TV KRITIKA ZRINKE PAVLIĆ

Emmy: nominacije, favoriti i prognoze

17.07.2011 u 08:00

Bionic
Reading

Nagrada Emmy sve je važnija i cjenjenija, ponajviše zbog toga što dramski i humoristični TV program u Americi već dulje vrijeme kreativnošću daleko nadmašuje istrošenu i bezidejnu mainstream holivudsku kinematografiju. Evo zato pregleda nominiranih u glavnim kategorijama, uz neke osobne favorite i nikad zahvalne, ali uvijek zabavne prognoze

Američka akademija za televizijsku umjetnost i znanost u petak je objavila nominacije za šezdeset treću nagradu Emmy i premda se 'televizijski Oscar' zasad još nije pretvorio u toliki medijski cirkus kao onaj 'pravi', Emmy zadnjih godina dobiva na značenju i sve glasnije odjekuje diljem svijeta, uglavnom zbog toga što su televizijske serije u Americi već gotovo čitavo desetljeće scenaristički, pa čak i glumački mnogo živahnije od mainstream holivudske kinematografije

Naravno, emmyjevci su te svoje narasle važnosti svjesni k'o srednjoškolska misica vlastite popularnosti među momcima i to onda proizvodi dobre, ali i loše efekte. Dobro je što TV ekipe konačno dobivaju zaslužena priznanja i što nitko više ne frkće nosom na njih, odmahujući rukom uz riječi: 'Ah, to je ipak samo televizija.' Loše je što televizijska akademija počinje sve više nalikovati onoj filmskoj, oskarovskoj, što u praksi znači da svake godine pri nominacijama podastiru dokaze o tome da se sastoje od konzervativaca i ziheraša koji ne bi prepoznali novu i originalnu ideju ni da ih ugrize za slušni aparat, ali zato jako vole po ramenu tapšati tvorce najbanalnije zabave za mase. Malo pretjerujem, naravno. Nađe se tu i podosta ugodnih iznenađenja, a nagrade katkad zbilja i završe u rukama najvećih careva, pa hajde.

Neke od nominiranih serija i glumaca poznate su i domaćoj publici, no neke se na domaćim televizijama očito neće pojaviti sve dok ih njihove matične kuće ne počnu dijeliti u sklopu humanitarne pomoći jer zbog permanentne recesije i povećane sklonosti otkupu treš sapunica za njih u domaćim TV budžetima jednostavno nema love. Evo zato pregleda serija i glumaca nominiranih u glavnim kategorijama za ovu prestižnu nagradu, uz izdvajanje osobnih favorita i (uvijek nezahvalnih) prognoza.

 

 

NAJBOLJA HUMORISTIČNA SERIJA

'Televizijska posla', 'Glee', 'Moderna obitelj', 'Parks and Recreation', 'Teorija velikog praska', 'U uredu'

Domaći gledatelji imali su se prilike upoznati sa svim serijama osim 'Parks and Recreation' i 'Moderne obitelji' (koja se, doduše, prikazivala na jednom od kabelskih kanala u ponudi domaćih distributera), no riječ je o dvije definitivno najbolje serije na popisu. 'Televizijska posla', serija koju je Nova TV svojedobno od gledatelja sakrivala u vampirski termin, već odavno nije ono što je nekad bila, 'Teorija velikog praska' u četvrtoj je sezoni od nekada superzabavne geekovske komedije degenerirala u ljigu i dosadu (jedino još Jim Parsons kao Sheldon koliko-toliko drži razinu), zadnja sezona serije 'U uredu' ne bi bila vrijedna spomena da nije bilo silne melodrame oko odlaska Stevea Carella, a 'Glee' uopće ne želim komentirati. To je mjuzikl za djecu koji nema što tražiti u ovoj kategoriji.

Moj je favorit 'Parks and Recreation', briljantno duhovita i pametna serija o službenicima gradskoga ureda za parkove i razonodu u jednome gradiću savezne američke države Indiane, u kojoj glavnu ulogu orne zamjenice predstojnika igra sjajna Amy Poehler iz 'Saturday Night Live', a uz bok joj stoji i hrpa drugih izvrsnih komičara, poput Nicka Offermanna u ulozi Rona Swansona, njezina šefa. Serija je snimljena u sličnome stilu kao i 'U uredu' (kvazidokumentaristički) i osim što se nadam da će dobiti Emmyja, nadam se da ćemo je uskoro vidjeti i na TV rasporedu neke od domaćih televizija.

