratili trganjem i paljenjem odjeće s potpisom Dolce & Gabbana, a otkazana je i revija.

No to nije bio ni prvi, a vjerujemo ni posljednji put da je modni dvojac doživio osudu javnosti. Bilo je tijekom godina tu svega, no prije negoli pobrojimo sve što su radili i izgovarali, prisjetimo se početka i nastanka ovog popularnog modnog brenda.

Sve je počelo 1985., kada su Dolce & Gabbana doživjeli veliki debi na modnoj sceni i sve do danas ostali su jedan od najutjecajnijih modnih brendova svih vremena, rame uz rame uz ostale talijanske dizajnere. Njihova strast i opsjednutost talijanskom kulturom vidljivi su u njihovom dizajnu koji je osvojio čitav svijet.

Domenico Dolce rođen je nedaleko od Palerma u obitelji koja se bavila prodajom odjeće i od najmanjih je nogu bio uključen u sve, učeći o modi, ali i onom najvažnijem - kako učiniti kupca sretnim.

S druge strane, Stefano Gabbana rođen je na sasvim drugoj strani Italije, nedaleko od Milana, a njegova je prva ljubav bila umjetnost te je studirao grafički dizajn. S vremenom je otkrio svoju strast - modu - i u potpunosti se okrenuo tome. Njihov prvi susret dogodio se kod jednog dizajnera, kojem su obojica pomagala, a ubrzo su počeli surađivati, izmjenjujući ideje i smišljajući kreacije. Nije prošlo dugo i etiketa Dolce & Gabbana lansirana je u modni svijet, a ubrzo su i predstavili svoju modnu viziju na Tjednu mode u Milanu 1985. godine.

Njihova prva kolekcija nazvana je ‘stvarna žena’ i zapravo je pravi odraz onoga što su željeli stvoriti i što ih godinama drži u tom modnom svijetu. No da ih primijete modni znalci, dogodilo se tek nakon četvrte kolekcije, inspirirane slikama talijanskih kina 40-ih godina prošlog stoljeća. Tijekom 90-ih doživjeli su nevjerojatni bum, otvorili prvi dućan u Japanu, počeli opskrbljivati američko tržište te su ubrzo otvorili i prvi showroom. Godine 1992. lansirali su i svoju prvu liniju parfema, ali i najavili mušku kolekciju.

No u orbitu popularnosti lansirala ih je suradnja s Madonnom početkom 2000-ih, kada su dobili i brojna priznanja i nagrade, među kojima i Men of the Year 2003. po izboru čuvenog časopisa GQ te kao najbolji internacionalni dizajneri na dodjeli Elle Style Awardsa 2004. godine. Fokus više nije bio samo na odjeći, već i na modnim dodacima, kozmetici… Ali paralelno sa slavom došli su skandali…

Prvi u nizu stigao je već u siječnju 2007., kada je britanska samoregulirajuća organizacija reklamne industrije, The Advertising Standards Authority, zabranila njihovu kampanju nakon više od 160 primljenih pritužbi zbog agresivnosti postignute prikazom noževa i krvavih rana nastalih od njih. A potom je zabranjena i reklama za kampanju proljeće/ljeto u kojoj nauljena žena leži na podu okružena polugolim muškarcima, a koju su mnogi doživjeli kao glorificiranje čina silovanja bandi, nakon čega su oglasi nestali iz talijanskih i španjolskih novina.

Već tri godine kasnije optuženi su za utaju poreza u visini od 200 milijuna eura, a u travnju 2014. za to su i optuženi i osuđeni na 20 mjeseci zatvora. Nakon što su uložili žalbu na kaznu provedeno je novo suđenje, nakon kojeg im je rečeno da nisu krivi.

U rujnu 2012. modeli su pistom hodali s naušnicama u kolonijalnom stilu sa slikama žena tamne boje kože, da bi u ožujku 2015. u intervjuu za talijanski magazin Panorama jasno i glasno rekli kako se protive ideji da homoseksualni parovi imaju djecu. ‘Protivimo se tome da homoseksualci posvajaju djecu. Jedina obitelj koja može postojati je ona tradicionalna’, rekli su dizajneri, a ubrzo im je stigao i prvi u nizu bojkota, na koji se odlučio Elton John, čija je seksualna orijentacija odavno poznata i koji sa suprugom Davidom Furnishem ima dvojicu sinova. Iako se Domenico Dolce kasnije ispričao zbog svega, javnost mu to nikada nije oprostila.

A onda su se u ožujku 2016. na njihovoj online stranici pojavile slave sandals (sandale za robove, op.a.), po cijeni od tri tisuće dolara, čije je ime odmah izazvalo brojne kontroverze, da bi već u lipnju 2017., kao odgovor dušobrižnicima, u prodaju pustili majice sa sloganom #BoycottDolceGabbana, po cijeni od 245 dolara.

U travnju 2018. poveo se razgovor o planovima za budućnost, no opet je otišlo sve nizbrdo izjavom kako ne žele japanske dizajnere da kreiraju za njih, da bi samo dva mjeseca kasnije Stefano Gabbana na Instagramu izvrijeđao pjevačicu Selenu Gomez nazivajući je ružnom.

  • +22
Domenico Dolce i Stefano Gabbana - Dolce & Gabanna Izvor: EPA / Autor: DANIEL DAL ZENNARO

To se nikako nije svidjelo stilistima bogatih i slavnih te su se odlučili na bojkot odjeće s potpisom slavnog talijanskog dvojca. U studenom 2018. dogodio se već gore spomenuti skandal na kineskom tržištu, nakon čega su neki od najvećih retailera u Kini maknuli njihove proizvode s polica dućana, ali i iz online ponude. Kao reakcija na sve, u siječnju i veljači 2019. Dolce & Gabbana doživjeli su pravi fijasko jer niti jedna slavna osoba nije željela odjenuti njihove kreacije za neke od najpoznatijih crvenih tepiha - od Oscara, preko Zlatnih globusa, pa sve do Grammyja - na kojima su prije bili itekako zastupljeni.

Tek koji mjesec kasnije celebrityji, predvođeni Katy Perry, odlučili su ponovno u svoje ormare uvrstiti njihove kreacije, a i modni časopisi iznova su ih birali za naslovne stranice. Angažman Lucije Di Rosi, koja je došla na čelo odnosa s javnošću, očito je napravio neke pomake.

U posljednje vrijeme imidž im je popravljen i gotovo nema slavne osobe s holivudske A liste koja ne nosi njihove haljine na crvenom tepihu. Blake Lively, Lupita Nyongo’o, Matthew McConaughey, Gwen Stefani i Jennifer Garner samo su neki u nizu, no ipak najbolji promotori su im zasigurno prva dama Amerike Melania Trump, kao i supruga britanskog prijestolonasljednika, princa Williama, Kate Middleton. Što će se događati u budućnosti, nitko ne zna, no malo je vjerojatno da će im javnost i dalje opraštati ukoliko se nastave takvi skandali.