STIL VOŽNJE

Način na koji vozite otkriva kakvi ste

11.04.2011 u 08:00

Bionic
Reading

Premalo parkirnih mjesta, a previše automobila… Nervoza vozača, sporost i brzina, prometne nesreće, skretanja i prestrojavanja… O svemu tomu piše Tom Vanderbilt u svojoj knjizi 'Traffic - Why We Drive the Way We Do'. Ta sjajna knjiga može vam otkriti obrazac prema kojemu vozite i što učiniti da promijenite neke loše navike koje ugrožavaju vas, ali i ostale sudionike u prometu

Ovih dana na hrvatskom tržištu u izdanju Algoritma pojavit će se zanimljiva knjiga koja nosi naziv 'Traffic - Why We Drive the Way We Do'. Autor knjige je Tom Vanderbilt, američki novinar i bloger koji piše o dizajniranju, tehnologiji, znanosti i kulturi za mnoge novine, magazine i internetske portale.

Vožnja je vrlo složena stvar

Njegova knjiga o prometu američki je bestseler, a izdana je u 18 zemalja. Već dugo vremena ni jedna knjiga nije podigla toliko prašine. Ništa čudno, s obzirom na to da govori o ponašanju u vožnji i ljudskim porivima koji najčešće izgledaju tako da nam je draže zatvoriti oči i ne znati da određene stvari nosimo u sebi.

Ideja za knjigu pala mu je na pamet dok se vozio autocestom u New Jerseyju, točnije kad je došao do dijela autoceste na kojemu se trebao spojiti na običnu cestu. 'Promatrao sam kako se drugi vozači spajaju na običnu cestu. To je na prvi pogled jednostavna odluka – kada skrenuti na odjeljak koji vodi na običnu cestu. Ja sam to uvijek činio što ranije jer sam smatrao da je to pristojno, ali drugi nisu. Onda sam razmišljao tko je u pravu – ti drugi ili ja… Tko je opasniji u prometu… Iz svega toga rodila se ideja za moju knjigu o prometu', navodi Tom Vanderbilt.

Najkompleksnija stvar u životu

Da je njegova ideja bila dobra, pokazuje velika zainteresiranost čitatelja u Americi i Europi, a sasvim sigurno zanimat će i hrvatsku publiku. Vanderbilt piše o nizu pojava koje se javljaju u čovjeku tijekom vožnje. Među ostalim tvrdi da većina zastoja u prometu kada se dogodi nesreća nije zbog nesreće, nego zbog loših i priglupih vozača koji ili se uplaše ili znatiželjno zastanu da pogledaju što se dogodilo. Takvim ponašanjem, tvrdi autor, ugrožavaju sve ostale vozače.

Vanderbilt u svojoj knjizi navodi i da je vožnja za većinu ljudi, koji nisu neurokirurzi, najkompleksnija stvar koju rade u svojemu životu: 'Znanstvenici su dokazali da tijekom vožnje koristimo od 1500 do 2500 vlastitih suptilnih sposobnosti. Čak i najjednostavnija stvar – mijenjanje brzina – je proces donošenja odluke za koji je nadležan

kognitivni dio nas. Operiramo teškim i složenim strojevima pri brzinama najvećim u povijesti, a pritom upijamo i ogromnu količinu informacija na osnovu kojih donosimo niz odluka. Većina njih temelji se na ograničenoj svjesnosti, nagađanjima o ponašanju drugih i ne baš vrsnom znanju o prometnim zakonitostima.'

Tom Vanderbilt u svojoj knjizi donosi i niz kritika na račun različitih prometnih znakova. Prema njegovu mišljenju, neki su prometni znakovi suvišni pa tako ističe da nam cesta može reći puno više od samih prometnih znakova: 'Kada se, primjerice, vozite selom i naiđete na kravu, svjesni ste toga i znak s kravom na koji naiđete nakon nekoliko kilometara neće vam pomoći. Ako se prema ljudima ponašate kao prema idiotima, onda će oni to doista i biti. Postavlja se pitanje hoće li neka osoba učiniti to što će učiniti unatoč znakovima. Mnoga istraživanja pokazuju da ljudi neće promijeniti svoje ponašanje samo zato što im to neki znak sugerira. To, dakako, ne znači da su svi znakovi beskorisni. Međutim, u ljudskoj je prirodi da čovjek više pazi kada je okružen neizvjesnošću i nesigurnošću, kada ne zna što ga čeka pa tada budno pazi.'

Telefoniranje u vožnji

Američki spisatelj u svojoj knjizi osvrnuo se i na najveće uzročnike prometnih nesreća – droge i alkohol, ali i na one modernije – mobitele i računala. 'Znanost pokazuje da korištenje mobilnih telefona i sličnih uređaja ozbiljno utječe na pozornost vozača i vrijeme reakcije. Zbog istih tih razloga vozače ozbiljno kažnjavamo ako voze pod utjecajem alkohola. Neki to nazivaju normalnim ponašanjem koje nije ozbiljno kao vožnja pod utjecajem alkohola, ali oni su potpuno u krivu', pojašnjava Vanderbilt.

U knjizi 'Traffic - Why We Drive the Way We Do' Vanderbilt obrađuje niz zanimljivih tema vezanih uz promet i vožnju, poput parkiranja, prestrojavanja i osobnih ponašanja pojedinaca. Riječ o pojavama s kojima se svakodnevno susrećemo, a gotovo nikada o njima ne razmišljamo pozorno. Ova će knjiga to promijeniti, a ako vozači usvoje barem neke informacije, vrlo vjerojatno uživat ćemo u pristojnijoj vožnji.