Odgoj djece jedno je od najvažnijih, ali i najizazovnijih područja roditeljstva. Svaki roditelj, naravno, želi svom djetetu omogućiti sretno djetinjstvo i zdrav razvoj, no put do toga nije uvijek jednostavan. Upravo zato odgojni stilovi izazivaju veliko zanimanje, a o ovoj intrigantnoj temi razgovarali smo s izv. prof. dr. sc. Ivanom Macukom s Odjela za psihologiju Sveučilišta u Zadru
Način na koji roditelji pristupaju odgoju oblikuje ne samo djetetovo ponašanje, već i njegovu emocionalnu stabilnost, samopouzdanje i odnose s drugima.
Stoga su jedna od vječnih tema i, između ostalog, ključne razlike između autoritativnog, autoritarnog, permisivnog i neuključenog stila te na koji način odgojni stil utječe na djetetov razvoj.
O ovim i mnogim drugim pitanjima, koja zanimaju svakog roditelja, razgovarali smo s našom uglednom stručnjakinjom, izv. prof. dr. sc. Ivanom Macukom s Odjela za psihologiju Sveučilišta u Zadru.
'Roditeljstvo je jedna od najodgovornijih i najzahtjevnijih životnih uloga, a obitelj predstavlja prvi i najvažniji kontekst za razvoj djeteta. Djeca postupno rastu i sazrijevaju, a njihovo putovanje prema zrelosti zahtijeva godine roditeljske podrške, vodstva i poučavanja. Iako i drugi faktori utječu na razvoj, nijedan se ne može mjeriti s obitelji po snazi i dubini utjecaja. Privrženost koju djeca stvore s roditeljima obično traje cijeli život i služi kao model za buduće odnose', objašnjava dr.sc. Macuka.
Koje roditeljske odgojne stilove razlikujemo
Odgojni stilovi, dodaje ona, predstavljaju kombinaciju roditeljskog ponašanja koja u brojnim situacijama stvara trajnu odgojnu klimu.
Kako je objasnila psihologinja Macuka, različiti odgojni stilovi (autoritativni, autoritarni, permisivni i neuključeni) razlikuju se prema specifičnim značajkama koje ih definiraju.
'Istraživanja Diane Baumrind izdvajaju tri ključne značajke učinkovitog odgoja: prihvaćanje i uključenost u život djeteta, kontrolu te davanje autonomije. Autoritativni roditelji kombiniraju visoku razinu prihvaćanja i uključenosti s razumnom kontrolom i postupnim davanjem autonomije. Topli su i pažljivi, osjetljivi na potrebe djeteta, ali dosljedni u postavljanju granica. Njihova kontrola nije stroga, već razumna, a disciplinu koriste kao priliku za učenje. Aktivno nadgledaju gdje su im djeca i što rade, ali im postupno omogućuju samostalno donošenje odluka. Ključna komponenta ovog stila je otvorena komunikacija - potiču djecu da izražavaju svoje misli i osjećaje te zajedno donose odluke kad god je to moguće. Takav pristup povezan je s razvojem samopouzdanja, odgovornosti, optimizma, samokontrole, ustrajnosti i povoljnog školskog uspjeha kod djece', objašnjava psihologinja.
Autoritarni roditelji pak, kaže, pokazuju nizak stupanj prihvaćanja i uključenosti, ali visoku razinu prisilne kontrole i ograničenu autonomiju djeteta.
'Često djeluju hladno i distancirano, a komunikacija im je obilježena kritikom i omalovažavanjem. Pribjegavaju zapovijedima, prijetnjama i kažnjavanju, bez prostora za raspravu ili objašnjenje. Osim fizičke i verbalne kontrole, koriste psihološku kontrolu manipulirajući djetetovim osjećajem privrženosti. Njihova očekivanja često su pretjerano visoka i neusklađena s djetetovim sposobnostima, što može dovesti do nesigurnosti i straha od neuspjeha. Djeca odgajana u takvom okruženju često pokazuju visoku razinu anksioznosti, nisko samopouzdanje, prkosno i agresivno ponašanje te poteškoće u socijalnim odnosima', naglasila je.
Permisivni roditelji su topli i prihvaćajući, ali ne postavljaju jasna pravila ni granice.
