Španjolska glazbena senzacija Rosalía objavila je svoj četvrti studijski album 'Lux', djelo koje je izazvalo globalnu pažnju, pa čak i pohvalu iz Vatikana
Rosalijin novi album 'Lux' izazvao je rijetku pojavu: kardinal koji otvoreno pohvaljuje pop zvijezdu zbog njezina razumijevanja duhovnosti i katoličke simbolike. Kardinal José Tolentino de Mendonça, prefekt Dikasterija za kulturu i obrazovanje u Vatikanu, istaknuo je kako Rosalíjino promišljanje duhovnosti odgovara dubokoj potrebi suvremene kulture za unutarnjim životom i vrednovanjem religijskog iskustva, aludirajući na to da 'Lux' govori o svijetu tako što govori o Bogu.
S obzirom na to da je Rosalía poznata po eksperimentalnom, žanrovski hibridnom pristupu španjolskom popu, očekivalo se nešto novo na 'Luxu'. No album, objavljen 7. studenoga, ispao je još zadivljujućiji – i još katoličkiji – nego što se pretpostavljalo, potvrđujući zaokret u poetici i glazbenoj dramaturgiji.
'Lux' je užitak: muzički i lirski raskošan, sofisticiran, ali vođen kristalno jasnom umjetničkom vizijom. Ta vizija, kako je naglasio kardinal, duboko je katolička: na 'Luxu' se božansko i ljudsko prepliću nerazdvojno, pa Rosalía o svijetu govori govoreći o Bogu – premještajući duhovno iz sfere estetike u središte narativa o ljudskom iskustvu.
Vizualno, naslovnica prikazuje Rosalíu u stiliziranom redovničkom habitu i velu; posve bijela, prekriženih ruku zarobljenih u tkanini koja djeluje poput steznika, evocira sputanost i predanost.
Duga je tradicija pop zvijezda, osobito izvođačica, koje posežu za katoličkom ikonografijom kako bi pojačale dramatski naboj i simboličku višeslojnost. No već pri prvom slušanju 'Lux' se pokazuje kao konceptualni album bez stvarnog presedana: Rosalía ne ostaje na razini vizualnog citata, nego gradi cjelinu gdje su zvuk, tekst i ikonografija teološki i emotivno umreženi.
Originalnost počinje zvukom: u svoj repertoar uvodi klasičnu glazbu snimajući s Londonskim simfonijskim orkestrom. Melankolija klavira, drama gudača i operetski zanos njezina glasa kad razlamlja fraze stapaju se u glazbu koja je istodobno suvremena i bezvremenska, odvajajući 'Lux' od njezinih prijašnjih elektroničkih i urbano-orijentiranih arhitektura.
Dodatnu posebnost donosi činjenica da 'Lux' obuhvaća stihove na 13 jezika. Umjetnica španjolskog i katalonskog podrijetla, s kubanskom notom, dvostruka je dobitnica Grammya za najbolji Latin Rock ili alternativni album i jedanaesterostruka laureatkinja Latin Grammyja; ovdje, uz španjolski, uključuje ukrajinski, njemački, latinski, katalonski i arapski, šireći semantičku paletu i duhovno-geografsku mapu albuma.
Rezultat te jezične i stilističke raznolikosti jest album koji traži strpljenje i aktivno čitanje. Onome tko ga dešifrira otvara se priča jednako intrigantna kao i sonični pejzaž: potraga za spasenjem u Bogu, fascinacija svetima i tradicijama te utjelovljenje izrazito ženskog, ali univerzalnog duhovnog habitusa.
Kardinal José Tolentino de Mendonça opisao ga je kao 'znak da suvremeni pop razumije duhovnost'.