 

'Parks and Recreation' i jedan od najurnebesnijih likova u seriji - Ron Swanson

 

Ne vjerujem, međutim, ni u jedno ni u drugo. Starim prdonjama iz Akademije uvrnut i politički nekorektan humor 'Parksa' sigurno baš ne sjeda na gastritis, no zato će gotovo sigurno nagraditi 'Modernu obitelj', seriju koja na sličan način (dakle, i opet kvazidokumentaristički) govori o američkoj obitelji koja vrvi svim mogućim brakovima, homoseksualnim parovima, usvajanjima, dobnim razlikama između muževa i žena te ostalim novodobnim porodičnim folklorom. Od 'Parksa' se 'Moderna obitelj' razlikuje po tome što oprezno gaca oko političko nekorektnog teritorija i gotovo u svaku epizodu ubacuje pokoji cici-mici element kojim poručuje da je obitelj najvažnija, a to kod TV akademika garant prolazi.

 

 

 

NAJBOLJA DRAMSKA SERIJA


'Carstvo poroka', 'Dexter', 'Friday Night Lights', 'Igra prijestolja', 'Momci s Madisona', 'Dobra žena'

Gledateljima koji osim zemaljskih programa imaju Fox Crime ('Dexter') i dekodiran HBO ('Carstvo poroka', 'Igra prijestolja') poznate su sve serije osim 'Friday Night Lights', što je čista nepravda jer je riječ o izvrsnoj seriji. Pretpostavljam da je domaći televizionari nisu uzimali u obzir zbog toga što u osnovnom opisu radnje stoji izraz američki nogomet, za koji je domaća publika zainteresirana otprilike jednako kao i za računovodstvenu matematiku. No nogomet je u toj seriji jednako važan kao i, ne znam, Avenija Madison u 'Momcima s Madisona'. Ima svoju epitomsku ulogu, ali nije ključan i serija doista mnogo više govori o životu u manjem američkom gradu i problemima s kojima se susreću njegovi stanovnici. Šteta je što nam zbog toga izmiče s domaćeg programa, a šteta je i što gotovo sigurno neće dobiti Emmyja jer je u ovu kategoriju uvrštena tek kao element šoka i nevjerice.

Što se ostalih nominiranih tiče, serija o serijskom ubojici koji ubija serijske ubojice - 'Dexter' - već dugo ne zaslužuje nikakve pohvale ni nominacije, a sa zadnjom emitiranom sezonom, zbog koje su ga očito nominirali ljudi koji je nisu gledali, zaslužuje i par odgojnih packi po scenarističkim ručicama. 'Dobra žena' vrlo je solidna odvjetnička serija, ali nije ni blizu prvoj ligi i ne bi mogla stajati uz bok ni 'Bostonskom pravu', a kamoli tek remek-djelima žanra, poput 'Opasne igre'. 'Carstvo poroka', priča o politici, moći i kriminalu u Atlantic Cityju tijekom prohibicije, definitivno je svojim studioznim pristupom, profesionalnom izvedbom i angažmanom legendarnog Martina Scorseseja zaslužila pohvale, no pomalo je HBO-ovski sterilna i pretenciozna pa je zato ne bih uvrstila među vlastite favorite za Emmyja.

Moj je favorit ziheraški – 'Momci s Madisona', serija koju domaći gledatelji dobro poznaju jer je emitirana u programu HTV-a (čak i u relativno pristojnom terminu). Govori o kreativnom direktoru agencije za oglašavanje šezdesetih u New Yorku Donu Draperu i njegovim za to doba prilično karakterističnim pustolovinama, previranjima i odnosima. Seriji uspijeva nešto što rijetko koja druga može – sa svakom je sezonom sve bolja, pa se u zadnjoj prikazanoj, četvrtoj, pretvorila u pravo malo remek-djelo.