'Djeca dobivaju veliku slobodu bez odgovarajuće strukture, što im može otežati razvoj odgovornosti i samodiscipline. Ovi roditelji dopuštaju djeci da samostalno donose odluke u dobi u kojoj za to još nisu spremna, poput biranja kada će jesti ili ići na spavanje. Nedostatak jasnih granica može dovesti do impulzivnosti, neposlušnosti, slabijeg školskog uspjeha i problema u socijalnim odnosima. Iako neki roditelji svjesno biraju ovaj pristup, vjerujući da će tako potaknuti kreativnost i samopouzdanje, istraživanja pokazuju da popustljivo roditeljstvo često rezultira socijalnom nekompetencijom i slabijom samokontrolom kod djece', upozorava psihologinja.
Neuključeni roditelji, dodaje, pokazuju nizak stupanj prihvaćanja i uključenosti, uz minimalnu kontrolu i ravnodušnost prema djetetovoj autonomiji.
'Često su emocionalno distancirani i opterećeni vlastitim problemima, što ih sprječava da posvete vrijeme i energiju djeci. U ekstremnim slučajevima riječ je o zanemarivanju. Djeca odgajana u takvom okruženju često pokazuju lošu emocionalnu samoregulaciju, slab školski uspjeh i sklonost antisocijalnom ponašanju', kaže.
Autoritativni stil je, ističe, najuspješniji jer kombinira emocionalnu podršku, jasne granice, primjerenu autonomiju i dvosmjernu komunikaciju.
'Djeca tako razvijaju odgovornost, kooperativnost, psihosocijalnu zrelost i akademsku uspješnost. Ovaj stil roditeljstva omogućuje djeci da internaliziraju pravila jer ih doživljavaju kao pravedna i razumljiva. Topli i uključeni roditelji pružaju model brižnosti i samokontrole, a jasni zahtjevi i autonomija jačaju djetetovo samopoštovanje. Važno je naglasiti da i njihove karakteristike utječu na lakoću primjene ovog stila – djeca prirodno sklona suradnji olakšavaju roditeljima primjenu autoritativnog pristupa', rekla je psihologinja.
Temperament i odgoj
Temperament djeteta ima ključnu ulogu u oblikovanju njegova razvoja jer utječe na način reagiranja na okolinu. 'Roditelji koji razumiju temperament svog djeteta mogu mu pružiti optimalnu podršku i poticajno okruženje. Model stupnja podudaranja naglašava važnost prilagodbe roditeljskog pristupa individualnim osobinama djeteta. Primjerice, visokoaktivna djeca češće su društvena, ali i sklonija sukobima, dok su sramežljiva djeca sklona povlačenju i anksioznim ponašanjima. Roditelji ne mogu promijeniti temperament, ali mogu pomoći djetetu da ga usmjeri na najbolji način, pružajući dodatnu toplinu, poticaj ili prilagođenu kontrolu, ovisno o njegovim potrebama', upozorava psihologinja.
Roditeljstvo, ističe, nije pitanje savršenstva, već razvoja, stoga se mnogi često preispituju i brinu jesu li dovoljno dobri, no povremene pogreške ne znače neuspjeh, ističe.
'Djeca ne traže savršene roditelje, već one koji ih vide, slušaju i usmjeravaju s ljubavlju. Ključ je u razumijevanju, strpljenju i povezivanju – važno je biti prisutan, prilagodljiv i spreman učiti s djetetom. Ne postoji univerzalni recept za dobar odgoj. Svako dijete ima jedinstvene potrebe, a roditelji im moraju prilagoditi pristup. Osim roditelja, na razvoj utječu temperament, geni, vršnjaci, učitelji i životne okolnosti. Najvažnije je podržati dijete u pronalaženju vlastitog puta i razvijanju pozitivnih osobina, umjesto težnje za savršenstvom ili univerzalnim rješenjima', smatra dr.sc. Macuka.
Kako ostati uključen, ali ne pretjerati?
Današnji roditelji često se osjećaju dužnima pomno nadzirati svaki aspekt djetetova života – od školskih obveza do izvanškolskih aktivnosti, upozorava psihologinja.
Evo kako postići ravnotežu:
- potičite samostalnost - dopustite djetetu da samo rješava probleme, uz vašu podršku ako je to potrebno
- postavite jasne, ali fleksibilne granice - previše kontrole može umanjiti djetetovu sposobnost donošenja odluka
- prihvatite to da djeca uče i kroz neuspjehe - greške su prirodan dio razvoja
- njegujte povjerenje - vjerujte djetetovim sposobnostima i podržite njegove inicijative da bi razvilo samopouzdanje.
U suvremenom društvu roditeljska uloga postaje sve zahtjevnija zbog ubrzanog ritma života, dostupnosti informacija i visokih društvenih očekivanja, ističe psihologinja.
'Roditelji su danas više uključeni u odgoj, educiraju se i nastoje primijeniti suvremene metode, ali to često vodi do perfekcionizma, stalnog uspoređivanja i straha od pogrešaka. Intenzivno roditeljstvo, koje se očituje visokom uključenosti i stalnim praćenjem djetetovog razvoja, može biti korisno, ali i izazvati previše zaštitnički pristup i smanjiti djetetovu autonomiju. Djeca najviše napreduju kada osjećaju sigurnost i autonomiju, uz roditeljsku podršku i prostor za vlastita iskustva i pogreške', ističe dr.sc. Macuka.
Međutim, dodaje, upravo ta intenzivna uključenost donosi i nove izazove: potrebu za perfekcionizmom, stalnim uspoređivanjem i strahom da svaki odgojni korak mora biti 'pravilan'.
Društvo postavlja visoka očekivanja, pa se od roditelja traže informiranost, stručnost i sposobnost donošenja ispravnih odluka, onih u najboljem interesu djeteta.
'Roditeljstvo se sve više percipira kao oblik specijalizacije, a roditelji aktivno traže smjernice stručnjaka i sustavno ulažu vrijeme i trud u oblikovanje okruženja koje potiče razvoj djetetovih potencijala. I dok intenzivna uključenost može pridonijeti boljem razumijevanju djetetovih potreba, važno je postaviti granice i pronaći ravnotežu između podrške i previše zaštitničkog pristupa. Djeca najviše napreduju kada osjećaju sigurnost i autonomiju u svom razvoju, uz roditeljsku podršku, ali i uz prostor za vlastita iskustva, učenja i pogreške', rekla je psihologinja.
Perfekcionizam i sagorijevanje
Perfekcionizam u roditeljstvu sve je češći, a roditelji postavljaju iznimno visoke standarde sebi i djeci te često osjećaju sram, krivnju i strah od neuspjeha.
'Takav pristup povećava stres i rizik od sagorijevanja, što se očituje kroz iscrpljenost, emocionalno udaljavanje i osjećaj neučinkovitosti. Djeca roditelja perfekcionista osjećaju pritisak da ispune visoka očekivanja, što može dovesti do anksioznosti, stresa i smanjenog samopouzdanja. Ključno je prihvatiti da savršen roditelj ne postoji, usmjeriti se na povezanost s djetetom i brinuti se o svom mentalnom zdravlju. Sagorijevanje u roditeljstvu je ozbiljan problem te može imati negativne posljedice za njih i djecu, stoga je važno prepoznati simptome i potražiti podršku. Roditeljstvo je proces koji zahtijeva prilagodbu, razumijevanje i podršku. Najvažnije je biti prisutan, otvoren za učenje te spreman prihvatiti vlastite i djetetove nesavršenosti. Djeca ne traže savršenstvo, već ljubav, sigurnost i podršku na putu odrastanja', naglašava psihologinja.
Iako je roditeljstvo povezano s pozitivnim emocijama poput radosti, ponosa i ljubavi, ono također uključuje trenutke sumnje, očaja, osjećaja neuspjeha ili bespomoćnosti, ljutnje i straha, dodaje.
'Ove negativne emocije često su manje istaknute, prepoznate i izražene, a roditelji koji se bore s negativnim emocijama osjećaju se dezorijentirano, posramljeno i usamljeno. Nažalost, neki roditelji pate od emocionalne iscrpljenosti zbog stresa povezanog s odgojem djece. Naime danas se češće govori o sagorijevanju u roditeljstvu, a ono nastaje zbog trajne izloženosti kroničnom roditeljskom stresu i očituje se u emocionalnoj iscrpljenosti roditelja i udaljavanju od djece, uz osjećaj neučinkovitosti i sumnju u sposobnost da se bude dobar roditelj. Odnosno četiri ključna simptoma roditeljskog sagorijevanja su iscrpljenost u roditeljskoj ulozi, osjećaj suprotnosti s prethodnim doživljajem sebe kao roditelja, zasićenost roditeljskom ulogom i emocionalno udaljavanje od djece', objašnjava psihologinja.
