Nakon godina stagnacije i gubitka relevantnosti, američki modni div Gap doživljava pravu renesansu pod kreativnim vodstvom Zaca Posena. Imenovanje dizajnera poznatog po glamuroznim haljinama s crvenog tepiha mnoge je iznenadilo, no Posen je na neočekivan način donio svježinu, inovaciju i novu energiju brendu koji je desetljećima bio sinonim za ležeran američki stil. Dobro došli u novu Gapovu eru
Gap je od svojih zlatnih dana devedesetih prošao kroz turbulentna vremena, gubeći tržišni udio i vrijednost, no dolazak Richarda Dicksona na mjesto izvršnog direktora i angažman Zaca Posena donijeli su novi zamah i prekrojili sudbinu američkog brenda.
Protekle godine Gap se pojavljivao na posve neočekivanom mjestu za brend čije nasljeđe definira ležernu odjeću: na crvenom tepihu. Prošlog srpnja Anne Hathaway nosila je bijelu košulja - haljinu s odgovarajućim braletteom i Bulgarijevim nakitom. U prosincu se pak Demi Moore pojavila u crnoj pletenoj haljini i motorističkoj jakni, a u veljači ove godine Timothée Chalamet nosio je Gapov crni satenski komplet hlača i jakne.
Sve njih dizajnirao je Posen, izvršni potpredsjednik i kreativni direktor Gap Inc.-a, pod novim i luksuznijim podbrendom GapStudio, osmišljenim da bi unaprijedio percepciju Gapa, proširio doseg na mlađe kupce i pomogao vratiti njegov izgubljeni kulturni utjecaj.
Nema sumnje, najnoviji projekt dizajnera, GapStudio, najuzbudljivija je stvar koja se dogodila Gapu u posljednjih nekoliko godina.
GapStudio – savršeno pogođena formula
Posen, poznat kao čarobnjak crvenog tepiha, sada piše novo poglavlje modne industrije kao kreativni direktor Gap Inc.-a i glavni kreativni direktor Old Navyja. Njegova prva kolekcija za GapStudio donosi svježinu, inovaciju i duh modne demokracije te je dolazak ovog dizajnera na čelo kreativnog tima označen kao početak nove ere u kojoj se Gap ponovno pozicionira kao predvodnik američke mode, spajajući bogatu tradiciju s modernim dizajnom i premium kolekcijama.
Od trenutka u kojem se pojavio na dizajnerskoj sceni, mnogi su očarani Posenovom sposobnošću da stvara bezvremenske i prekrasne komade, ravnopravne s najvećim svjetskim couturierima. Njegova transformacija u dizajnera s dubokom emotivnom vezom prema svom zanatu predstavlja uspjeh koji se nadaleko cijeni u modnoj industriji.
Odijevao je tako neke od najvažnijih i najutjecajnijih osoba na svijetu, uključujući Oprah za dodjelu Oscara i naslovnice časopisa O, the Oprah Magazine. Otkako je postao izvršni potpredsjednik i kreativni direktor Gap Inc.-a, izrađivao je unikatne komade za slavne poput Moore, Da’Vine Joy Randolph, Hathaway i Chalameta. Sada je tu viziju pretvorio u punopravnu kolekciju, demokratizirajući modu i donoseći svoj visoki dizajnerski senzibilitet široj publici.
Ekskluzivna kolekcija GapStudio besprijekorno spaja bezvremenski dizajn sa suvremenim stilom. Posen je nanovo osmislio legendarne Gapove tkanine (poput kepera, pamuka i, naravno, trapera) i klasične stilove pretvorio u elegantne esencijalne komade - majice i slip haljine, jakne, usklađene setove i balonere. Svaki komad odražava njegovu prepoznatljivu pažnju prema detaljima i besprijekorno krojenje.
Na taj način unosi bogatu baštinu brenda u suvremeni dizajn. Cilj je povezati se s potrošačima koji žele moderne i pristupačne opcije (cijene se kreću od 78 do 248 dolara), ali visoke kvalitete i dugotrajnosti. U kolekciji se nalazi ponešto za svakoga, bez obzira na dob, veličinu ili stil života – a čini se da je Posen time pogodio formulu koja će Gap vratiti izravno u središte modne scene.
Nova vizija za Gap - haute couture za mase
GapStudio zamišljen je kao dotjerana i luksuznija verzija klasičnih Gapovih komada. Sadrži 53 artikla, među kojima su krojene mornarske hlače, baloneri od trapera i kepera, majice s prepoznatljivim logom brenda te nove boje slavne košulja - haljine koju je Posen dizajnirao za Hathaway za Bvlgarijev događaj. 'Zac je toliko glamurozan, ali na način koji djeluje prirodno i ležerno, i upravo sam se tako osjećala u toj haljini: vrlo lagano i vrlo glamurozno', izjavila je ona.
