SUBOTA U VUKOVARU

Almodovar i šaljiva rumunjska depresija

  • Autor: Velimir Grgić
  • Zadnja izmjena 30.08.2009 11:46
  • Objavljeno 30.08.2009 u 10:00
Tportal

Tportal

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

Subota na Vukovar film festivalu obilježena je rumunjskim nagrađivanim filmovima različite duljine i jednim podugačkim, ali dobrim i umjereno zabavnim novim Almodovarom

Posljednjih nekoliko godina Rumunjska je nova Koreja, najgrublje rečeno. Ili nova Kina, što je možda još prigodnija usporedba, ako imamo na umu to da su je geopolitički interesi i francuska umjetnička industrija pretvorili u novu vruću stvar europske kinematografije, glavnu opsesiju Cannesa i potencijalno savršenu interesnu metu donacijskog kolonijalizma. Što je vukovarskom filmskom festivalu, orijentiranom na celuloidnu ponudu podunavskih zemalja, palo u krilo poput sjekire u med.

No osim idealnog, izvana stvorenog hypea, koji u slučaju 'arty' naslova hermetički skrivenih na tzv. festivalskoj sceni prosječnom posjetitelju dunavskog šlepa rijetko nešto znači, rumunjska kinematografija u Hrvatskoj ima još jedan, možda još važniji adut - suvremeno nasljeđe trona češke komedije, kao novomilenijska kinematografija preotperećena tranzicijom i tranzicijskim nedaćama. Bilo da vječno cmizdrenje oko šoka zbog nagle promjene i prilagodbe smatrate jadnim izgovorom za nesposobnost, bilo da vam je ta mitska tranzicija prije svega fascinantan miks suprotstavljenih, ali uvijek inspirativnih političkih, kulturnih i lifestyle odrednica, činjenica jest da rumunjska postsocijalistička depresija, posebno onda kada se trudi biti duhovita, bolje korespondira s hrvatskim gledateljem od cyber-melodrama s ulica Seoula.

'Slomljeni zagrljaji' (foršpan)

Stoga nije čudno ni to što su neki od udarnih rumunjskih naslova ostavljeni za vikend, za večernju vukovarsku subotnju projekciju, koja se nažalost morala preseliti pod zatvoreni krov Ružičkine kuće, zbog pljuska i grmljavine koji su izazvali masovni egzodus gledatelja sa šlepa. Prikazan je kratki film 'Megatron', dobitnik Zlatne palme u Cannesu 2008, i 'Policijski, pridjev', dobitnik Un Certain Regarda u Cannesu 2009.

'Megatron' je 14-minutna minijatura Mariana Crisana, u kojoj su tranzicija i seoska kupovina happy meala u bukureštanskomu McDonaldsu tek zgodna podloga za priču o dječaku koji maltretira svoju majku zbog igračke, a koja nije ništa drugo nego njegova makijevalistička krinka za postizanje drugog, važnijeg cilja - dobivanja razvodom izgubljenog oca.

niksimazine.eu

niksimazine.eu

Izvor: tportal.hr / Autor: Tportal

'Policijski, pridjev'

'Policijski, pridjev' drugačija je zvjerka, tipični primjerak novog rumunjskog filma, dvosatna spora vožnja višestruko nagrađivanog kanskog miljenika Corneliua Porumboiua ('12:08 istočno od Bukurešta'), koja još žešće slijedi neizbježnu inspiracijsku liniju tranzicijske Rumunjske, kroz sukob dva svijeta, starog i novog - sukob mladog policajca i još mlađeg osumnjičenog hašišara, ali i sukob istog tog mladog policajca sa starijim zapovjednicima, koje ne želi poslušati kada je u pitanju privođenje stonera, smatrajući da su zakoni koji uništavaju živote ljudima zbog džointa zastarjeli i nemoralni.

Naš rezignirani junak tako većinu vremena ili egzistencijalistički drobi kruh u juhu ili u nedoumici baulja depresivnim postsocijalističkim ulicama kontroverzne članice EU-a. Što dijelom funkcionira i savršeno se lomi briljantnim dijalozima s humornim bombama, ali beskrajno dugi kadrovi i sablasna tišina u ostatku umjesto da fasciniraju, prečesto umaraju. Dobar je Porumboiu, ali nije Tsai Ming-Liang

Nešto drugačiji bili su 'Slomljeni zagrljaji' legendarnog Španjolca Pedra Almodovara. Ako se publika nakon 'Policijski, pridjev' i imala pravo žaliti da se 'ovdje ništa ne dešava', u 'Slomljenim zagrljajima' (uz Penelope Cruz) imali su itekako puno toga za gledati, s obzirom da film u svom stalnom skakanju u vremenu i od lika do lika nudi pristojno puno toga za probaviti. U osnovi romantična triler/noir drama o bivšem redatelju koji je postao pisac nakon što je u prometnoj nesreći izgubio ljubav svog života, 'Slomljeni zagrljaji' su zapravo jedan maratonski flashback, film o snimanju filma koji je, ma koliko Almodovarov 'trojanac' bio zapravo sasvim dobar, ipak bolji od filma u kojem se nalazi.

No već u prvih pet minuta dobiju se gole sise i seks, a u prvih pola sata i homoseksualizam, pa ako mu čak netko i prigovori da je snimio 'populistički film', istina zapravo jest - kod Almodovara je sve po starom.

Pregled tjedna bez spama i reklama

Prijavi se na naš newsletter i u svoj inbox primaj tjedni pregled najvažnijih vijesti!

Napiši ovdje što ti misliš o ovoj temi