Ono što je 2023. godine započelo kao simpatična referenca na mediteransku kulturu pretvorilo se u jedan od najvećih modnih trendova ovog ljeta
Pretrage za 'haljinama sa sardinama' naglo su porasle na Googleu od travnja, a potražnja za predmetima s tim motivom na Etsyju je rasla za 75 posto u posljednja tri mjeseca u odnosu na isto razdoblje prošle godine.
Na TikToku su modni influenceri proglasili 'ljeto djevojaka sa sardinama'. No zašto su one odjednom toliko popularne?
'Sardine ne pokušavaju biti savršene ili dragocjene, i upravo je to poanta', rekla je Dayna Isom Johnson, stručnjakinja za trendove na Etsyju, za WWD. 'Kupci su privučeni vizualima koji djeluju proživljeno i pomalo neobično, komadima koji pričaju priču s dozom hrabrosti i osobnosti, a ne samo sjajem, i djeluju manje filtrirano – a printovi sardina upravo to pružaju.'
Modna era u kojoj je okus na prvom mjestu
Male ribe koje često dolaze u limenkama i plivaju u gustim jatima uz obalu slijede niz trendova inspiriranih hranom koji su posljednjih godina stekli popularnost. Na popisu su i jagode, trešnje i rajčice. 'Ulazimo u eru mode u kojoj je okus na prvom mjestu', za WWD je izjavila modna psihologinja Jennifer Heinen.
'Hrana je najemotivniji dizajnerski sustav koji poznajemo', rekla je Heinen za WWD. 'Kad nosimo sardine, rajčice ili limune, ne nosimo samo simbole – nosimo uspomene. To su namirnice koje nas povezuju s nasljeđem, identitetom i ponavljanjem. Skromna hrana osobito je snažna jer odražava otpornost.'
Prema Heinen, sardine 'odražavaju čežnju za zajedništvom' zbog svog nostalgičnog, teksturalnog i nesavršenog šarma. 'One imaju fascinantan vizualni jezik: srebrne su, glatke, zajedničke i konzervirane. U tome ima nečeg i senzualnog i simboličnog', rekla je, dodajući da 'smo u eri u kojoj se ljudi odijevaju manje zbog statusa, a više zbog osjeta'.
Sardinomanija zahvatila i brendove
Bottega Veneta je među luksuznim brendovima koji su pronašli inspiraciju u ovoj popularnoj ribi, predstavivši svoju torbu Sardine kao dio kolekcije za jesen 2022. Brend Staud slijedio je s viralnom torbom Staudine Tommy. Zara, Farm Rio, Lisa Says Gah, J.Crew i Anthropologie također su prihvatili taj trend u svojim kolekcijama.
Može se to objasniti i porastom trendova inspiriranih obalom, kao što su marinacore i ribarska estetika. U travnju je Etsyjev proljetni pregled trendova za 2025. istaknuo 'morski život' kao jedan od šest glavnih stilova za sezonu.
'Ovaj val je slaniji, hrabriji i malo razigraniji', rekla je Isom Johnson. 'Dio je šire proslave hiperspecifičnih estetika, jer se ljudi odijevaju ne samo da bi impresionirali, već i da bi izrazili sebe, a ovi motivi slave okus i osobne priče.'
Za Isom Johnson postoji nešto 'lijepo' u slavljenju svakodnevice kroz printove inspirirane hranom, 'posebno u svijetu koji je sve digitalniji', rekla je. 'Ovi skromni sastojci nas prizemljuju. Vraćaju nas u bakinu kuhinju, na obalne tržnice ili dječje užine, a ta nostalgija je snažna.'
Stručnjakinja za trendove najavila je još jedan trend inspiriran morem. 'Ne iznenadite se ako inćuni dobiju svojih pet minuta', rekla je.
'Vlada val naklonosti prema malim, ali moćnim sastojcima. Ne bih isključila ni motive poput breskvi (sočne, koketne i savršene za ljeto) ili kiselih krastavaca (već su stekli kultni status). I ne zaboravimo slatko – vintage printove pekarskih proizvoda, pastelne torte s glazurom ili čak zaigrane varijacije na temu smočnice. Ako je nešto radosno, nostalgično i pomalo neočekivano, spremno je za modu', istaknula je.