Iako je Gap poznat po svakodnevnim basic komadima, Posen je u tvrtku donio duh visoke mode. Prve kreacije koje su privukle pažnju javnosti bile su upravo custom made večernje haljine za zvijezde poput Da’Vine Joy Randolph na Met Gali i Cynthije Erivo na dodjeli nagrada CFDA.
Premium, a dostupno: Nova definicija američke mode
GapStudio ne čine samo osnovni komadi – oni su evoluirane modne osnove, s dubinom i detaljima koji ih čine poželjnima za različite generacije. Posenova posvećenost kvaliteti i konstrukciji vidi se u svakom detalju, od šavova na sakoima do inovativnih krojeva na traper balonerima i haljinama. 'Naš cilj je stvoriti komade koji će postati omiljeni u garderobi, stvari koje imaju stil i trend, ali nisu prolazne', ističe on. GapStudio tako postaje simbol Gapove renesanse: spoj američke tradicije i suvremenog luksuza, dizajnerskog pristupa i dostupnosti.
Zamišljen je kao platforma za inovacije i suradnje, s planovima za proširenje na mušku i dječju odjeću te uključivanje mladih dizajnera iz cijelog svijeta. 'Za američki brend je prilično neviđeno investirati u studio koji razvija odjeću na ovako visokoj razini, a zatim je čini dostupnom velikom broju ljudi', ističe Posen. 'Naši kupci zaslužuju iskustvo koje nije rezervirano samo za luksuzne brendove. Ne vjerujem da bi cijena trebala biti prepreka za kvalitetu i dizajn.'
Za skeptike koji se pitaju što Posen, stručnjak za balske i glamurozne haljine, radi u maloprodajnom lancu koji je izgradio poslovanje na svakodnevnim osnovama, zanimljivo je da su prvi rezultati njegova mandata upravo unikatne večernje toalete. Posen doživljava GapStudio gotovo kao kuću visoke mode. Da, riječ je o unikatnim komadima, ali glavna je ideja privući ljude u trgovine. 'Ako Louis Vuitton može imati balske haljine na crvenom tepihu kako bi prodavao kofere, zašto Gap ne bi imao T-shirt haljinu na crvenom tepihu? Ali mi ćemo je zapravo i proizvesti', ističe Posen za Vogue.
Nakon što je Hathaway nosila sada već slavnu košulja - haljinu, Gap je u roku od osam dana izbacio njezinu verziju za 158 dolara i rasprodala se u nekoliko sati. 'Bio je to pravi viralni trenutak', kaže Posen.
Prema Dicksonu, takvi su trenuci pomogli ljudima da se prisjete da Gap još uvijek postoji. Od vrhunca 1990-ih, kombinacija prevelikog broja trgovina, prevelike količine robe i nedostatka jasne vizije dovela je do stalnog pada prodaje, a vrijednost tvrtke pala je s oko 40 milijardi dolara 2000. godine na 8,41 milijardu dolara 2023., kada je Dickson preuzeo vodstvo. Trebalo je brzo privući pozornost i podići moral. Posenove kreacije za Hathaway, Erivo i Da’Vine Joy Randolph na prošlogodišnjoj Met Gali postigle su upravo to. 'Te su iskrice privukle pažnju', kaže Dickson za Vogue. 'Svjetla su se ponovno upalila u Gapu.' Iako je proces restrukturiranja započeo mnogo prije Posenova dolaska, Gap Inc. sada bilježi rast prodaje četiri uzastopna kvartala.
Povratak slavnog dizajnera
Posen se, sa svoje strane, prepoznao u Gapovoj situaciji. 'Obožavam uspavane ljepotice', kaže, dodajući: 'Amerika voli uzdizati i rušiti. A ja sam tijekom godina zasigurno bio golubica, golub, jednorog i zmaj. Zato mi je ovo – velika prilika!'
Nakon što je 2019. godine njegova tvrtka zatvorena, našao se u profesionalnom bezdanu. Pitao se kako će se uzdržavati. Otišao je u Los Angeles, razmišljajući o radu u Hollywoodu. Pokušao je i u Parizu te je išao na razgovore za posao u francuskim modnim kućama. Na kraju se vratio u New York, uzdržavajući se privatnim narudžbama, uključujući vjenčanice, komad za Drakeovu turneju 2023. godine i kostime za seriju Ryana Murphyja 'Feud: Capote vs. The Swan'. U jesen 2023. godine povezao se s Dicksonom, a on je prije toga bio predsjednik Mattela, gdje je nadgledao uspjeh filma 'Barbie'. 'Bio sam Willy Wonka u Mattelu', prisjeća se Posen Dicksonovih riječi, 'a sada trebam pronaći svog Willyja za Gap.'