No kada je o prognozama riječ, iako su 'Momci' i ovdje nešto na što bih se bila spremna oprezno kladiti, nelošu šansu ima i 'Igra prijestolja', izvrsno producirana serija kojom je žanr fantasyja (ili barem izmišljenog srednjovjekovlja) na velika vrata ušao u televizijski mainstream.

 

Scena iz najbolje epizode četvrte sezone 'Momaka s Madisona', apsolutnog remek-djela, pod naslovom 'Kovčeg'

 

 

 

GLAVNI GLUMAC U HUMORISTIČNOJ SERIJI

Steve Carell ('U uredu'), Alec Baldwin ('Televizijska posla'), Jim Parsons ('Teorija velikog praska'), Matt LeBlanc ('Episodes'), Louis C.K. ('Louie'), Johnny Galecki ('Teorija velikog praska')

U ovoj su se kategoriji pojavila tri velika iznenađenja. Jedno ugodno do ushićenja, a dva ne toliko neugodna koliko bizarna. Prvo bizarna. Matt LeBlanc, koji je, nećete vjerovati, igrao Matta LeBlanca u prilično flah seriji 'Episodes' o preradi jedne britanske humoristične serije u Hollywoodu i njezinu posljedičnom uništavanju – jednostavno nije bio glavni glumac. Johnny Galecki pak u četvrtoj sezoni 'Teorije velikog praska' bio je tek lijevo smetalo i jedva zaslužuje daljnji angažman u seriji, a kamoli Emmyja.

Ushićena sam, međutim, zbog nominacije Louisa C.K.-ja za ulogu u seriji 'Louie', tek na trenutke smiješnoj, ali bez sumnje revolucionarnoj antihumorističnoj seriji o depresivnom životu usamljenog stand-up komičara i samohranog oca u New Yorku. Louis C.K. sasvim je jedinstvena pojava na američkoj i svim ostalim televizijama, a takva mu je i serija, koja se zbilja ne može usporediti ni s čim, pa sam iskreno šokirana što ga je Akademija uopće nominirala. No, eto, valjda čak i među tom konzervativnom ekipom postoji netko tko se s vremena na vrijeme trgne iz drijemeža te prepozna kreativnost i inovaciju. Ipak, svoj mojoj radosti i ushićenju usprkos, nema gotovo nikakve šanse da Louie tog Emmyja i dobije.

 

'Louie', antihumoristična serija komičara Louisa C.K.-ja jedinstvena je pojava na američkoj i svim drugim televizijama

 


Neće ga, nadam se, dobiti ni Steve Carell ni Alec Baldwin. Prvi bi još možda i mogao, čisto zbog nostalgije i oproštajnog momenta jer je ove godine napustio seriju 'U uredu', a Alec Baldwin, iako silno simpatičan, već je malo istrošio tu svoju ulogu. Preostaje samo Jim Parsons, nezaboravni čudak Sheldon iz 'Teorije velikog praska', koji će Emmyja vjerojatno dobiti, isto kao i prošle godine. Jest da ova sezona serije nije zavrijedila Emmyja, ali Jim je uvijek dobar, pa neka ga.

 

 

GLAVNI GLUMAC U DRAMSKOJ SERIJI

John Hamm ('Momci s Madisona'), Michael C. Hall ('Dexter'), Hugh Laurie ('Dr. House'), Kyle Chandler ('Friday Night Lights'), Steve Buscemi ('Carstvo poroka'), Timothy Olyphant ('Justified')

Da odmah skratimo priču. Michael C. Hall i Hugh Laurie glumački su carevi do neba, ali upravo emitirane sezone serija u kojima su glumili bile su čisti šrot, pa bi bilo nepravedno da dobiju bilo kakvu nagradu. Kyle Chandler iz one američkonogometne serije o kojoj sam pisala gore nema nikakve šanse jer nije grande zvijezda i akademija ga je na popis uvrstila samo zato da ispadne cool i alternativna. Šteta, inače je super. John Hamm kao Don Draper apsolutno zaslužuje nagradu svake godine, pa i ove, a zaslužio ju je i Timothy Olyphant za ulogu šerifa Raylana Givensa, kojeg zbog vrlo staromodnog pristupa utjerivanju zakona premjeste na dužnost u gradić u kojem je odrastao. Ta su dvojica ujedno i moji favoriti.

