maja vikario

Veliko Booking.com istraživanje otkriva: 'Hrvati žele putovati na održiv način'

26.05.2023 u 11:08

Bionic
Reading

Navike ljudi na putovanjima mijenjaju se ovisno o trenutnim potrebama, a ona zajednička trenutno je da zajedno radimo na spašavanju planeta na kojem živimo. Maja Vikario u ime Booking.com-a otkrila nam je navike Hrvata na putovanjima, ali i kako stojimo u odnosu na globalno stanje potražnje održivih smještaja

Ljudi u svijetu, a tako i Hrvati, sve češće brinu o stanju okoliša te se žele informirati kako mogu u svoj život uključiti neke promjene koje će imati pozitivan utjecaj na svijet. Čak i na putovanjima možemo imati svijest o održivosti, ukoliko prihvatimo neke navike i biramo smještaje koji su u svoje poslovanje implementirali ideju održivosti. Upravo o takvim smještajima i navikama putnika razgovarali smo s Majom Vikario, regionalnom menadžericom Booking.com-a. Jedan od Majinih glavnih fokusa je održivost, a time i buđenje svijesti o važnosti politike održivosti u turizmu.

Održivost je jedna od trenutno najpopularnijih tema, a često se osjećamo kao da nismo dovoljno upućeni kako podržati tu zamisao, čak i ako nam se sviđa. Postoje li u Hrvatskoj smještaji koji poštuju standarde održivosti? Kako na Booking.com-u možemo pronaći smještaj koji odgovara standardima održivosti?

Nova istraživanja Booking.com-a pokazuju da čak 74% putnika iz Hrvatske u ovoj godini planira putovati na održiviji način. Program Booking.com-ovih održivih putovanja postoji još od 2021. godine, a u Hrvatskoj danas postoji čak 12 000 objekata u programu održivosti te globalno čak 500 000. Putnici vrlo jednostavno na stranici Booking.com-a mogu pronaći filter 'Održiva putovanja' i pronaći objekte koji su u poslovanje implementirali ideju održivosti. Jedan od takvih je i Vuglec Breg, ali i Plitvice Holiday Resort te Mon Perin Camping Resort u Istri.

Vuglec Breg Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Licencirane fotografije

Koji su kriteriji prema kojima Booking.com određuje može li neki smještaj kategorizirati kao održiv? Kako doći do oznake održivog smještaja?

U suradnji sa stručnjacima održivog razvoja razradili smo vrlo dobar sustav koji pokriva niz različitih praksi koji utječu na održivost. Podijeljeni su u pet kategorija: otpad, energija, voda, zaštita okoliša i utjecaj na lokalne zajednice. Vlasnici smještaja mogu odlučiti koje prakse žele uključiti u svoje objekte kako bi zavrijedili certifikat. Kako bi do certifikata došli, potrebno je u sustavu Booking.com riješiti upitnik o ponudi koju pokrivaju. Ako ispunjavaju određene uvjete, dobit će jednu od oznaka.

Osim skupljih dodataka poput solarnih panela, postoje i neke jednostavnije varijante koje je vrlo lako uključiti, a to su primjerice kante za razvrstavanje otpada, izbacivanje jednokratne plastike, LED svjetla, višekratno korištenje ručnika, vegetarijanska jela, a zanimljiva je i mogućnost ugradnje fontana iz kojih posjetitelji mogu natočiti vodu u vlastite bočice.

Bliži se ljeto, a turizam je u Hrvatskoj svakako jedna od glavnih gospodarskih grana. Kakva je popunjenost smještaja?

Prema posljednjem kvartalnom izvještaju vidimo veliku potražnju prema sezoni. Nalazimo se u postpandemijskom razdoblju i postoji velika želja za putovanjima.

Znamo da cijene smještaja, kao i prijevoza, variraju iz dana u dan. Je li pametnije planirati putovanje na vrijeme ili pričekati neke last-minute ponude?

U nedavnom istraživanju otkrili smo da su ove godine popularna rana pretraživanja smještaja kako bi se lakše 'ugrabile' bolje i povoljnije opcije, ali i da mnogi planiraju odmor van sezone. Što se tiče cijena, Booking.com uvijek nudi najbolju moguću opciju za svačiji budžet. Ne možemo reći da je nešto što je održivo nužno i skuplje. Ipak, primijetili smo da milenijalci vole pretraživati smještaje u zadnji čas!

Postoji li u Hrvatskoj podjela na destinacije za strane klijente i destinacije za lokalce? Biraju li turisti isključivo Jadran ili im je zanimljiva i unutrašnjost? Osim toga, imaju li stranci veću osviještenost prema važnosti i prednostima održivosti?

Ne bih rekla da postoje destinacije za jedne ili za druge, sve su destinacije otvorene za sve! Porast potražnje vidljiv je na svim destinacijama, kako na onima na Jadranu, tako i onima u unutrašnjosti.

Hrvati i njihov odnos prema održivim putovanjima je u rangu globalnih rezultata. Ono što veseli je da vidimo sve više pozitivnih mikro navika na putovanjima, poput gašenja klima uređaja pri izlasku iz smještaja.

U svijetu kada smo uistinu dostupni 0-24, mnogi tijekom godišnjih odmora žele pustiti mozak na pašu i zbilja odmoriti. Mnogim je putnicima želja biti offline tijekom putovanja, a opet smo svi dosta ovisni o Internetu. Postoji li neki trik kako to postići?

Istraživanje na temelju trendova pokazalo je da 'biti offline' nikad nije bilo popularnije! Već 39% hrvatskih putnika izjavilo je da se ove godine tijekom odmora želi isključiti i iskusiti nešto novo. Mnogi su spremni isprobati neke vještine preživljavanja, naučiti zapaliti vatru i provesti što više vremena u prirodi.

Što je važno imati na umu pri planiranju godišnjeg odmora? Imate li vi neki trik prema kojem planirate svoje slobodne dane?

Ono što tražimo od putovanja mijenja se s vremenom i okolnostima u kojima putujemo. Na Booking.com-u možemo pronaći različite filtere koji će nam pomoći odabrati idealan smještaj, no, kad ja biram nešto za sebe, tražim održive smještaje.