'Sjedište tvrtke nalazi se u San Franciscu i ima tisuće zaposlenika. Budući da sam i ja dijete osamdesetih, uredi su me podsjetili na igricu The Sims sa svojim užurbanim kolektivom vječno nasmijanih ljudi, 'Gapeterijom' i šefom tehnologije po imenu Sven', kaže Posen te se s lakoćom kreće na svih 15 katova, jureći između sastanaka. Da bi izbjegao dizala, često koristi stepenice. 'Bojim se vidjeti koliko sam koraka napravio', kaže te se šali da bi mu tvrtka trebala nabaviti vatrogasnu šipku da bi mogao skliznuti do svog ureda.
Poslovni jezik pun korporativnih kratica predstavlja izazov za Posenovu disleksiju. Njegov je kalendar prepun SLT (senior leadership team – tim višeg vodstva) i LRP (long-range planning – dugoročno planiranje) sastanaka i pregleda P2M-a (product to market). Prvi put u povijesti tvrtka istovremeno redizajnira prodavaonice svih svojih brendova, a Posen pregledava playliste, tlocrte i izloge.
Od čuda djeteta do arhitekta modne transformacije
Posen je rođen 1980. u New Yorku u umjetničkoj obitelji. Otac mu je bio slikar, a majka odvjetnica, što mu je omogućilo rano izlaganje umjetnosti i kulturi. Već kao tinejdžer pokazivao je izniman talent za modu, a sa 16 godina upisao je preddiplomski program na Parsons School of Design te je učio osnove konstrukcije i krojenja. Nakon toga stažirao je u Metropolitan Museum of Art Costume Institute i modnoj kući Nicole Miller, a potom je upisao prestižni Central Saint Martins College u Londonu. Još kao student, Posen je privukao pažnju supermodela Naomi Campbell, koja je naručila jednu od njegovih haljina, a ubrzo su njegove kreacije završile i na izložbi Victoria and Albert Museuma u Londonu.
Već s 21 godinom održao je prvu reviju u New Yorku, a podržavali su ga modni velikani i slavne osobe poput Anne Wintour i Natalie Portman. Njegov brend ubrzo je postao sinonim za luksuz, preciznu konstrukciju i glamur te su njegove haljine nosile najveće zvijezde, od Rihanne i Claire Danes do Beyoncé i Oprah Winfrey. Tijekom karijere surađivao je s Targetom, Saks Fifth Avenueom, David’s Bridalom, bio je kreativni direktor ženske linije Brooks Brothersa i dizajnirao uniforme za Delta Airlines. Zatvaranje modne kuće 2019. nije ga zaustavilo.
Posen je nekoć bio predvodnik generacije dizajnera koja se pojavila u New Yorku nakon 11. rujna. Njegova prva revija, koja se održala nekoliko tjedana nakon rušenja Blizanaca, djelomično je bila moguća jer su gradske tvornice bile prazne pa su njegovi modeli mogli biti izrađeni. Nakon toga slijedilo je 20 godina uspona i padova dok se borio održati svoj posao, na kraju podlegavši istim silama koje muče mnoge modne brendove srednje veličine: manjkav veleprodajni model, pretjeranost revijskih kolekcija i nedostatak čvrstog financijskog partnera koji bi ga vodio kroz sve to. Intelektualno vlasništvo kuće (uključujući Posenovo ime) od tada je prodano licenciranoj tvrtki.
Ipak, tijekom tog vremena stekao je ogromno iskustvo. Vrijedi ga nabrojiti zbog same širine: surađivao je s Targetom, kozmetikom MAC, sladoledom Magnum, David’s Bridalom, dvjema tvrtkama koje se bave dijamantima, Kenmark Eyewearom, Barbie, Muppetima te brendovima u kontinentalnoj Kini i Južnoj Americi; bio je i kreativni direktor ženske mode u Brooks Brothersu, dizajnirao uniforme za Delta Airlines i konobare u Carboneu, stvorio dvije difuzne linije, napisao kuharicu i šest godina bio sudac u emisiji 'Project Runway'. 'Ljudi bi sve to mogli protumačiti kao ego ili traženje pažnje, ali zapravo je 95 posto toga bio način preživljavanja', kaže Posen, objašnjavajući da je to bio dio njegovih velikih napora da održi svoju tvrtku. 'Ali definitivno me to pripremilo.'
Među onima s kojima je Dickson kontaktirao razmišljajući o Posenu bio je i Domenico De Sole, predsjednik Tom Ford Internationala, koji je s Fordom financirao Posenovu drugu reviju 2002. godine. De Sole, koji je bio član Gapova upravnog odbora do 2017., smatrao je da bi Posen bio izvrstan izbor. 'Zac je vrlo kreativan', rekao mi je De Sole, 'ali je i promišljen. Razumije marketing i posao.'
Ono što je Posena privuklo ovom poslu bila je prilika da postane dio života tolikih ljudi. Impresioniralo ga je, primjerice, saznanje da je Old Navy drugi najveći brend odjeće u SAD-u s gotovo 8,2 milijarde dolara prodaje i ogromnim potencijalom za rast. Sada napokon ima čvrste i iskusne partnere, kakve je uvijek tražio.
Posen sada ima novu vrstu slobode s resursima velike tvrtke iza sebe. 'Mislim, ovo je velika liga', kaže, ali odbacuje ideju da je sada pod manjim pritiskom. 'To je javna tvrtka, što je potpuno druga razina intenziteta. To znači da si u kontaktu s tržištem, vremenom, svijetom oko sebe.' Jednog od svojih prvih dana na poslu našao se tako u upravnoj sali proučavajući globalne vremenske obrasce i to kako bi oni mogli utjecati na cijenu lana za dvije godine.
Dickson mu je rekao da Gap ima drugačije izazove od brenda poput Barbie. 'Barbie je imala hejtere', rekao je, 'ljude koji te zapravo nisu voljeli. Ovdje imaš ljude koji te vole, ali ih više ništa ne angažira.' U međuvremenu je njegova uloga na tržištu ugrožena ne samo od divova brze mode poput Uniqla i H&M-a, već i luksuznih brendova poput The Rowa, koji su u nedavnim kolekcijama izgledali više kao Gap nego sam Gap, s vrećastim trapericama, majicama dugih rukava i traper košuljama. Dickson se nada vratiti dio tog prostora. 'Kako to učiniti?' ističe Posen, prije nego što sam odgovori. 'Vratiš se onome što najbolje radiš.'
Privatni život i nova inspiracija
Uz profesionalni zaokret, Posen je doživio osobnu transformaciju. Sa zaručnikom Harrisonom Ballom, bivšim baletanom New York City Balleta, preselio se u San Francisco. 'Želite znati kako to radim? Vratite se onome što najbolje znate', ističe, referirajući se na povratak osnovama i autentičnosti kao ključu uspjeha.
Njihova priča, isprepletena izazovima pandemije, obiteljskim gubicima i novim počecima, obogatila je Posenovu kreativnost i životnu filozofiju. 'Na ovom planetu ste vrlo kratko. Vjerojatno vas se nitko neće sjećati, žao mi je što to moram reći. Život se reciklira. Nismo toliko različiti od lista koji se raspada u svojoj poniznosti. Zato pokušajte za to vrijeme vratiti nešto, potaknuti maštu, izgraditi samopouzdanje, utjecati na nečiji život', zaključuje Posen.
Povijest Gapa: Od generation gapa do globalne modne platforme
Gap je osnovan 1969. godine u San Franciscu, kada je Donald Fisher, inspiriran konceptom trgovine koja nudi sve veličine i stilove Levi’sovih traperica, odlučio otvoriti svoj dućan. Naziv Gap simbolizirao je generation gap – jaz između generacija – i od početka je bio usmjeren na povezivanje mladih kroz modu. Prva trgovina prodavala je isključivo Levi’sove traperice i vinilne ploče, a inovativan model stalne dostupnosti svih veličina i stilova brzo je pretvorio brend u nacionalni fenomen. Tijekom 80-ih i 90-ih Gap je postao simbol američkog casual stila, poznat po jednostavnim linijama, kvalitetnim materijalima i pristupačnim cijenama. Bio je prepoznatljiv i po kultnim kampanjama, suradnjama sa supermodelima i širenju na druge brendove poput Banana Republica, Old Navyja i Athleta.
No pojavom brze mode i promjenom tržišnih trendova Gap je izgubio dio sjaja i prepoznatljivosti. Prevelika ponuda, pad prodaje i nedostatak jasne kreativne vizije doveli su do stagnacije, a vrijednost kompanije pala je s 40 milijardi dolara 2000. na 8,4 milijarde u 2023. godini. Upravo u tom trenutku dolazak Posena označio je prekretnicu i početak povratka Gapa u središte modne scene.
Posenovo imenovanje na mjesto kreativnog direktora 2024. godine predstavljalo je hrabar iskorak prema redefiniranju identiteta Gapa. 'Za mene je bilo ključno vratiti dizajn u središte Gapa, ali i omogućiti dizajnerima da budu pokretači poslovanja. Želim vratiti integritet dizajnu, dati mu težinu i ponovno ga učiniti relevantnim za kulturu', ističe Posen za BoF. Njegova filozofija temelji se na konceptu nowstalgia – spoju nostalgičnog poštovanja prema povijesti brenda i suvremenog pogleda na modu. Prvi viralni trenuci, poput bijele košulja - haljine za Hathaway i kompleta za Chalameta, ponovno su privukli pažnju javnosti i vratili Gap u središte kulturnog zeitgeista.
GapStudio, Posenova prva velika kolekcija, nastala je kao kreativni inkubator u njujorškom sjedištu brenda. Ondje on i njegov tim razvijaju limitirane kolekcije s naglaskom na kvalitetu izrade, suvremene proporcije i inovativne detalje.
Kolekcija GapStudio naglašava elevated essentials – uzdignute osnovne komade. Svaki detalj, od šavova na sakoima do inovativnih krojeva na traper balonerima i haljinama, odražava Posenovu posvećenost kvaliteti i konstrukciji. Traper je u središtu kolekcije, ali je rafiniran, modeliran i dobio je novi život kroz svježe proporcije i detalje. Ključni komadi poput traper balonera, dvorednog sakoa, mornarskih hlača i maksi košulja - haljina reinterpretiraju Gapove klasike kroz prizmu suvremenog luksuza i nosivosti.
Proširenje vizije: Old Navy i linija The Occasion
Posenova kreativna vizija nije ostala ograničena samo na Gap. U suradnji s Old Navyjem, najvećim brendom Gap Inc.-a po prihodima, lansirana je linija 'The Occasion' – kolekcija svečanih haljina i kompleta namijenjenih posebnim prigodama poput matura, vjenčanja i proslava. Lansirana je u travnju 2025., s cijenama od 24,99 do 64,99 dolara, što je u skladu s pristupačnom politikom Old Navyja. 'Želimo donijeti uzvišeni glamur u svakodnevicu naših kupaca i jedinstveno smo pozicionirani da to omogućimo svima na različitim cjenovnim razinama', ističe Posen.
Old Navy je već poznat po haljinama, a nova linija nastala je osluškivanjem želja kupaca putem društvenih mreža i povratnih informacija na web stranici. 'Ne postoji dizajner koji nije opsjednut slušanjem naših kupaca i onime što žele', kaže Sarah Holme, voditeljica dizajna Old Navyja. Kolekcija The Occasion donosi 11 haljina i komplet, izrađenih od materijala poput satena, šifona i tafta te namijenjenih raznim svečanim prilikama, ali i dovoljno svestranih da se nose i u svakodnevnim kombinacijama. Veličine su inkluzivne, od XS do 4X, uz petite i tall opcije, što samo potvrđuje Old Navyjevu posvećenost pristupačnosti i inkluzivnosti.
Gapov povratak na vrh
Pod Posenovim vodstvom, Gap Inc. bilježi rast prodaje i povratak pozitivnog imidža. U 2024. godini neto dobit kompanije dosegnula je 206 milijuna dolara, a prodaja je premašila očekivanja tržišta. CEO Dickson ističe da su viralni trenuci poput haljine za Hathaway i Chalametova kompleta 'usmjerili svjetla' na Gap i podsjetili ljude na snagu brenda. 'Tijekom više od 55 godina Gap je bio platno za kreativnost, omogućujući kreatorima da ponovno osmisle klasike brenda kao osobni izraz stila. Sada s GapStudijem idemo korak dalje – stvaramo kolekcije koje slave samoizražavanje i učvršćuju Gapovo mjesto u kulturi', naglašava Mark Breitbard, predsjednik i CEO Gapa.
Posenov pristup, koji kombinira zanatsku izvrsnost, eksperimentiranje i hrabrost za riskiranje, ne samo da je osvježio Gap, već je i inspiracija cijeloj industriji za to kako se klasični brend može prilagoditi novim generacijama i suvremenim potrebama. GapStudio by Zac Posen simbolizira novu eru za Gap – spoj nasljeđa, inovacije i premium dizajna, ali uz dostupnost široj publici. 'Ovo je tek početak', poručuje Posen, a modni svijet s nestrpljenjem prati svaki novi korak ovog kreativnog tandema.