 

Steve Buscemi kao Nucky Thompson u sceni iz 'Carstva poroka' koja opako nalikuje 'Kumu'

 

Emmyja će, međutim, gotovo sigurno dobiti Steve Buscemi za ulogu političara i gangstera Nuckyja Thompsona, neprikosnovenog vladara Atlantic Cityja u doba prohibicije, a sve to u seriji 'Carstvo poroka'. Mnogi će sigurno reći da je tu nagradu i zaslužio, ali već sam se navikla da se s tom skupinom redovito sukobljavam. Iako je inače glumački tata-mata, Buscemi mi nikako nije legao u tu ulogu, potpuno mi je neuvjerljiv i duboko sam uvjerena da su tvorci serije s odabirom njega za Nuckyja teško i neoprostivo pogriješili. Bojim se, međutim, da Akademiju živo boli đon za moje dojmove i nagradu će dodijeliti poznatom im i dobrom glumcu u superhvaljenoj seriji koju vjerojatno nisu pogledali.

 

 

GLAVNA GLUMICA U HUMORISTIČNOJ SERIJI

Laura Linney ('The Big C'), Edie Falco ('Sestra Jackie'), Tina Fey ('Televizijska posla'), Amy Poehler ('Parks and Recreation'), Melissa McCarthy ('Mike & Molly'), Martha Plimpton ('Raising Hope')

Po meni, ovdje Emmyja zaslužuju samo dvije glumice: Amy Poehler kao apsolutna carica u 'Parks and Recreation' i Melissa McCarthy (vjerojatno je se sjećate kao Sookie u 'Gilmoreicama') u inače predvidljivoj i rutinerskoj seriji 'Mike & Molly', čija je glavna premisa romansa između debele učiteljice i debelog policajca, pa se glavne šale svode na debljinu i priključenja. Melissa je, međutim, natprosječna u prosječnoj seriji i zaslužila je Emmyja. Ne baš toliko kao Amy, ali neće mi biti žao ako ga dobije.

Sve ostale? Laura Linney i Edie Falco fantastične su glumice, ali im serije u kojima glume uopće nisu smiješne i ne znam što rade u ovoj kategoriji. Jedna je, zaboga, o karcinomu ('The Big C'), a druga o nestašnoj bolničarki koja se kljuka tabletama iz bolničkih zaliha i izvodi svakojake druge, nimalo duhovite huncutarije. Martha Plimpton u 'Raising Hope', seriji u kojoj radnička ili, kako je Ameri vole zvati, white trash obitelj podiže kćerkicu jednoga od svojih razmetnih sinova – dobro glumi i JEST smiješna, ali ja toj seriji, zapravo njezinu tvorcu, još uvijek duboko zamjeram što je digao ruke od nekada mi iznimno drage 'Zovem se Earl' i umjesto nje napravio drugu varijantu iste stvari. Zato ne želim navijati za Marthu.

Ovdje mi je ujedno i najteže predvidjeti Akademijinu odluku, ali da se moram kladiti, kladila bih se na Amy Poehler, premda su joj i Melissa McCarthy i Martha Plimpton tik za petama.

 

Melissa McCarthy, natprosječna komičarka i glumica u sasvim prosječnoj seriji 'Mike & Molly'

 

 

 

 

GLAVNA GLUMICA U DRAMSKOJ SERIJI

Julianna Margulies ('Dobra žena'), Elizabeth Moss ('Momci s Madisona'), Mariska Hargitay ('Zakon i red: odjel za žrtve'), Connie Britton ('Friday Night Lights'), Kathy Bates ('Harry's Law'), Mireille Enos ('The Killing')

U ovu su se kategoriju ušuljale čak dvije serije o kojima domaći gledatelji nemaju blage veze – 'Harry's Law' i 'The Killing' – ali neću se puno na njima zadržavati jer je prva, uza sve dugogodišnje poštovanje prema glumačkom umijeću Kathy Bates, totalni shit, a druga – nepravedno razvikana. Tu je i Mariska Hargitay, čije uporno nominiranje za Emmyja u ultradosadnom 'Zakonu i redu' nije jasno ni bogu svemogućem, pa zapravo ostaju samo tri ozbiljne kandidatkinje.

Connie Britton izvrsna je u seriji 'Friday Night Lights' (to je ona o američkom nogometu koju nam zbog toga ne žele prikazivati), Elizabeth Moss spektakularna kao Peggy u 'Momcima s Madisona', a ni Julianna Margulies nije loša kao prevarena žena uhićenog političara koja se nakon petnaest godina stanke vraća odvjetničkoj karijeri u 'Dobroj ženi'. Navijam, naravno, za Elizabeth, em zato što je mrak, em zbog toga što glumi protofeminističku ikonu – no ne bih se bunila ni da nagradu dobije Connie. Mislim ipak da će Akademija igrati na sigurno i Emmyja dodijeliti Julianni Margulies.

 

Premda vjerojatno neće dobiti Emmyja, Connie Britt izvrsna je u seriji 'Friday Night Lights'

 

 

 

 

SPOREDNI GLUMAC U HUMORISTIČNOJ SERIJI

Chris Colfer ('Glee'), Eric Stonerstreet ('Moderna obitelj'), Ed O'Neil ('Moderna obitelj'), Ty Burrell ('Moderna obitelj'), Jesse Tyler Ferguson ('Moderna obitelj), Jon Cryer ('Dva i pol muškarca')

'Glee', kao što rekoh, odbijam komentirati sve dok ga ne uvrste u dječji program, žao mi je što je Jon Cryer zbog pomahnitalog Charlieja Sheena izgubio gažu pred kraj sezone 'Dva i pol muškarca', ali nominaciju za glumu u toj ispodprosječnoj seriji zaslužuje isto kao i ja titulu za miss Hrvatske, a činjenica da je cijela muška ekipa 'Moderne obitelji' (izuzev djece) nominirana u ovoj kategoriji vrlo jasno upućuje na činjenicu da će Akademija Emmyja dati nekome od njih. Ja bih je osobno dala Tyju Burrellu, ali da su mene pitali prije nominacija (što su, naravno, TREBALI), negdje bi se u tim nominacijama, pa zatim i dobitnicima nagrada, MORAO naći Nick Offerman, apsolutno nenadmašni Ron Swanson iz serije 'Parks and Recreation'.

 

Ty Burrell kao Phil Dunphy u 'Modernoj obitelji'

 

 

SPOREDNI GLUMAC U DRAMSKOJ SERIJI

Alan Cumming ('Dobra žena'), John Slattery ('Momci s Madisona'), Peter Dinklage ('Igra prijestolja'), Andre Braugher ('Men of a Certain Age'), Walton Goggins ('Justified'), Josh Charles ('Dobra žena')

Iako ih naveliko hvale, iz ove ću kategorije odmah eliminirati oba glumca iz 'Dobre žene'. Ta serija ima mnogo, MNOGO jaču žensku glumačku ekipu, a i priča joj je takva da muškarci u njoj figuriraju tek kao okolnosti u kojima žene obitavaju i s kojima se moraju nositi, pa mi za to zbilja nisu bitne nikakve dimenzije ili slojevi glumačke izvedbe. Johna Slatteryja iz 'Momaka s Madisona' također eliminiram jer, iako mi je inače super i volim njegovu sijedu kosicu, šarm i sve – za tu mi je seriju previše vrckav i nestašan. Kao da je u nju zalutao iz nekakvog sitcoma iz osamdesetih. Ostaju Andre Braugher, afroamerički glumac koji u odličnoj (i nažalost, otkazanoj) seriji 'Men of a Certain Age' s Rayom Romanom i Scottom Bakulom glumi jednog od trojice muškaraca u kasnim četrdesetima sa svim njihovim previranjima, problemima i uvrnutostima. Ostaje i fenomenalan glumac niskoga rasta Peter Dinklage, koji je odlično odglumio patuljastoga brata kraljice Cersei u 'Igri prijestolja', ali osobno navijam za Waltona Gogginsa kao gadnoga igrača, neonacista, rasista i militanta Boyda Crowdera, koji se u zadnjoj epizodi prve sezone serije 'Justified' potpuno transformirao i postao još kompleksniji. Obožavam 'Justified', da.

