PETAK NA VUKOVAR FILM FESTIVALU

Hercegovački blues i napušeni Eric Cantona

  • Autor: Bojan Stilin
  • Zadnja izmjena 30.08.2009 11:44
  • Objavljeno 29.08.2009 u 09:58
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Okrutno realističan mađarski kratki film 'Večera', mučan, ali uvjerljiv portret hercegovačkog krša i pratećeg patrijarhalnog svjetonazora u Nuićevu 'Kenjcu' te zabavna nogometno-nostalgičarsko-socijalna drama Kena Loacha 'Tražeći Erica' obilježili su treći dan festivala koji je napokon digao Vukovar iz mrtvih

ristotinjak ulaznica za udarni festivalski termin od 20 sati, u kojemu su prikazani 'Večera' i 'Kenjac', bilo je rasprodano satima prije projekcije, a oko šlepa postavljenog podno kultnog restorana Tri vrške, s čije terase se također mogu pratiti filmovi, natiskalo se još barem 150 znatiželjnika. Uz prepune kafiće iz kojih su makar na nekoliko dana protjerani zvuci hrvatsko-srpskog turbo-folka i tihe netrpeljivosti, ovo je možda i najveći dobitak trećeg izdanja VFF-a – grad pulsira u ritmu festivala, a za razliku od dana sjećanja na događaje iz nedavne prošlosti, posjetitelji manifestacije su mahom lokalci, uz ponešto uobičajenih festivalskih brijača.

Vukovar film festival

Vukovar film festival

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

'Večera'

Program na šlepu otvorila je 'Večera' Karchija Perlmanna, koja je još jednom podsjetila da se nad mađarsku kinematografiju nepovratno nadvio duh Petera Greenawaya. No groteska i estetika ovdje su u funkciji oštre i precizne društvene kritike.

Priča pomalo podsjeća na segmente najpoznatijeg mađarskog filma desetljeća, 'Taksidermije' Györgya Pálfija – hraneći svinje, alkoholičar iz gradića na Tisi gubi svijest te pada u svinjcu, postajući obrok životinjama koje je maloprije hranio. Njegova nagluha i senilna majka upozorava ostale ukućane da mu treba pružiti pomoć, no nitko joj ne vjeruje. Uz otuđenje unutar obitelji, film problematizira i širi društveni kontekst – većinu naracije obavlja radio, koji nezainteresirane ukućane obavještava da im je vlada na čelu s premijerom Gyurcsányem lagala o ekonomskom stanju u državi, što je i dovelo do nemira u državi 2006. 'Večera' nije uzalud pokupila posebno priznanje za kratki film u Veneciji i pregršt drugih nagrada – riječ je o visoko stiliziranom filmu koji nam u 26 minuta uspijeva ispričati priču koju bismo mirno mogli preslikati i u današnju Hrvatsku.

O 'Kenjcu' Antonija Nuićaveć smo pisali nakon pulske premijere, a kako je ova projekcija uslijedila nakon prikazivanja na sarajevskom festivalu, možemo tek dodati impresiju da je i vukovarska publika duboko doživjela ovu tešku dramu o patrijarhalnim uzusima hercegovačkih pustopoljina. Na koncu, spor ritam filma prilično se dobro uklapa u sparinom opijen podunavski ambijent.

Dobri duh Cantona u oblaku plavičastog dima

Zato nas je u terminu rezerviranom za 'nepodunavske' filmove oraspoložila solidna humoristična drama veterana Kena Loacha 'Tražeći Erica'. Nakon Zidanea i Maradone, svoj filmski 'tribute' doživjela je i legenda Manchester Uniteda, Eric Cantona, koji je svoju burnu karijeru, obilježenu brojnim kontroverzama i rijetko viđenom fantazijom na travnjaku, okončao kao glumac-amater, trener francuske reprezentacije u nogometu na plaži i svirač trube.

Cantona je kod Loacha, međutim, sporedan lik, točnije, plod halucinacije poštara Erica Bishopa, romantičnog navijača starog kova koji se prisjeća vremena kada je 'posljednji put bio sretan'. Razočaran u život, propalu ljubav, disfunkcionalnu obitelj, sinove koji se spetljaju s kvartovskim kriminalcem da bi im sredio upad na preskupe Manchesterove tekme, Eric poseže za sinovljevom škatuljicom s marihuanom i redovno se napušava s duhom Cantone. Njegov mu idol rješava jedan po jedan problem, da bi ga na kraju izvukao i iz naizgled nerješive situacije s bahatim i psihopatsko nastrojenim kriminalcem, i to na briljantno duhovit način.

Ken Loach već 40 godina snima često tmurne, ali realistične socijalne drame koje su ga učinile obveznim gradivom kulturalnih studija i na našim fakultetima. Čini se da je ovog puta, spajajući elemente obiteljske tragedije, društvene kritike i nostalgije za vremenom kad je nogomet bio samo igra, napokon uspio snimiti hit koji može popušiti i staro i mlado.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi