U KINU TUŠKANAC

Animirani filmovi iz arhiva Carla Montanara na Kratkom utorku

07.03.2014 u 10:25

Bionic
Reading

Kratki utorak 11. ožujka u zagrebačkom kinu Tuškanac posvećen je animiranim djelima iz filmskog arhiva talijanskog pisca, novinara i filmskog kritičara Carla Montanara

U okviru predstavljanja njegova arhiva, s početkom u 19  i 21 sat, bit će prikazana dva programa animiranih filmova - izbor ranih zvučnih animiranih filmova (klasici Walta Disneya, Friza Frelenga, Texa Averya, braće Fleischer i dr.) te program klasika autorskog animiranog filma (Lotte Reiniger, Len Lye, George Pal, Jan Lenica...). Svi filmovi bit će prikazani sa 16 milimetarskih kopija!

Arhiv Carla Montanara
jedna je od najvažnijih i najbogatijih zbirki filmske građe u Italiji. Osnovan je 1960-ih godina u Veneciji kao privatna zbirka, a od 2010. djeluje kao kulturna udruga. Nastao je s ciljem prikupljanja dokumentarne građe o povijesti filma, s posebnim naglaskom na razdoblje nijemog filma, rano razdoblje zvučnoga filma, animirani film, kao i eksperimentalni film iz doba povijesne avangarde. Arhiv sadrži iznimno heterogenu građu - oko tisuću 8mm i 16mm filmskih kopija, formate poput Betamaxa, VHS-a, Video2000, V8, kao i razne projektore, filmsku opremu, predfilmske naprave, knjige, publikacije i fotografije.

Voditelj arhiva Carlo Montanaro, nekadašnji je direktor Akademije likovnih umjetnosti u Veneciji, a sada predavač Teorije masovnih medija na istom fakultetu. Jedan je od osnivača festivala nijemoga filma u Pordenoneu i aktualni predsjednik Talijanske udruge za istraživanja povijesti kinematografije (AIRSC). O radu svog arhiva razgovarat će s kuratorom Kratkog utorka Ivanom Ramljakom, a najavit će i oba filmska programa. Iz prvoga izdvajamo kultne 'Moderne kipare' 'španjolskog Georgesa Mélièsa' - Segunda de Chomóna iz 1908, kao i prvi animirani film u kojem se pojavljuje Mickey Mouse, klasik Walta Disneya i Uba Iwerksa Parobrod Willie' iz 1928. Taj film smatra se i prvim animiranim filmom u povijesti sa sinkroniziranim zvukom. Tu su i kontroverzni 'Čisti pašnjaci' Friza Frelenga iz 1937, film koji je svojevremeno napadan zbog 'sprdanja s vjerom' i 'stereotipnog portretiranja tamnoputih likova'.

Iz drugog programa svakako treba izdvojiti 'Noć na pustoj gori' Alexandre Aléxeieffa i Claire Parker, animiranu fantaziju zasnovanu na istoimenoj simfonijskoj pjesmi Modesta Petroviča Musorgskog, napravljenu u tada revolucionarnoj pinscreen (igličastoj) tehnici, inače najdraži animirani film slavnog Normana McLarena. Prikazat ćemo i najpoznatiji film novozelandskog eksperimentaliste Lena Lyea 'Kutija s bojama', promotivni film za Britansku poštu napravljen direktim bojanjem filmske trake. Tu je i dobitnik nagrade za najbolji animirani film na festivalu u Oberhausenu 1967, anarhični 'Pet minuta ubojstava', Mađara Józsefa Neppa, inače kreatora legendarnog 'Gusztava'. Program organizira Hrvatski filmski savez, a ulaz na projekcije je besplatan. Filmovi će se prikazivati s 16 milimetarskih filmskih kopija i imaju engleske titlove.

Raspored projekcija:

19.00 - Program ranih zvučnih animiranih filmova (88 min)

'Moderni kipar', Segundo de Chomón, Francuska, 1908, 6'
'Muha mučiteljica', Max i Dave Fleischer, SAD, 1919, 3'35''
'Kapten Grogg među čudnim životinjama', Victor Berghdal, Švedska, 1920, 6'
'Tvornica crtića', Max i Dave Fleischer, SAD, 1925, 8'15''
'Tramp Tramp Tramp', Max i Dave Fleischer, SAD, 1926, 6'
'Kitolovac Alice', Walt Disney, SAD, 1927, 5'
'Parobrod Willie', Walt Disney, Ub Iwerks, SAD, 1928, 7'
'Nepodnošljiva nervoza', Isadore 'Friz' Freleng, SAD, 1929, 6'44''
'Ružno pače', Wilfred Jackson, SAD, 1931, 6'47''
'U studiju crtića', Van Beuren Studio, SAD, 1931, 9'
'Dr. Betty Boop', Max i Dave Fleischer, SAD, 1932, 7'42''
'Čisti pašnjaci', Isadore 'Friz' Freleng, SAD, 1937, 8'18''
'Patak Dača u Hollywoodu', Frederick 'Tex' Avery, SAD, 1938, 8'10''

20.45 - Razgovor s Carlom Montanarom

21.15 - Program svjetskih klasika autorskog animiranog filma (66 min)

'Noć na pustoj gori', Alexandre Aléxeieff i Claire Parker, Francuska, 1933, 7’
'Ritam svjetla', Mary Ellen Bute, SAD, 1934, 4'30''
'Papageno', Lotte Reiniger, Njemačka, 1935, 11'11''
'Kutija s bojama', Len Lye, Velika Britanija, 1935, 5'
'Kompozicija u plavom', Oskar Fischinger, Njemačka, 1935, 4'30''
'Jasper i lubenice', George Pal, SAD, 1942, 7'42''
'A', Jan Lenica, Poljska, 1964, 10'18''
'Pet minuta ubojstava', József Nepp, Madžarska, 1966, 6'40''
'Au fou!', Yoji Kuri, Japan, 1966, 9'30''