Kome će Akademija dati nagradu? Teško je reći. Ovo je očito jedna od najjačih kategorija, bez obzira na moje osobne eliminacije. Da mi baš netko prisloni pištolj uz čelo i prisili me da se kladim, tipovala bih na Dinklagea.

 

Peter Dinklage predstavlja svoj lik Tyriona Lannistera u seriji 'Igra prijestolja'

 

 

SPOREDNA GLUMICA U HUMORISTIČNOJ SERIJI

Betty White ('Ludnica u Clevelandu'), Jane Lynch ('Glee'), Sofia Vergara ('Moderna obitelj'), Julie Bowen ('Moderna obitelj'), Kristen Wiig ('Saturday Night Live'), Jane Krakowski ('Televizijska posla')

Betty White kao stara i nadrkana gazdarica kod koje se usele tri pomalo istrošene losangeleske šminkerice silno je fora i simpatična, ali jedini tko za seriju 'Ludnica u Clevelandu' zaslužuje Emmyja jesu naši domaći otkupljivači koji su nas poštedjeli njezina prikazivanja (osim ako imate Fox Life). Jane Lynch mi je super, ali već sam se prije negativno odredila prema seriji 'Glee' pa ne smijem sada zbog nje kršiti politička uvjerenja, a Kristen Wiig, iako trenutačno jedna od najboljih američkih komičarki (obavezno pogledajte njezine 'Djeveruše' u kinu), ne glumi u humorističnoj seriji, dođavola! 'Saturday Night Live' je emisija sa skečevima, to se, koliko se ja sjećam, u američkoj Emmy klasifikaciji zove 'variety show', čak ima i nominaciju u takvoj nekakvoj kategoriji pa uvrštavanje Kristen u ovu kategoriju smatram najobičnijim šlamperajem. Ostaju nam, dakle, Julie Bowen, koja glumi uštogljenu kćerku Eda O'Neila u 'Modernoj obitelji' i Sofia Vergara, koja u istoj seriji igra njegovu sisatu drugu suprugu iz Kolumbije. Neće me uvrijediti ako bilo koja od njih dvije dobije nagradu. Ako je pak dobije Jane Krakowski, pomislit ću da se Akademija vremeplovom vratila u doba prve sezone 'Televizijskih poslova'.

Naravno, Emmyja će na kraju ipak dobiti Betty White. Tko ne bi dao nagradu simpa starici koja glumi jezičavu babu? I svi će garant plakati od ganuća na dodjeli.

 

Betty White u seriji 'Ludnica u Clevelandu'

 

 

SPOREDNA GLUMICA U DRAMSKOJ SERIJI

Archie Panjabi ('Dobra žena'), Margo Martindale ('Justified'), Cristina Hendricks ('Momci s Madisona'), Kelly Macdonald ('Carstvo poroka'), Christine Baranski ('Dobra žena'), Michelle Forbes ('The Killing')

Da odmah skratimo priču, ja bih Emmyja dala jednoj od žena iz 'Dobre žene', po mogućnosti Archie Panjabi, koja u seriji vrhunski glumi uličnim trikovima vičnu istražiteljicu Kalindu. Pa što ako ga je dobila prošle godine? Zaslužila ga je i ove! Christine Baranski pak obožavam još otkad je bila jedini podnošljiv lik u onom idiotskom sitcomu 'Cybill' i ne bi mi bilo žao da dobije Emmyja, premda bih je radije vidjela s Emmyjem za ulogu Leonardove mame u 'Teoriji velikog praska'. Izvrsna je kandidatkinja i Margo Martindale kao opaka, manipulativna, dominantna i nasilna vladarica kriminalnoga klana Mags Bennett u seriji 'Justified'. Navijam, dakle, za te tri, za Archie možda samo malo više nego za ostale.

Prognoza? Mislim da će jedna od te tri i dobiti nagradu. U usporedbi s njima, sve su ostale sporedni likovi ne samo u svojim serijama, nego i u cijeloj priči o Emmyjima.

Dodjela Emmyja održat će se 18. rujna, a vodit će je zvijezda dječje serije 'Glee' Jane Lynch.