FENOMEN ZVAN '1001 NOĆ'

Kako je Šeherezada osvojila Balkan

  • Autor: Igor Tretinjak
  • Zadnja izmjena 02.03.2012 16:01
  • Objavljeno 02.03.2012 u 12:42
1001 dan

1001 dan

Izvor: Promo fotografije / Autor: ZagrebDox

U četvrtak je na ZagrebDoxu prikazan kratki dokumentarac '1001 dan' u kojemu mladi belgijski redatelj Olivier Jourdain pokušava razotkriti nedavni fenomen zaluđenosti Balkana turskom sapunicom '1001 noć'

Da se o dobrom konju daleko čuje, poznata je stavka, a da nije konj sve što buči, pokazao nam je redatelj Olivier Jourdain. Do njega je u Belgiju s dalekog mu Balkana stiglo nedavno oduševljenje na rubu histerije Šeherezadom i Onurom te njihovim zgodama i nezgodama u slavnoj i beskrajno popularnoj turskoj sapunici '1001 noć'.

Da bi shvatio tu začudnu i nikad prije doživljenu ovisnost o jednoj sapunici, Jourdain je krenuo na put od Zagreba do samog korijena '1001 noći', Istanbula, s kamerom na ramenu. Na putu je susreo različite profile ljudi kojima je zajedničko tek svakodnevno sjedenje pred televizorom u društvu '1001 noći'. No isti ti ljudi za vrijeme najvećeg ludila nisu sa Šeherezadom i Onurom provodili samo sat vremena dnevno, koliko je trajala pojedina epizoda, već su se šarmantni bradonja i njegova mlađahna ljepotica uvukli u sve pore njihovog života.

Konobarice iz jednog zagrebačkog kafića tako su u vrijeme ludila (za neznalice: od 22. kolovoza 2010. do 4. ožujka 2011.) zvale jedna drugu po imenima iz serije, pronalazeći svoje karakterne crte u odgovarajućim crtama likova, dok je prodavačica krunica ispred crkve Ranjenog Isusa u Ilici objašnjavala kameri sadržaj serije toliko uživljeno da nismo sigurni je li tumačila seriju ili stvarnost. U isto vrijeme kuhar je u ćevabdžinici sa strašću, uz lagan osmijeh na licu, svoju fascinaciju potvrđivao riječima: 'Režem vene za Šeherezadu!'

U Makedoniji je za vrijeme ludila 'Šeherezada' bila gledanija od Lige prvaka, a razlog je ležao u činjenici, kako nam objašnjavaju muški akteri filma, da svaka epizoda završava strahovito napeto te čovjek nema druge nego s nestrpljenjem čekati sutrašnju epizodu (što je nekad davno i našu Zagorku dovelo do pozicije najčitanije hrvatske književnice). A Barcelona, Real i Manchester United neka se strpe.

Dok svi nabrojeni i još poneki jednako živopisni likovi iz filma s turskom sapunicom razvijaju blisko, ali pasivno prijateljstvo, u kojemu junake serije prihvaćaju i vole onakvima kakvi jesu, u dokumentarcu '1001 dan' pojavljuju se likovi koji '1001 noć' nisu shvatili tek kao dnevnu zabavu.

Promo RTL

Promo RTL

Izvor: Promo fotografije / Autor: Promo RTL

Šeherezada i Onur

Od Onura, Šeherezade, Kerema, Bennu i ostatka sapuničaste družbe jedna gospođa napravila je biznis, izrađujući predmete na tragu likova i serije, sve, jasno, snažno omotano kičem. Korak dalje u kreativnom smjeru otišli su Romi iz jednog sela koji su odlučili reinterpretirati original. Tako su, umjesto sinkronizacija vjernih originalu, snimali sinkronizacije vjerne svojoj zajednici i životima. Tom internacionaliziranom '1001 noći' zabavljali su cijelo selo na grupnim projekcijama.

No to nije sve! U blizini gradskog smetlišta ti isti Romi organizirali su igrokaze na zadanu temu u kojima, na tragu nekih davnih tradicija, sve likove tumače muškarci, točnije dva muškarca. Pratimo, tako, postarijeg i neobrijanog Roma kako sa silnim poštovanjem pažljivo stavlja Šeherezadinu periku na glavu i s nešto mlađim i snažnijim partnerom u ulozi Onura započinje strastveni dijalog. Iako gledateljima sve izgleda kao parodija, nakon što padne nevidljivi zastor, odnosno Šeherezadina perika, glumci vrlo ozbiljno objašnjavaju važnost 1001 igrokaza, pardon, noći za ljude pred kojima to igraju.

Kruna šetnje kroz živopisnu galeriju likova zaluđenih turskom sapunicom odvija se duboko na terenu medicine. Naime, mladić koji boluje od bolesti zamjene identiteta svako se jutro budi kao drugi lik iz serije. Kao takav, živi lažne, odnosno izmišljene živote likova koji ne postoje. Javlja se na telefon na svojoj inačici turskog jezika, stvara intrige i sukobe, postajući time stvarniji od same serije, u istom trenutku pretačući barem dijelove fiktivne serije u prostore (fiktivne) stvarnosti.

Kao što se moglo pretpostaviti, Olivier Jourdain u svojoj potrazi za objašnjenjem fenomena nije stigao do odgovora, no zato je vrlo dobro kroz fiksacije likova ukazao na '1001 noć' kao bijeg u barem nešto ugodniji, makar fikcijom omotan '1001 dan'.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi