nema više jeftino

Odzvonilo je jeftinim letovima: Evo zašto će avionske karte biti sve skuplje

07.06.2023 u 08:57

Bionic
Reading

Zaboravite na jeftine avionske karte. Prema svemu sudeći za putovanja će uskoro biti potrebno poprilično duboko posegnuti u džep jer će karte za međunarodne letove vjerojatno nastaviti rasti

Cijene međunarodnih avionskih karata vjerojatno će nastaviti rasti slijedećih 10-15 godina. Očekuje se da će troškovi održivih goriva povećati ionako već visoke cijene karata, navodi Međunarodna udruga za zračni prijevoz, Iata.

Povećana potražanja za putovanjima nakon pandemije Covida dovela je do naglog rasta cijena karata na mnogim rutama, a Iata navodi kako kupci mogu očekivati da će karte platiti više jer zračni prijevoznici povećavaju upotrebu rijetkih 'zelenijih' mlaznih goriva kao odgovor na vladine naloge da smanje emisije ugljika u zrakoplovstvu.

Willie Walsh, glavni direktor Iate i bivši izvršni direktor British Airwaysa, rekao je: 'Zahtijevat ćemo sve više i više SAF-a (održivog zrakoplovnog goriva), a to znači sve više i više troškova.'

Walsh je istaknuo da neki ekonomisti vjeruju da bi održiva goriva s vremenom mogla postati jeftinija od kerozina, pa je dodao: 'U sljedećih 10-15 godina sigurno će doći do značajnog povećanja troškova goriva. Osim ako ne postoji neko kompenzirajuće smanjenje drugih troškova, ali ja to trenutno ne vidim. Onda ljudi moraju očekivati da će doći do povećanja prosječnih cijena karata.'

'To će značiti veće cijene karata, jer je održivo zrakoplovno gorivo skuplje od vašeg tradicionalnog kerozina za mlazne zrakoplove. A kako prelazimo na nultu stope emisije, to će koštati nešto novca,' dodao je.

Troškovi zračnog prometa značajno su porasli jer su cijene nafte skočile nakon ruske invazije na Ukrajinu, a porasli su i troškovi rada. Walsh je također ukazao na ograničene kapacitete zbog nedostatka rezervnih dijelova, zbog čega neke zrakoplovne tvrtke nisu mogle upravljati svojom punom flotom.

Unatoč puno višim cijenama karata koje putnici ovog ljeta moraju platiti na mnogim rutama, Iata je rekla da je njezina analiza pokazala da su cijene karata diljem svijeta na početku 2023. još uvijek bile oko razina iz 2019. jer su zaostajale za inflacijom iz razdoblja pandemije.

Prošle godine Ryanair je rekao da je era ultra jeftinog letenja završila. Nadolazeći utjecaj SAF-a predložen je u nedavnom ažuriranju plana održivog zrakoplovstva Ujedinjenog Kraljevstva kojem je cilj postići nultu stopu emisije do 2050. Taj plan uvelike se oslanja na prijeboje, SAF i zamjenu flota zrakoplovima s učinkovitijom potrošnjom goriva kako bi se smanjile neto emisije.

Predviđeno je da će zbog viših cijena u nadolazećim desetljećima manje ljudi letjeti. Taj 'učinak smanjenja potražnje' iznosio bi oko 14 posti potrebnih rezova za postizanje cilja.

Međutim, zračni prijevoznici izvješćuju o rastu carina unatoč višim cijenama. Predsjednik zračnog prijevoznika Emirates, Sir Tim Clark, rekao je da potražnja za zračnim prijevozom, čak i u premium kabinama po visokim cijenama prkosi ekonomskoj mudrosti. 'Zimi prošle godine, za svako sjedalo koje smo prodali još pet ljudi ga je željelo... Mogli smo ga dati na dražbu da smo htjeli,' rekao je.

'Ljudi koji su nekada letjeli po starim cijenama, nahrupli su unatoč novim, višim cijenama. Čini se da to jednostavno nema smisla na način na koji smo to razumjeli. Sve što znam je da se selimo,' dodao je.

Clark, čija je zrakoplovna tvrtka bila značajan protivnik smanjenja kapaciteta nametnutog prošlog ljeta na londonskom Heathrowu, upozorio je britansku vladu da mora učiniti više kako bi podržala međunarodno zrakoplovstvo.

'Velika Britanija treba svu pomoć koju može dobiti. Ako će uspjeti s Brexitom, i pozdravit će se s Europom, to nije mjesto gdje trebamo biti, moramo biti u Kini, Indiji, Australiji, Americi, onda morate premjestiti ljude i robu u ta mjesta. Stoga je kapacitet zračnog prijevoznika vitalan. Ako Vlada Ujedinjenog Kraljevstva to izgubi, platit će cijenu,' zaključio je.