Tko je dr.sc. Ivana Macuka?
Dr. sc. Ivana Macuka izvanredna je profesorica na Odjelu za psihologiju Sveučilišta u Zadru. Njezini znanstveni interesi primarno su usmjereni na područje psihologije obitelji i roditeljstva i razvojne psiho(pato)logije. Intenzivno se bavi proučavanjem iskustava i izazova roditelja djece različite dobi te razumijevanjem čimbenika koji su važni za uspješno roditeljstvo u suvremenom kontekstu. Bila je suradnica u više znanstveno-istraživačkih projekata Odjela za psihologiju te je ukupno objavila više od 50 znanstvenih i stručnih radova i poglavlja u knjigama i priručnicima u širem području razvojne, kliničke i edukacijske psihologije. Bila je voditeljica istraživačkog projekta Sveučilišta u Zadru pod nazivom Roditeljstvo danas: iskustva i izazovi te je urednica sveučilišnog udžbenika Suvremeno roditeljstvo: iskustva i izazovi. Također je završila edukaciju o sagorijevanju u roditeljstvu: Sagorijevanje u roditeljstvu: dijagnostika i liječenje.
Dok roditeljski stres i iskustva uznemirenosti koji proizlaze iz svakodnevnih zahtjeva u roditeljstvu mogu biti uobičajena iskustva s vremena na vrijeme, sagorijevanje u roditeljstvu nastaje kada stres postane kroničan i nadvlada osjećaj roditelja da se može uspješno nositi s izazovima.
'Roditelji koji nemaju resurse za uspješnu prilagodbu zahtjevima i pritiscima u roditeljskoj ulozi mogu doživjeti sagorijevanje. Srž etiologije roditeljskog sagorijevanja je dugotrajna neravnoteža između mnogih stresora i nedovoljno resursa za njihovo uspješno rješavanje. U obiteljskom životu postoje mnogi stresori i resursi koji čine tzv. ravnotežu u roditeljstvu svakog roditelja, a proizlaze iz sociodemografskih, situacijskih, osobnih i obiteljskih čimbenika. Njihova akumulacija i rezultirajuća (ne)ravnoteža objašnjava zašto se roditelji mogu naći u situaciji ili ispunjenja ili iscrpljenosti u roditeljskoj ulozi. Naglasila bih da, iako roditeljska uloga jest izvor briga i stresa, mnogi stresori u roditeljstvu spadaju pod ono što nazivamo 'uobičajenim' stresorima jer su dio iskustava gotovo svake obitelji. Za većinu roditelja, na sreću, stres u roditeljstvu uvelike kompenziraju događaji unutar obitelji koji generiraju pozitivne emocije, zadovoljstvo, sreću i ponos zbog djece. Važno je istaknuti to da sagorijevanje u roditeljstvu često dovodi do psihičkog distanciranja roditelja od stresne situacije. Stoga roditeljsko sagorijevanje mijenja perspektivu roditelja o roditeljskoj ulozi i djeci te doista ima štetne posljedice na njih (u smislu pogoršanja zdravlja, razvoja ovisnosti, pojave suicidalnih ideja i percepcije sebe kao lošeg roditelja), ali i teške posljedice za djecu (u smislu zanemarivanja i nasilja)', ističe psihologinja.
Roditelji koji su sagorjeli u roditeljskoj ulozi pokušavali su učiniti sve što su mogli i željeli su držati sve pod kontrolom, što je u roditeljstvu - nemoguće.
'Nažalost, kada se emocionalno iscrpe, češće doživljavaju negativne emocije i smatraju ih nespojivima s roditeljskom ulogom, poput srama, frustracije i žaljenja. Osjećaju krivnju i srame se toga kakvi su roditelji postali, zbog čega ne traže pomoć i skloni su izolaciji. Sagorijevanje u roditeljstvu ozbiljan je problem koji zaslužuje pozornost s obzirom na ozbiljnost posljedica, kako za roditelje, tako i za djecu. Prepoznavanje roditelja koji pate u roditeljstvu omogućuje poduzimanje preventivnih koraka na individualnoj i društvenoj razini', zaključuje psihologinja.